کد مطلب: ۷۷۶۴۸۸

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۱۸ اسفند ۱۴۰۱/تکرار لفاظی‌های نتانیاهو علیه ایران

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 18 اسفند 1401/تکرار لفاظی‌های نتانیاهو علیه ایران

اخبار دیپلماسی امروز پنجشنبه 18 اسفند را با جدیدترین اخبار تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. امروز اعتراضات در گرجستان رنگ و بویی جدیدی به خود گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین و مهم‌ترین اخبار دیپلماسی امروز پنجشنبه 18 اسفند را در ادامه بخوانید.

تکرار لفاظی‌های نتانیاهو علیه ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه لفاظی‌های خود علیه کشورمان گفت که موشک‌های ایران به بسیاری از کشورها، ازجمله اروپا می‌رسد.

به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با نشریه لاریپابلیکا که در آستانه سفر او به ایتالیا انجام شده است با تکرار ادعاهای نخ‌نما شده خود علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: ایران باید بداند که ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا از تبدیل شدن آن به کشوری در آستانه قدرت هسته‌ای جلوگیری کنیم. هیچ راهی برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای بدون تهدید نظامی معتبر وجود ندارد.

وی در ادامه این گفت‌وگو با بیان این‌که «در جریان سفرش به رم درباره ایران نیز رایزنی خواهد کرد»، گفت: ما باید از هسته‌ای شدن این کشور جلوگیری کنیم، زیرا موشک‌های آن می‌تواند به بسیاری از کشورها از جمله اروپا برسد و هیچ کس نمی‌خواهد توسط یک رژیم با سلاح هسته‌ای گروگان گرفته شود.

به گزارش ایسنا، در حالی‌که مقامات ایران بارها ضمن رد این ادعاهای بی‌اساس بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشور تاکید دارند، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تازگی لفاظی‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید کرده است که این موضع‌گیری‌ها واکنش برخی چهره‌های صهیونیستی را نیز در پی داشته است.

یائیر لاپید، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و یکی از سران اصلی اپوزوسیون در فلسطین اشغالی به تازگی در پیامی توئیتری از دروغ‌گویی نتانیاهو درباره توانایی اسرائیل برای حمله به ایران انتقاد و او را تهدید کرد که دست از این کار بردارد.

وی در پیام خود نوشت: اگر نتانیاهو از دروغ گفتن درباره آمادگی (اسرائیل) در برابر ایران دست برندارد، من مجبور خواهم بود تمام خلأها و غفلت‌هایی را که او مسئول آن بود، توضیح دهم تا زمانی که او را جایگزین کنیم.

همچنین رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سفر خود به تهران با اشاره به این گونه تهدیدات تاکید کرد که هر گونه حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورها غیر قانونی است.

شی جینپینگ خواستار ارتقای سریع نیروهای مسلح چین به سطح استانداردهای جهانی شد

شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، تنها چند روز پس از آن که هشدار داد این کشور توسط یک کارزار به رهبری آمریکا به «محاصره و سرکوب» تهدید شده، در یک سخنرانی خواستار ارتقای هرچه سریع‌تر نیروهای مسلح کشور به سطح استانداردهای جهانی شد.

شی جینپینگ در این باره گفت: «چین باید یک سیستم قوی متشکل از نیروهای بازدارنده استراتژیک ایجاد کند، حضور نیروهای رزمی را در حوزه‌های جدید و با کیفیت‌های جدید افزایش دهد و آموزش‌های نظامی جنگی را عمیقاً توسعه بخشد.»

بودجه دفاعی چین در دهه گذشته تقریباً دو برابر شده است. پکن عظیم‌ترین ارتش ثابت جهان را با ۲ میلیون عضو داراست و از بیشترین تعداد کشتی در دنیا برخوردار است. این کشور همچنین بزرگترین نیروی موشکی و هوایی حاضر در اقیانوس هند و آرام به شمار می‌رود. برخی از ناظران آمریکایی می‌گویند منظور واقعی چین از طرح چنین موضوعاتی، زمینه‌چینی برای تصرف بخش خودگردان تایوان در آینده نزدیک است.

شی در سخنرانی خود که برای گروهی از نمایندگان انجام می‌شد با اشاره به تهدیدهای طرح شده از سوی آمریکا اضافه کرد: «کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده سیاست مهار، منزوی‌سازی و سرکوب همه‌جانبه چین را اجرایی کرده‌اند که چالش‌های بزرگ بی‌سابقه‌ای را برای توسعه کشور ما به همراه داشته است.»

این در حالی است که آمریکا می‌گوید قصد سرکوب چین را نداشته و هدف واشنگتن «همزیستی مسئولانه در تجارت جهانی و نظام سیاسی» بوده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در این باره گفت: «این در مورد مهار چین نیست. این در مورد سرکوب چین نیست. این به معنای عقب نگه داشتن چین نیست. ما می‌خواهیم رقابت سازنده‌ای داشته باشیم که منصفانه باشد و به تقابل کشیده نشود.»

پیشتر در روز سه‌شنبه چین گانگ، وزیر امور خارجه چین، گفته بود اگر آمریکا مسیر خود را تغییر ندهد «تعارض و تقابل» اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

شی همچنین گفت چین باید «با به روزرسانی‌های مداوم، قدرت کشور برای مقابله با خطرات استراتژیک، حفاظت از منافع استراتژیک و تحقق اهداف استراتژیک ملی را به حداکثر برساند.»

اسلامی: غربی‌ها "ایران‌ هسته‌ای" را پذیرفته‌اند

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای با بیان اینکه غرب امروز ایران را به عنوان یک کشور هسته‌ای پذیرفته است، گفت: تنها گزینه غرب در مواجهه با ایران دیپلماسی است.

محمد اسلامی پیش از ظهر امروز در آیین آغاز عملیات اکتشاف و بهره‌برداری معدن سنگ آنومالی هشت ناریگان اظهار داشت: رسیدن به قدرت اقتصادی در کنار قدرت علمی و فناوری مستلزم تحقق استقلال به معنای واقعی کلمه است.

وی ادامه داد: اگر ما قدرت علم و فناوری کارآمد داشته باشیم و این قدرت پایدار و رو به رشد باشد و در کنار آن صنعت قدرتمند بر پایه علوم و فناوری با عبارت دانش‌بنیانی بتواند پایه‌گذاری کند، به طور قطع و یقین در تمام مولفه تاثیرگذار است.

وعده اتحادیه اروپا به کمک تسلیحاتی یک میلیارد یورویی به اوکراین

کشورهای اتحادیه اروپا توافق کردند که تامین گلوله‌های توپخانه و خرید مهمات بیشتر برای کمک به اوکراین را تسریع کنند، اما هنوز باید در مورد چگونگی تبدیل این اهداف به واقعیت کار کنند.

براساس طرحی که توسط جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنظیم شده است، کشورهای اتحادیه اروپا مشوق‌های مالی به ارزش یک میلیارد یورو (۱.۰۶ میلیارد دلار) برای ارسال بیشتر گلوله‌های توپخانه خود به کی‌یف دریافت خواهند کرد و یک میلیارد یورو دیگر هم برای تامین مالی مشترک مهمات جدید تامین می‌شود.

بورل پس از نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا در استکهلم که الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین هم در آن حضور داشت، گفت: "یک توافق کلی در مورد این رویه وجود دارد، اما سوالاتی هنوز بی‌پاسخ مانده است. همه چیز باید با جزئیات مورد بحث قرار گیرد."

بورل گفت امیدوار است این طرح در نشست وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا در ۲۰ مارس نهایی شود.در همین حال الکسی رزنیکوف از وزیران دفاع در استکهلم خواسته بود از طرح استونی برای همکاری کشورهای اتحادیه اروپا برای خرید یک میلیون گلوله ۱۵۵ میلی‌متری در سال جاری با هزینه ۴ میلیارد یورو برای کمک به مقابله با روسیه و انجام یک ضد حمله حمایت کنند.

طرح بورل در مقیاس کوچک‌تر است، اما همچنان گامی برجسته برای اتحادیه اروپا خواهد بود، زیرا تامین تدارکات دفاعی عمدتاً در اختیار تک تک دولت‌های عضو این بلوک بوده است.

تقویت ظرفیت

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند اگر این اتحادیه از طرف دولت‌های عضو سفارش بزرگی بدهد، آنها با قیمت بهتری مواجه خواهند شد و همچنین شرکت‌های تسلیحاتی انگیزه قوی برای سرمایه‌گذاری در افزایش ظرفیت خواهند داشت.

با این حال، مقامات گفتند که هنوز کار زیادی باید انجام شود تا جزئیاتی مانند چگونگی کارکرد این بودجه و اینکه چه کسی در بستن قراردادها با شرکت‌های تسلیحاتی رهبری می‌کند، انجام شود.

مقامات می‌گویند که اوکراین سریعتر از آن چیزی که متحدانش می‌توانند مهمات تامین کنند، در حال شلیک گلوله‌های توپخانه است و این امر باعث جستجوی مجدد برای یافتن مهمات و راه‌هایی برای افزایش تولید شده است.

الکسی رزنیکوف گفت که اوکراین ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار گلوله توپ در ماه می‌خواهد. او پیش از این نشست به خبرنگاران گفت: "ما باید هر چه زودتر پیشرفت داشته باشیم."

اما وزیران و مقامات اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند بگویند که صنعت دفاعی اروپا چقدر ظرفیت برای تامین مهمات مورد نیاز اوکراین دارد. وزیر دفاع هلند گفت که او پیشنهاد کرده است که رهبران صنعتی به نشست ۲۰ مارس بپیوندند. او گفت: "ما در مورد صنعت زیاد صحبت می‌کنیم. من پیشنهاد کردم که باید با صنعت تسلیحاتی هم صحبت کنیم."

تامین مالی هم موضوعی برای بحث بیشتر خواهد بود.

در حالی که استونی گفت که کشورهای اتحادیه اروپا باید پول تازه‌ای را برای تدارکات مشترک فراهم کنند، بورل پیشنهاد کرده است از اعتبارات نقدی صندوق تسلیهات صلح اروپا که تحت مدیریت اتحادیه اروپاست و پول دارد، اعتبار تخصیص داده شود.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هم گفت که مذاکرات روز چهارشنبه در مورد خرید مشترک "درست و ضروری" بود، اما نباید توجه را از این واقعیت منحرف کند که افزایش ظرفیت صنعت تسلیحات به زمان نیاز دارد. او گفت: "ما باید با حقیقت روبرو شویم. صرفا به این دلیل که همه ما سفارش‌های بیشتری می‌دهیم، به این معنی نیست که مهمات بیشتری وجود دارد. برای تحویل، مهمات و تسلیحات باید تولید شوند."

بالا گرفتن تنش‌ها در گرجستان

درگیری میان پلیس گرجستان و معترضان که از روز سه‌شنبه در خیابان‌های تفلیس پایتخت و در مخالفت با یک قانون جنجالی به خیابان‌ها آمده‌اند، شدیدتر شده‌است.

مخالفان دولت گرجستان که به قانون بحث‌برانگیز موسوم به «ماموران خارجی» معترض هستند، شامگاه چهارشنبه در تلاش برای ورود به ساختمان پارلمان این کشور با ماموران پلیس درگیر شدند.

بنابر اعلام رسانه‌ها، درگیری‌ معترضان با پلیس که در دو روز گذشته ادامه داشته است، در ساعات پایانی شب چهارشنبه و به دنبال تلاش معترضان برای ورود به ساختمان پارلمان شدت بیشتری گرفت.

پلیس گرجستان با استفاده از خودروهای آب‌پاش، گاز اشک‌آور و باتوم سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان خشمگین داشت.

ویدئوهایی نیز در فضای مجازی منتشر شده است که تلاش معترضان گرجستانی برای شکستن در ورودی ساختمان پارلمان و ورود به آن را نشان می‌دهد. در این ویدئوها نشان داده می‌شود که معترضان به سمت پلیس و پنجره‌های ساختمان پارلمان سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب می‌کنند.

اعتراضات از روز سه‌شنبه و با تصویب پیش‌نویس قانونی توسط پارلمان گرجستان آغاز شده است که سازمان‌ها و شرکت‌هایی که بیش از 20 درصد بودجه آنها از خارج از کشور تامین می‌شود را مکلف می‌کند خود را به عنوان عوامل خارجی معرفی و در سامانه‌های مخصوص که تحت نظارت نهاد قضایی این کشور خواهد بود، ثبت کنند.

منتقدان این لایحه را که هنوز به تایید نهایی پارلمان گرجستان نرسیده، «تلاشی برای سرکوب رسانه‌ها و هرگونه مخالفت با دولت» می‌دانند.این اعتراضات با استقبال کشورهای غربی به ویژه اروپایی‌ها همراه است. پیشتر اتحادیه اروپا مخالفت خود را با تصویب این لایحه اعلام کرده بود.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این لایحه را در تضاد با آنچه که او ارزش‌های اتحادیه اروپا خوانده، دانسته است.

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و بلژیک

وزیر امور خارجه بلژیک با وزیر امور خارجه ایران تلفنی گفت‌وگو کرد.حجا لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان تلفنی گفت‌گو کرد و در این تماس، طرفین درخصوص آخرین وضعیت روابط دو کشور تبادل نظر کردند.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بلژیک همچنین ابراز امیدواری کردند در سایه همکاری و تلاش مشترک، مناسبات فی‌مابین بیش از گذشته گسترش یابد.

امیرعبداللهیان راهی سوریه شد

وزیر خارجه ایران بعد از ترکیه، عازم سوریه شد. حسین امیرعبداللهیان در سفر به سوریه با همتای خود و نیز بشار اسد دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

گوترش: سازمان ملل آماده میانجیگری برای ایجاد منطقه غیرنظامی پیرامون زاپوریژیا است

دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با ولودیمیر زلنسکی در کی‌یف گفت، اطمینان یافتن از اینکه نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند به فعالیت عادی بازگردد، مهم است و سازمان ملل آمادگی دارد تا برای غیرنظامی کردن کامل منطقه اطراف این نیروگاه میانجیگری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت: ایمنی و امنیت در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هم حیاتی است. معتقدم که میانجیگری احتمالی برای غیرنظامی کردن کامل این منطقه، در حالی که اطمینان حاصل شود که نیروگاه مذکور می‌تواند به فعالیت عادی بازگردد، هم مهم خواهد بود. سازمان ملل آماده ارائه میانجیگری است.

او گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «به طور کامل بسیج شده است تا ایمنی و امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای در اوکراین را حفظ کند.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، پیشتر به تاس گفت که رایزنی‌ها برای ایجاد یک منطقه امن در اطراف زاپوریژیا به بن‌بست رسیده است زیرا اوکراین پاسخ روشنی به پیشنهادات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه نکرده است.

همچنین رنات کارچا، مشاور مدیرکل روس‌انرگواتم گفته است که روسیه از ایجاد منطقه ایمن در اطراف زاپوریژیا حمایت می‌کند، با یک شرط غیرقابل مذاکره مبنی بر توقف هرگونه فعالیت توپخانه‌ای در اطراف این نیروگاه هسته‌ای و شهر انرگودار که محل استقرار نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا است.

در همین حال دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در روز چهارشنبه گفت که «حمله روسیه نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین است». گوترش در این نشست خبری گفت که صادرات کود و غلات از اوکراین و روسیه برای کاهش قیمت‌ها و پایان دادن به قحطی، ضروری است.

واشنگتن منتظر آزمایش هسته‌ای کره شمالی است

در یک گزارش اطلاعاتی آمریکا اعلام شد کره شمالی همزمان با توسعه قابلیت‌های موشکی احتمالا یک آزمایش هسته‌ای انجام دهد. در ارزیابی "تهدید سالانه ۲۰۲۳ "همچنین آمده است که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ممکن است هیچ قصدی برای کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای خود نداشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: «کیم تقریباً به طور قطع سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های هسته‌ای را ضامن نهایی حکومت خود می‌داند و قصد ندارد این برنامه‌ها را کنار بگذارد، زیرا معتقد است که با گذشت زمان به عنوان یک قدرت هسته‌ای مقبولیت بین‌المللی به دست خواهد آورد».

براساس این گزارش، کره شمالی از برنامه موشکی هسته‌ای خود برای ایجاد تسلط راهبردی بر کره جنوبی و نیروهای آمریکایی در منطقه با تعقیب موشک‌هایی که احتمالاً با هدف شکست دفاع موشکی در شبه‌جزیره و منطقه و تهدیدهایی برای پاسخ نظامی به هر چیزی که تصور می‌شود حملات علیه حاکمیت آن باشد، استفاده می‌کند.

کره شمالی ۹ آزمایش موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) را در کمتر از ۱۲ ماه انجام داد که آخرین آزمایش آن در ماه فوریه انجام شد. این کشور همچنین تنها در سال ۲۰۲۲ ، ۶۹ موشک بالستیک شلیک کرد که رکورد سالانه جدیدی را در پرتاب موشک‌های بالستیک در یک سال ثبت کرد. رکورد قبلی آن ۲۵ بود.

در این گزارش اشاره شده است که از سپتامبر ۲۰۲۲، کره شمالی برای مقابله با تمرینات نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی "احتمالاً تلاش برای وادار کردن واشنگتن و سئول به تغییر رفتار خود" زمان پرتاب موشک و نمایش های نظامی خود را تعیین کرده است.

در این گزارش آمده است: «پیونگ یانگ احتمالاً خواهان کاهش سرعت و مقیاس تمرینات با هدف نهایی تضعیف قدرت ائتلاف است. کیم احتمالاً به دستور آزمایش موشکی برای تأیید اهداف فنی، تقویت بازدارندگی و عادی سازی آزمایش موشکی پیونگ یانگ ادامه خواهد داد.»

این گزارش همچنین بر احتمال آزمایش هسته‌ای تاکید می‌کند و می‌گوید رهبر کره شمالی «به شدت متعهد به گسترش زرادخانه تسلیحات هسته‌ای این کشور و حفظ سلاح‌های هسته‌ای به عنوان عنصر اصلی ساختار امنیت ملی خود» است.

در این گزارش تصریح شده است: «کره شمالی احتمالاً در حال آماده شدن برای آزمایش یک دستگاه هسته‌ای برای پیشبرد اهداف مدرنیزاسیون نظامی اعلام شده خود برای تسهیل «عملیات هسته‌ای تاکتیکی» است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.