کد مطلب: ۸۲۱۳۸۵

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا واقعیت دارد؟

مذاکره مستقیم ایران و آمریکا واقعیت دارد؟

این روزها اخبار زیادی از مذاکرات میان ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق موقت منتشر می‌شود. اما مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکرات مستقیم و محرمانه تهران و واشنگتن را تکذیب کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در زمان مذاکرات هسته‌ای در گفت‌وگو با العربی درخصوص گزارش‌های منتشر شده مبنی بر مذاکرات مستقیم و محرمانه تهران و واشنگتن گفت: این گزارشات صحت ندارد و مذاکرات ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم و از طریق سه واسطه مانند عمان یا سازمان ملل انجام می‌شود.

وی تاکید کرد که تمام مذاکرات درخصوص مساله تبادل زندانیان و آزادی اموال بلوکه شده ایران به خاطر تحریم های آمریکا است.

مرندی خاطرنشان کرد که طرف‌های ایرانی و آمریکایی در این مذاکرات در یک اتاق باهم نشست برگزار نمی‌کنند.

پیش از این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با فیگارو تاکید کرد که روند دیپلماتیک و مذاکره با اتحادیه اروپا درخصوص موضوع هسته‌ای تداوم دارد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد که من با جوزپ بورل و همکارم علی باقری با انریکه مورا در زمینه موضوع هسته ای در ارتباط هستیم.

وی گفت که تبادل پیام‌ها میان تهران و واشنگتن از طریق واسطه‌های منطقه‌ای و حتی اروپایی ادامه دارد ( ایسنا ).

بازی رسانه‌ای برای جلوگیری از توافق هسته‌ای

برخی از رسانه‌ها در روزهای اخیر از نزدیک شدن ایران و امریکا به توافق موقت هسته‌ای گزارش دادند. کاخ سفید و نمایندگی ایران در سازمان ملل اما توافق موقت را تکذیب کردند. امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در این مورد به تجارت‌‌نیوز گفته بود: «مذاکرات برای توافق کج‌دار و مریز ادامه دارد. برخی از رسانه‌ها می‌خواهند با این گزارش‌ها پیشاپیش جلوی هر توافقی را بگیرند. به طور کلی ایران به دنبال احیای برجام و امریکا به دنبال برجام و برجام پلاس است.»

او افزود: «به نظر نمی‌رسد ایران و امریکا به دنبال توافق موقت باشند، زیرا برای هر دو طرف این پرونده، توافق این چنینی مطلوب نیست.»

این کارشناس بین‌الملل بیان کرد: «از سمت امریکا، با توجه به فشار گروه‌های پرقدرت ضدبرجامی در این کشور، برای دولت بایدن بسیار دشوار است که بخواهد با ایران-ی توافق کند که فعالیت‌های هسته‌ای آن فراتر از توافق برجام شده است. هیئت حاکمه امریکا حتی برجام ۲۰۱۵ را برنمی‌تابید؛ توافقی که غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی داشت. حالا در شرایطی که فعالیت‌های هسته‌ای ایران از نظر کمی و کیفی فراتر از آن توافق است؛ برای دولت امریکا سخت است که مخالفت‌ها را در داخل آن کشور برای توافق موقت مدیریت کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.