کد مطلب: ۸۲۲۲۳۴

آمریکا دسترسی ایران به وجوه خود در عراق را تایید کرد

آمریکا دسترسی ایران به وجوه خود در عراق را تایید کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دسترسی ایران به حدود ۳ میلیارد دلار از وجوه متعلق به خود در عراق را تایید کرد. به گفته میلر این اقدام به دلیل همکاری با عراق انجام می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دسترسی ایران به وجوه خود در عراق را تایید کرد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دسترسی ایران به حدود ۳ میلیارد دلار از وجوه متعلق به خود را در عراق تایید کرد و گفت که این انتقال پول را تایید می‌کند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در واشنگتن در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آزاد سازی نزدیک به ۳ میلیارد دلار از پول های مسدود شده ایران بر اساس یک توافق میان آمریکا، عراق و ایران، این موضوع را تایید کرد و گفت که واشنگتن با دسترسی ایران به وجوه متعلق به خود در حساب های عراق موافقت کرده است.

میلر تصریح کرد: در ارتباط با این گزارش باید بگویم که ایران تنها می تواند از این پول در راستای اهداف بشر دوستانه و مبادلات بانکی خارج از تحریم ها استفاده کند. دوم اینکه اینها اقداماتی هستند که در سال های گذشته نیز انجام شده اند. دولت پیشین آمریکا نیز به صورت موردی این اقدامات را انجام داده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که این اقدامات در راستای قانون آمریکا و همکاری کامل با دولت عراق هستند و بشردوستانه هستند.

این مقام آمریکایی در عین حال در راستای سیاست های دوگانه دولت بایدن به ویژه سیاست شکست خورده فشار حداکثری اذعان کرد: ما همچنان تمام تحریم‌های خود علیه ایران را اجرا می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا شما این انتقال پول به ایران را تایید می کنید؟ گفت: بله من این انتقال را تایید می کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا دولت آمریکا درباره توافق هسته‌ای(برجام) یا زندانیان آمریکایی مذاکرات مستقیمی دارد، گفت: «گزارش‌هایی در چند روز اخیر منتشر شده است که برخی از آن‌ها نادرستند. به مواردی درباره آن‌ها اشاره می‌کنم. اول این که ما همواره وقتی در راستای منافع ملی آمریکا بوده است، قابلیت انتقال پیام به ایران را داشته‌ایم. دوم این که، همان طور که از آغاز کار این دولت به وضوح گفته‌ایم، رییس جمهور نسبت به اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند، متعهد است.»
میلر ادامه داد: «همچنین ما بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این هدف است، اگرچه صراحتا نشان داده‌ایم که گزینه‌های دیگر را حذف نکرده‌ایم. مورد دیگری که مایلم به موضوع توافق موقت هم درباره این گزارش‌ها اشاره کنم که کاملا کذب است.»
اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که پیش از این برخی رسانه های غربی با استناد به منابعی که نام آنها را افشا نکرده بود، مدعی شده بود که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌ها در برابر محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند.

با وجود این ادعاها اما یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنحشنبه هفته گذشته گزارش ها در این مورد را نادرست و گمراه کننده خواند و گفت که هر گزارشی در خصوص توافق موقت با ایران نادرست است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز با رد این ادعاها گفت که «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.»

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز گفت: بر اساس شنیده‌های موجود ۲.۷ میلیارد دلار از بدهی این کشور به ایران آزادسازی شده است.

«یحیی آل‌اسحاق» با اشاره به آزادسازی دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی های ایران در عراق، اظهار داشت: بخشی از منابع بلوکه شده ایران در این کشور برای نیازهای حجاج در سفر تمتع تخصیص داده شده و بخشی دیگر نیز برای تامین کالاهای اساسی مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.