کد مطلب: ۸۲۷۱۱۳

برجام بهترین گزینه برای اروپا / بایدن کنگره را دور می‌زند؟

برجام بهترین گزینه برای اروپا / بایدن کنگره را دور می‌زند؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که تیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در حال ایجاد زمینه‌ای برای استدلال در این راستا است که یک تفاهم غیررسمی با ایران یک «توافق» محسوب نمی‌شود و بنابراین هیچ وظیفه‌ای مبنی بر گزارش‌دهی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت بایدن ممکن است به زودی به نوعی توافق با ایران دست یابد که مشخصا به دنبال محدود کردن برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران باشد. یکی از جوانب مهم این توافق این است.

آن‌طور که اقتصادنیوز نوشته است، قانون بازنگری توافقنامه هسته‌ای ایران (INARA) در سال 2015، رئیس جمهور را ملزم می‌کند تا یک «توافق» مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را به کنگره «انتقال» دهد و سپس یک دوره بازنگری را تعیین کند که در آن (الف) رئیس جمهور نمی‌تواند از اختیارات خود برای معافیت از تحریم ها استفاده کند و (ب) کنگره می‌تواند به این توافق رأی دهد.

گزارش‌های خبری حاکی از آن است که تیم بایدن در حال ایجاد زمینه‌ای برای استدلال در این راستا است که یک تفاهم غیررسمی با ایران یک «توافق» محسوب نمی‌شود و بنابراین هیچ وظیفه‌ای مبنی بر گزارش‌دهی ایجاد نمی‌کند.

مقاله‌ای که در لاو فر بلاگ منتشر شده است، این استدلال را ارزیابی می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که تنها استدلال قابل قبول (اما به دور از صحت) دولت بایدن برای اجتناب از وظایف خود در قانون بازنگری توافقنامه هسته‌ای ایران (INARA)، نانوشته کردن توافق (یعنی صرفاً شفاهی بودن توافق) است.

مورا: برجام بهترین برنامه ممکن است

به نقل از ایسنا، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: برای اتحادیه اروپا، برجام(توافق هسته‌ای) اگر تنها برنامه موجود نباشد، بهترین برنامه ممکن برای پرداختن به نگرانی‌های قانونی جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است.

این اظهارات مورا در پی دیدار اخیر او در دوحه با معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده‌ ارشد ایران در مذاکرات وین مطرح می‌شود.

مورا درباره این مذاکرات گفت: درباره گستره‌ای از مسائل دشوار دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله مسیر پیش روی برجام تبادل نظرات خوبی درخصوص خلیج (فارس)، راهبرد اتحادیه اروپا، نماینده جدید اتحادیه اروپا در خلیج (فارس)، ایران و همچنان توافق میان ایران و عربستان داشتیم.

باقری نیز گفت‌وگوها با مورا را «جلسه ای جدی و سازنده» تلقی کرد که در آن در مورد طیفی از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم ها به بحث و تبادل نظر شد.

علی باقری در روزهای گذشته هم در امارات با همتایان خود از سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.