کد مطلب: ۸۴۵۸۰۳

توافق ایران و آمریکا وارد مرحله اجرایی شده است؟

توافق ایران و آمریکا وارد مرحله اجرایی شده است؟

یک روزنامه عبری ادعا کرده است که توافق ایران و آمریکا وارد مرحله اجرایی شده است و هر دو کشور به وضوح برای آرام کردن اوضاع تلاش می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رسانه هاآرتص در مطلبی درباره توافق ایران و آمریکا آورده هدف دولت بایدن روشن است: حفظ آرامش در جبهه ایران و متوقف شدن رشد برنامه هسته‌ای تهران تا پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا در نوامبر ۲۰۲۴. دولت بایدن همچنین علی‌رغم ملاحظاتش در مورد نتانیاهو و بن سلمان، به‌شدت به تحرکات خود برای دستیابی به پیشرفت در روابط اسرائیل و عربستان، ادامه می‌دهد.

واشنگتن در ازای پیشرفت در روابط ریاض-تل آویو، نسبت به خواسته‌های سعودی‌ها انعطاف نشان می‌دهد. مقامات نظامی اسرائیل معتقدند، در نهایت به عربستان وضعیتی مشابه اسرائیل در زمینه تامین تسلیحات پیشرفته اعطا خواهد شد. واشنگتن همچنین فاصله چندانی با پذیرش درخواست ریاض برای داشتن یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی، ندارد.

عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، کارت اصلی نتانیاهو برای بهبود وضعیت سیاسی‌اش در داخل و خارج از اسرائیل است. اما آرامش کنونی در موضوع ایران، ممکن است گمراه کننده باشد. بر اساس یک شبیه‌سازی جنگی که هفته گذشته توسط موسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تل آویو انجام شد، اگر ایران غنی‌سازی ۹۰ درصدی را آغاز کند، ممکن است فورا موجب درگیری با ایالات متحده و اسرائیل و حتی یک جنگ منطقه‌ای شود. رهبران ارشد سیاسی و نظامی سابق اسرائیل، امریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی در این شبیه‌سازی شرکت کردند.(انتخاب)

توافق موقت؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

چند هفته پیش منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات به میدل‌ایست‌آی گفتند که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق هسته‌ای موقت بین ایران و آمریکا به خاطر مخالفت تهران با آزادی زندانی‌های آمریکایی متوقف شد.

در اوایل این ماه، تهران و واشنگتن پیشرفت خوبی در مذاکرات بر سر یک توافق موقت داشته باشند که قرار بود در ازای محدودشدن غنی‌سازی هسته‌ای ایران، برخی تحریم‌های آمریکا لغو شود.

قبلا دو طرف در مذاکرات برای احیای توافق برجام به بن‌بست رسیده بودند. اما به ادعای میدل‌ایست‌آی گفتگوهای مستقیم بین رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل بر سر یک توافق موقت غیررسمی، در حال پیشرفت بود.

برای اولین بار، میدل‌ایست‌آی ادعا کرد، دو طرف توافق کردند که ایران سطح غنی‌سازی اورانیوم را پایین‌تر از ۶۰ درصد نگه دارد و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای خود همکاری کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.