کد مطلب: ۸۳۷۵۴۷

تحریم جدید نفتی در راه است؟ / خیز جمهوری‌خواهان برای افزایش تحریم‌ها

تحریم جدید نفتی در راه است؟ / خیز جمهوری‌خواهان برای افزایش تحریم‌ها

برخی منابع در آمریکا از اردوگاه جمهوری‌خواهان، برای افزایش تحریم‌های نفتی ایران خیز برداشته‌اند. اما ماجرا چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش مقامات عراقی از طرحی برای نهاتر گاز ایران با نفت عراق خبر داده‌اند. از سوی دیگر آماها نشان می‌دهد که حالا برخی چهره‌های جمهوری‌خواه در آمریکا و همچنین مقامات پیشین این کشور، نسبت به شرایط ابراز نگرانی کرده‌اند. برخی در این میان، از احتمال افزایش تحریم‌ها سخن می‌گویند.

ایرنا در این مورد نوشت: افزایش فروش نفت ایران به رغم تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران، قانونگذاران حزب جمهوریخواه را نگران کرده و فشار بر دولت بایدن را به همراه داشته است.

المانیتور در این مورد گزارش داده است: یک گروه از سناتورهای جمهوریخواه با ابراز نگرانی از تداوم فروش نفت ایران به رغم تحریم‌های ایالات متحده خواهان این هستند که دولت جو بایدن کار بیشتری برای توقف صادرات انرژی ایران بویژه به چین انجام دهد.

در همین راستا، هشت تن از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا از دولت خواستند استراتژی را ارائه دهد تا جلوی حمایت صنعت پتروشیمی ایران از فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور را بگیرد.

مارکو روبیو و جیم ریش در راس تنظیم کنندگان این نامه، به وزیران کابینه آمریکا گفتند که تحریم‌های بیشتری علیه اشخاص و نهادهای چینی که در تجارت نفت و پتروشیمی ایران دخیل هستند، اعمال کند.

خیز جدید جمهوری‌خواهان برای تحریم ایران

اکوایران ایران هم در این مورد نوشت: گروهی از جمهوری‌خواهان سنا، با نگرانی از اینکه فروش نفت ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا همچنان رو به افزایش است، می‌گویند دولت بایدن می‌تواند اقدامات بیشتری را برای مهار صادرات نفت و گاز ایران، به‌ویژه به چین انجام دهد.

صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۳ و از زمانی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه ایران اعمال کرد، به بالاترین سطح خود رسیده است. ماه گذشته، این کشور حدود ۳.۰۱ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که بالاترین میزان در پنج سال گذشته است.

هفته گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت ایران در کنفرانس اوپک در وین به فروش نفت خام کشورش مباهات ورزید و گفت ظرفیت فعلی روزانه ایران حدود ۳.۸ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی است.

صادرات به چین که بزرگ‌ترین خریدار نفت خام ایران است به حفظ اقتصاد ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای که باعث بسته‌شدن راه صادرات به اروپا، کره جنوبی، ژاپن و سایر کشورها شد، کمک کرد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که ایران از طیف وسیعی از تاکتیک‌ها، از جمله شبکه‌ای از واسطه‌ها و انتقال مخاطره‌آمیز کشتی به کشتی در آب‌های آزاد برای دورزدن تحریم‌ها و پنهان‌کردن محموله‌هایش به مقصد چین استفاده می‌کند. روز چهارشنبه، مقامات اندونزی یک ابرنفتکش با پرچم ایران را که به طور غیرقانونی مشغول انتقال نفت در منطقه انحصاری اقتصادی خود بود را توقیف کردند.

جمهوری‌خواهان سنا در نامه خود مدعی شدند که دولت بایدن در اجرای تحریم‌ها کم‌کاری کرده و باعث ایجاد درآمد برای ایران شده است. مقامات آمریکایی تأکید دارند که مشغول فشارآوردن بر ایران هستند و به مجازات‌های مالی متعددی اشاره می‌کنند بر صادرات نفت ایران اعمال شده است که آخرین آن‌ها در مارس ۲۰۲۳، شبکه‌ای از شرکت‌های فعال در هنگ کنگ، سنگاپور و امارات متحده عربی را هدف قرار داد.

نگرانی از طرح جدید عراق برای تسویه گازی با ایران

در این میان، سه مقام پیشین آمریکا نیز ابراز نگرانی کردند که تهاتر گاز عراق با نفت ایران احتمالاً تحریم‌های واشنگتن را نقض می‌کند، مکر اینکه دولت بایدن برای آن یک معافیت صادر کند.

ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده است: سه مقام سابق آمریکایی درباره پیشنهاد تبادل گاز ایران در برابر نفت عراق که هفته گذشته توسط محمد السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شده است، گفتند که این کار احتمالا ناقض تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی است، مگر اینکه ایالات متحده با صدور معافیت‌هایی اجازه انجام آن را به عراق بدهد که گاز طبیعی ایران را در ازای نفت خام خود از طریق تهاتر دریافت کند تا بدین‌ترتیب، بغداد راه حلی برای بازپرداخت بدهی‌های خود بیابد.

به گزارش رویترز، پیش از این، جمهوری اسلامی ایران صادرات گاز به عراق را به نصف کاهش داده بود اما از آنجایی که آمریکا بازپرداخت بدهی گاز عراق به جمهوری اسلامی را تایید نکرده است، تهران و بغداد توافق کردند که صادرات گاز در ازای دریافت نفت را از سر بگیرند اما این معامله‌ تهاتری هنوز به مجوز از سوی واشنگتن نیاز دارد.

مخالفان چه می‌گویند؟

سه مقام سابق آمریکایی گفتند که مبادله کالا به کالا احتمالاً با تحریم‌های ایالات متحده مغایرت دارد.

ریچارد گلدبِرگ، یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این باره گفت: انجام این نوع معامله پایاپای با تهران بدون صدور معافیت از امنیت ملی ایالات متحده، نقض تحریم‌های ایران خواهد بود.

وی که هم اکنون به‌عنوان کارشناس در اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها فعالیت می‌کند در ادامه گفت که این کار برخلاف «قانون آزادی و مبارزه با گسترش سلاح‌های ایران» است که هرگونه معامله مرتبط با انرژی با ایران را ممنوع می‌کند.

همچنین یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه در ۲۱ مارس یک معافیت ۱۲۰ روزه صادر کرد که به عراق تنها اجازه خرید برق از ایران را می‌دهد، نه خرید گاز طبیعی ایران به منظور تولید برق.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: حدس و گمان‌هایی وجود دارد که این معافیت که روز ۳۱ مارس اعلام شد، ممکن است اصلاح شود تا مبادله تهاتر نیز انجام شود.

با این حال، وی خاطر نشان کرد که در موقعیتی نیست که بتواند تصمیمات آینده مربوط به معافیت‌ها را پیش‌بینی کند.

مقامات سابق آمریکایی گفتند که وزارت خزانه‌داری که بر اکثر تحریم های ایالات متحده علیه ایران نظارت دارد، اصطلاح «معامله» را به قدری گسترده تعریف می‌کند که مبادله پایاپای را نیز پوشش دهد.

یک مقام ارشد پیشین وزازت خزانه‌داری آمریکا اظهار داشت: موضوع این است که آیا این، یک تراکنش مهم است یا خیر. مساله این نیست که این معامله با یک ارز یا ارز دیگری انجام می‌شود… این یک مبادله تهاتر است.

این مقام سابق آمریکایی تاکید کرد که این، یک تصمیم سیاسی است، نه یک سوال درباره قانون، زیرا تا آنجا که مربوط به قانون باشد، کاملاً تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند.

سفارت عراق در واشنگتن تاکنون به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

سرانجام مذاکرات هسته‌ای چه می‌شود؟

اکوایران نوشت: بیش از دو سال پس از روی کار آمدن جو بایدن با وعده بازگرداندن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، گفته می‌شود که اکنون این دو کشور در حال بررسی یک تفاهم ضعیف‌تر و احتمالاً نانوشته‌ای برای کاهش تنش‌ها هستند.

رابرت مالی که رهبری تلاش‌های ایالات متحده برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران و تضمین آزادی زندانیان آمریکایی را بر عهده داشت، ماه گذشته توسط وزارت امور خارجه به مرخصی بدون حقوق رفت بررسی مجوز امنیتیش تعلیق شد. اکنون آبرام پیلی به عنوان نماینده موقت ویژه ایالات متحده در امور ایران فعالیت می‌کند.

مالی حذف شد؟

به گزارش انتخاب شب گذشته حساب توییتر «دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران» در توییتی کوتاه اعلام کرد که این دفتر و کل تیم وزارت خارجه آمریکا همچنان در حال «اجرای سیاست‌های آمریکا در قبال ایران» هستند. این توییت در حالی منتشر شد که امروز درحساب کاربری این گروه عکس و نام رابرت مالی حذف شده بود.

دو روز پیش، مایکل مک کال رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از واکنش و توضیحات وزارت خارجه خواستار شفافیت این نهاد درباره تحقیقات پرونده رابرت مالی فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران شد.

در روز ۲۹ ژوئن رابرت مالی در بیانیه کوتاهی که در اختیار رسانه‌ها گذاشته بود تایید کرد که از چندین هفته قبل به دلیل تحقیقاتی که در مورد مجوز دسترسی‌های امنیتی او در جریان بوده، در مرخصی به‌سر‌می‌برد.

او گفته بود «به من اطلاع داده شده که مجوز دسترسی ‌امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات دیگری در اختیارم گذاشته نشده، اما انتظار دارم تحقیقات به‌زودی به نفع من تمام شود. در عین حال من مرخصی هستم.»

گزارش‌های از سوء مدیریت مالی منتشر شده بود. سی‌بی‌اس نیز پیشتر گزارش داده بود که اف‌بی‌آی (پلیس فدرال) به این پرونده وارد شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.