کد مطلب: ۷۷۴۰۶۷

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز۱۵اسفند۱۴۰۱/ خط قرمز ایران منافع ملی است

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز15اسفند1401/ خط قرمز ایران منافع ملی است

اخبار دیپلماسی امروز دوشنبه 15 اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز دوشنبه 15 اسفند را در ادامه بخوانید.

خط قرمز ایران منافع ملی است

سخنگوی وزیر امور خارجه در نشست خبری هفتگی اعلام کرد: مبنای ما بازگشت به توافق برجام بر اساس سند امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی است.
اینکه تا کجا پیش می‌رویم، منافع ملی ایران حدود و ثغور و امتداد این کار را تعیین می‌کند.
خط قرمز ما در برجام برداشته شدن تحریم‌ها و منتفع شدن از منافع اقتصادی تعریف شده در برجام است.

دیدار رئیس جمهور سوریه با پوتین

روزنامه روسی ودوموستی به نقل از یک منبع ناشناس در ریاست جمهوری روسیه گزارش داد که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در اواسط ماه مارس به روسیه سفر خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، انتظار می‌رود اسد و پوتین در مورد روابط دوجانبه و مسئله اوکراین گفتگو کنند و موضوع عادی سازی روابط دمشق و آنکارا نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
کارشناسان این روزنامه پیش بینی می‌کنند که به احتمال زیاد یکی از اهداف این سفر جلب حمایت در مقابله با بحران انرژی و پیامد‌های زلزله ویرانگر خواهد بود.

در این زمینه، کریل سمیونوف، کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه به ودوموستی گفت که توسعه رویکرد‌های مشترک برای طرفین مهم است، به‌ویژه که دمشق شروع به برقراری تماس‌های فعال با عمان، امارات و سایر کشور‌های عربی کرده است..

نیکلای سورکوف، محقق ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه نیز می‌گوید که موضوعات اصلی در دستور کار مذاکرات در مسکو، کمک‌های بشردوستانه به دمشق پس از زلزله خواهد بود. این کارشناس خاطرنشان می‌کند، موضوع تامین سوخت و جذب سرمایه گذاری در سوریه نیز بسیار مهم است و بنابراین، شاید سران دو کشور درباره مسائل تجاری دوجانبه گفتگو کنند.

تکذیب بسته‌شدن سفارت انگلیس در تهران

نشست هفتگی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در محل وزارت خارجه برگزار شد .
کنعانی در این نشست در پاسخ به سوالی گفت: انتظار داریم که آژانس به مسئولیت‌ها و تعهدات خود در حمایت و حفاظت از حقوق اعضا اقدام کند.
وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث حمایت از حقوق شناخته و قانونی ملت ایران از همه امکانات و ظرفیت‌های سیاسی، قانونی و حقوقی و همه ظرفیت‌هایی که در چارچوب قوانین بین‌المللی از جمله قوانینی که در چارچوب آژانس وجود دارد، استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشور با بیان اینکه با سفر اخیر گروسی به ایران فصل جدیدی در همکاری‌های دو جانبه ایران و آژانس باز شد، تصریح کرد: با توجه به سفر آقای گروسی به تهران و مذاکرات سطح بالایی که در این سفر انجام شد و تفاهمات صورت گرفته بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران انتظار می‌رود که روند اجلاس شورای حکام در چارچوب فنی خود پیش برود و خارج از سیاست‌زدگی باشد.

واکنش چین به بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی
سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پایبندی کامل و مؤثر، راه صحیح برای پیشرفت در مسئله هسته‌ای ایران است، از آمریکا هم خواست هرچه سریعتر تصمیمی سیاسی برای عمل کردن به نتایج این گفتگوها بگیرد.

واکنش چین به بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی

صدور بیانیه مشترک توسط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تقویت برخی همکاری‌های دوجانبه، با واکنش مثبت چین همراه شد.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) طی نشست خبری گفت که پکن معتقد است پایبندی کامل و مؤثر، راه صحیح برای پیشرفت در مسئله هسته‌ای ایران است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مائو در پاسخ به سوالی درباره این بیانیه و نتایج سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی به ایران، توضیح داد: «ایالات متحده هم باید هرچه سریعتر تصمیمی سیاسی برای عمل کردن به نتایج این گفتگوها بگیرد».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.