خبر مهم:

کد مطلب: ۸۲۷۶۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آخرین اخبار از جنگ داخلی روسیه/ عاقبت واگنر چه شد؟

آخرین اخبار از جنگ داخلی روسیه/ عاقبت واگنر چه شد؟

یک ماه پس از درگیری لفظی میان گروه شبه نظامی واگنر با وزارت دفاع روسیه، سرانجام روز جمعه این گروه درگیری در خاک روسیه را آغاز کرد. این گزارش خلاصه‌ای از آغاز جنگ چند ساعته واگنرها و پیشروی آنها به سمت مسکوست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از 24 ساعت تنش میان گروه واگنر و دولت روسیه، با وساطت بلاروس گروه واگنر عقب‌نشینی کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید آخرین اخبار از جنگ داخلی در روسیه است.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر روز جمعه علیه روسیه اعلام جنگ کرد. پس از آن نیز اعلام کرد که بر بخش‌هایی از روستوف مسلط شده و قرار است به سمت مسکو پیشروی کند.

نخستین واکنش پوتین به کودتا در روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نخستین واکنش به کودتا در روسیه و تحرکات فرمانده واگنر گفت: «آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی است. ما در روسیه به اتحاد همه نیروها نیاز داریم. باید اختلافات را کنار گذاشت.»

او ادامه داد: «به جنگجویان واگنر هشدار می‌دهم در زمانی که روسیه با مبارزه سختی روبه‌روست، تسلیم ماجراجویی‌های جنایتکارانه نشوند. هرگونه ناآرامی داخلی تهدیدی مرگبار برای دولت و به مثابه یک سیلی برای مردم روسیه است. برخی تلاش می‌کنند که کشور به سمت جنگ داخلی برود.»

پوتین همچنین گفت: «وضعیت ضدتروریستی در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام شده است و اقدامات برای بازگرداندن ثبات به روستوف انجام خواهد شد. من از کسانی که به این مسیر می‌روند می‌خواهم که این اقدام جنایتکارانه را کنار بگذارند.

واکنش زلنسکی به جنگ داخلی روسیه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در واکنش به شورش واگنر در روسیه گفت: «اقدامات مسکو در اوکراین این کشور را به هرج و مرجی که اکنون در آن فرو رفته، سوق داده است. روسیه دیگر نمی‌تواند حماقت خود را پنهان کند؛ زیرا ضعف آن در بحبوحه شورشی که توسط رئیس واگنر آغاز شده، آشکار شده است.»

زلنسکی در توییتی نوشت: «هر کسی راه شر را انتخاب کند، خودش را نابود می‌کند. کسی که برای نابود کردن زندگی در یک کشور، ستون‌های لشکر را می‌فرستد و وقتی زندگی مقاومت می‌کند، نمی‌تواتد آنها را از فرار و خیانت باز دارد. کسی که مردم را تحقیر می‌کند و صدها هزار نفر را به کام جنگ می‌فرستد تا در نهایت خود را از منطقه مسکو از دست کسانی که خودش مسلح کرده بود، مخفی کند.»

تسلط واگنر در روستوف و پیشروی به سمت مسکو

طولی نکشید که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه نظامی واگنر ادعا کرد که 25 هزار نیروی تحت امرو او بدون اینکه از سوی نیروهای مرزبانی روسیه مشکلی برای آنها ایجاد شود، وارد استان‌های هم مرز با اوکراین مانند بلگورود و روستوف شده است.

پریکوژین مدعی شد وزارت دفاع به نیروی هوایی این کشور دستور داده ستون‌های پیشرو قوای واگنر بمباران کنند. پس از آن نیز ایسنا در گزارشی به نقل از منابع روسی نوشت که روز شنبه چهار کاروان نظامی گروه واگنر به سمت مسکو حرکت کرده‌اند. در این گزارش آمده که چهار کاروان نظامی شامل 150 تا 400 خودروی نظامی است. همچنین نیروهای واگنر با سرعت تمام در امتداد روستوف-مسکو در حال پیشروی هستند.

در ادامه کودتا در روسیه، درگیری نسبتا شدیدی در حدفاصل روستوف و ورونژ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

واگنر عقب‌نشینی کرد

پس از چند ساعت جنگ داخلی در روسیه و درگیری واگنرها با نیروهای روس، سرانجام این گروه عقب‌نشینی کرد.

خبرگزاری تاس اعلام کرد این گروه در ازای دریافت تضامین امنیتی از سوی دولت روسیه با میانجی‌گری بلاروس، به نیروهای واگنر دستور عقب‌نشینی به سوی پادگان‌ها را داد.

ولادیمیر پوتین نیز از میانجی‌گری بلاروس برای پایان این درگیری‌ها تشکر کرد. کاخ کرملین نیز اعلام کرد که پرونده جنایی علیه واگنر لغو شده و پریگوژین نیز روسیه را به مقصد بلاروس ترک کرد. (فارس)

عاقبت واگنر پس از پایان شورش در روسیه

آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند قرار است آن دسته از افراد گروه واگنر که در درگیری‌ها شرکت نکرده‌اند با وزارت دفاع این کشور قرارداد امضا کنند. آن دسته از واگنرها نیز که در این شورش شرکت کردند از تعقیب قضایی در امان می‌مانند.

گفتنی است پس از درگیری چند ساعته در روسیه و عقب‌نشینی واگنر، سرانجام پریگوژین رئیس این گروه شبه‌نظامی مقر منطقه نظامی را ترک کرد. در ابتدای درگیری‌ها البته پوتین دستور بازداشت او را داده بود.

امریکا از شورش واگنر مطلع بود

واشنگتن پست در گزارشی با بررسی کودتا در روسیه نوشت، آژانس‌های جاسوسی ایالات متحده در اواسط ماه ژوئن اطلاعاتی دریافت کردند که نشان می‌داد فرمانده در حال آماده شدن برای شورش علیه دستگاه دفاعی روسیه است.

در ادامه این گزارش آمده که آنها بلافاصله کاخ سفید و سایر نهادهای اصلی امریکا را اگاه کرده بودند تا غافلگیر نشوند. مقامات امریکا بیشتر نگران هرج و مرج در کشوری بودند که دارای زرادخانه هسته‌ای است. (یورونیوز)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.