خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۱۱۶۳

کار سفارت عربستان در ایران آغاز شد

کار سفارت عربستان در ایران آغاز شد

گفته می‌شود فعالیت سفارت عربستان سعودی از روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه بطور رسمی در ایران آغاز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک منبع مسئول خبر داد که سفارت عربستان سعودی در تهران از سه روز قبل یعنی 15 مرداد ماه فعالیت خود را در ایران آغاز کرده است. بر اساس این گزارش مسئولیت سفارت ایران در عربستان بر عهده علی رضا عنایتی خواهد بود و مسئولیت سفارت عربستان در ایران نیز بر عهده عبدالله العنزی است.

توافق ایران و عربستان

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مساعد بن‌محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران عربستان سعودی از 6 تا 10 مارس در پکن در مورد بهبود روابط بین دو کشور مذاکره کردند. «وانگ یی»، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و مدیر دفتر امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین نیز مذاکرات جداگانه‌ای با ایران و عربستان داشت و همچنین ریاست مراسم افتتاحیه و اختتامیه مذاکرات را بر عهده داشت.

با تلاش مشترک چین، ایران و عربستان سعودی، مذاکرات ایران و عربستان سعودی در پکن به نتایج چشمگیری دست یافته است. از آن زمان، چین به حمایت از ایران و عربستان در افزایش اعتماد و رفع تردیدها و برداشتن گام‌های جدید در مسیر بهبود روابط، مطابق با نقشه راه و جدول زمانی مشخص «توافق پکن» ادامه داده است. در 6 آوریل، چین گانگ عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین با عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و فیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پکن دیدار کردند.

پس از این دیدار، امضای بیانیه مشترک ایران و عربستان سعودی بود و خبر از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور با تأثیر فوری گسترش یافت و صفحه جدیدی در روابط بین ایران و عربستان سعودی ورق زدند و توجه و تحسین گسترده در جامعه بین المللی را برانگیختند.

اسپیناس پالاس در اختیار عربستان

پس از این توافق گفته شد سعودی‌ها یک طبقه هتل اسپیناس پالاس واقع در شمال غربی تهران (سعادت آباد) را برای طولانی مدت رزرو کرده‌اند تا زمان تعیین تکلیف ساختمان سفارت این کشور در تهران تعیین شود.

مقامات سعودی گفته بودند ساختمان فعلی سفارت عربستان سعودی منطقه نیاوران تهران، قابل استفاده نیست و به همین دلیل تا زمان تعیین تکلیف ساختمان، سفارت در هتل مستقر خواهد بود. سعودی‌ها یک طبقه هتل را برای اسکان دیپلمات ها و امور اداری سفارت رزرو کرده اند.

عربستان سعودی بعد از حمله به سفارتش در تهران در سال 1394 روابط با ایران را قطع کرد. همزمان سفارت خود در تهران و کنسولگری در مشهد را تعطیل و دیپلمات هایش را از ایران خارج کرد. همان روز، ضمن تعطیلی سفارت و کنسولگری ایران در ریاض و جده، دیپلمات های ایرانی را اخراج کرد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.