کد مطلب: ۷۷۵۵۲۲

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۱۶ اسفند۱۴۰۱/ جزئیات تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 16 اسفند1401/ جزئیات تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران

اخبار دیپلماسی امروز سه شنبه 16 اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. با توجه به سفر گروسی به تهران شاهد افزایش گمانه‌زنی برای به ثمر نشستن برجام هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز سه شنبه ۱۶ اسفند را در ادامه بخوانید.

اتحادیه اروپا در ادامه رویکرد مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران زندان قرچک را به بهانه مسائل حقوق بشری تحریم کرد.

در بیانیه منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا ادعاهای بی‌اساسی درباره شرایط زندانیان در ندامتگاه قرچک مطرح شده است.

اتحادیه اروپا دو هفته پیش نیز پنجمین بسته تحریمی علیه ایران را در تداوم حمایت از اعتزاضات اخیر تصویب کرد. در این بسته دو نهاد و ۳۲ شخصیت ایرانی، از جمله وزرای فرهنگ و آموزش و پرورش، مقامات اطلاعاتی و نمایندگان مجلس به اتهام آن چه ارتباط با «سرکوب امنیتی معترضان» عنوان شده تحریم شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: رفتار ماه های اخیر اتحادیه اروپا، ادامه سیاست ناکارآمد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکاست که بیش از پیش تداوم استاندارهای دوگانه و غیر واقع بینانه توام با استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشری را اثبات می نماید.

همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری اقدامات ضد ایرانی غرب علیه ایران را مردود، غیر سازنده و متناقض با منشور ملل متحد و مقررات و سازوکارهای بین المللی دانست و تصریح کرد، کشورها حق مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل را ندارند.

زنان و دختران در افغانستان از جامعه حذف شده‌اند

دبیرکل سازمان ملل امروز در سخنانی گفت: زنان و دختران در افغانستان از جامعه حذف شده‌اند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز سه شنبه در جلسه افتتاحیه کمیسیون وضعیت زنان این نهاد گفت: با از بین رفتن پیشرفت در زمینه حقوق زنان در کشورهایی مانند افغانستان که در آن زنان و دختران در واقع از زندگی عمومی حذف شده‌اند، آنها از برابری جنسیتی بیش از پیش دورتر می‌شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص ادامه داد: حقوق زنان در سراسر جهان در معرض سو استفاده، تهدید و نقض قرار دارد. سازمان ملل مسئله حقوق زنان به‌ویژه حقوق اساسی زنان افغانستان از جمله تحصیل و کار را پیگیر خواهد بود.

وزارت آموزش عالی دولت موقت طالبان شنبه ۸ بهمن ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای خطاب به دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی در افغانستان، ثبت‌ نام دختران در آزمون کنکور سال ۱۴۰۲ را ممنوع اعلام کرد.

سازمان شانگهای و ایران عقب‌ماندگی‌ها درباره همکاری‌های طرفین را جبران کنند

رئیس‌جمهور در دیدار «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی شانگهای گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای علاوه بر تحرک بیشتر در همکاری‌های منطقه‌ای روابط تجاری با کشورهای عضو را نیز تقویت خواهد کرد.

وی افزود: ایران برای همکاری و تعامل با کشورهای عضو سازمان شانگهای اهمیت زیادی قائل است و کشورهای عضو سازمان شانگهای از نیروی انسانی و جمعیت قابل توجه، منابع و ذخایر غنی و گستره جغرافیایی وسیع، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای این سازمان ایجاد کرده تا در مقابله موثر با یک جانبه‌گرایی و ایجاد همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی به شکل موثر ایفای نقش کند.

رئیسی اعلام کرد: با توجه به رسمی شدن عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای تلاش‌های دبیرخانه این سازمان و همکاری مسئولان جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای باشد که عقب‌ماندگی‌ها در زمینه اجرایی و عملیاتی شدن توافق‌ها جبران و همکاری‌های طرفین به سطح قابل قبولی برسد.

امیرعبداللهیان: همچنان به تلاش‌ برای جمع‌بندی مذاکرات برجامی ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران در مسیر دیپلماسی و مذاکره ثابت قدم است.

حسین امیرعبداللهیان در همایش «دیپلماسی مقاومت: نکوداشت مرحوم حسین شیخ الاسلام » با بیان این که ایران در مسیر دیپلماسی و مذاکره ثابت قدم است و با حفظ منافع ملی کشور همچنان به تلاش‌های خودمان برای جمع بندی مذاکرات که ماه‌ها درگیر آن بودیم ادامه خواهیم داد، گفت : رسیدن به توافق در راستای منافع ملی کشور یکی از وظایف ذاتی است که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌کند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم.

گروسی: نشانه‌های مشکل ساز در سایت آزمایش اتمی کره شمالی دیده شد

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه شنبه) گفت، نشانه‌هایی به شدت مشکل ساز از فعالیت دائمی در سایت آزمایش اتمی کره شمالی رصد شده است.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در میانه گمانه زنی‌ها درباره اینکه به نظر می‌رسد کره شمالی خود را برای نخستین آزمایش اتمی از ۲۰۱۷ آماده می‌کند، این اظهارات را مطرح کرد.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سایت آزمایش اتمی کره شمالی به نام "پونگی‌-ری" همچنان خود را برای یک آزمایش اتمی آماده می‌کند و ما به رصد فعالیت در نزدیک "آدیت ۳" این سایت آزمایش اتمی می‌پردازیم. این بازگشایی سایت اتمی کره شمالی،‌ به شدت مشکل آفرین است.

این مقام ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین خاطرنشان کرد، مسیر سابق ورودی "آدیت ۴" بازسازی شده البته آژانس هنوز شواهدی از حفاری رصد نکرده است.

به نظر می‌رسد که کره شمالی به دنبال عملیاتی کردن راکتور پنج مگاواتی و تاسیسات سانتریفیوژ غنی سازی در سایت یونگبیون است.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه صحبت‌هایش گفت: شواهدی از احتمال آزمایش سیستم خنک کننده راکتور آب سبک در اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر گذشته میلادی و تغییراتی در کانال خارجی راکتور آب سبک در اکتبر دیده شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.