کد مطلب: ۸۵۳۶۴۳

هیچ توافق هسته‌ ای در کار نیست/ ایران باید تنش‌ها را کاهش دهد

هیچ توافق هسته‌ ای در کار نیست/ ایران باید تنش‌ها را کاهش دهد

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه توافق اخیر با ایران ربطی به توافق هسته ای ندارد و ایران باید تنش‌ها را کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بلینکن با بیان اینکه هیچ توافق هسته‌ ای میان آمریکا و ایران در کار نیست گفت: ما همچنان بر فشارها و تحریم‌ها علیه ایران تاکید داریم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا بار دیگر با مثبت خواندن توافق میان تهران - واشنگتن درباره تبادل زندانیان اعلام کرد رویکرد کلی دولت بایدن در قبال ایران تغییر نکرده و کماکان مبتنی بر بازدارندگی، فشار و دیپلماسی است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت جو بایدن روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در محل وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن در جمع خبرنگاران، گزارش اخیر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که مدعی کاهش غنی سازی اورانیوم ایران شده بود، تایید نکرد.

بلینکن تصریح کرد: هیچ چیز در مورد رویکرد کلی ما در مقابل ایران تغییر نکرده است. ما همچنان سیاست بازدارندگی، فشار و دیپلماسی را دنبال می کنیم. ما همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم. ما همچنان حکومت ایران را به دلیل نقض مکرر حقوق بشر، حمایت مالی از تروریسم، اقدامات بی ثبات کننده در منطقه، ارائه پهپاد به روسیه جهت استفاده علیه اوکراین و اقدامات منفی دیگر مسوول می دانیم.

وزیر امور خارجه دولت دموکرات بایدن افزود: ما به صورت واضح اعلام کرده ایم که برای ایجاد فضای مناسب برای دیپلماسی، ایران باید تنش ها را کاهش دهد. انتقال شهروندان آمریکایی از زندان به حبس خانگی به هیچ یک از سیاست های ما در مورد ایران ربط ندارد. وزارت خارجه آمریکا تمام تلاش خود را برای آزادی همه کسانی که به صورت ناعادلانه بازداشت شده اند، انجام خواهد داد.

بلینکن ادامه داد: هفته گذشته ما تایید کردیم که ایران ۵ شهروند آمریکایی را از زندان به حبس خانگی منتقل کرده است. سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز و دو نفر دیگر. یکی از این افراد به مدت هشت سال در ایران زندانی بوده است. هیچ یک از این افراد نباید در ایران زندانی می شدند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: اگرچه انتقال این افراد از زندان یک گام مثبت است اما آنها هنوز به خانه باز نگشته اند. ما به نظارت به وضعیت ادامه خواهیم داد و تا زمانی که شهروندان آمریکایی به خانه بازنگشته اند، از تلاش های خود دست بر نخواهیم داشت.

بلینکن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ای اینکه آیا گزارش وال استریت ژورنال در مورد کاهش ذخایر اورانیوم نزدیک به سطح تسلیحاتی ایران درست است و چرا شهاب دلیلی بخشی از توافق با ایران برای آزادی زندانیان نبوده است؟ گفت: من نمی توانم گزارش وال استریت را تایید کنم اما ما از هرگونه اقدام ایران که منجر به کاهش تنش ها پیرامون تهدید برنامه هسته ای آن شود استقبال می کنیم و تعهد جو بایدن برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای همچنان قاطع است.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: هیچ توافق هسته ای میان آمریکا و ایران وجود ندارد.

بلینکن ادامه داد: باید خاطرنشان کنم ما کاملا بر مقابله با اقدامات ایران که از نظر ما و بسیاری از کشورها در سراسر جهان نادرست است، متمرکز هستیم و این تمرکز از طریق ادامه تحریم ها علیه ایران، افزایش حضور نظامی در خلیج فارس برای مقابله با تهدید ایران علیه کشتی رانی و مقابله با برنامه موشکی آن قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: در نهایت پنج آمریکایی که در حبس خانگی قرار گرفته اند به عنوان افراد بازداشت شده به صورت غیر قانونی شناسایی شده اند. ما همچنان وضعیت آمریکایی های بازداشت شده در سراسر جهان را بررسی می کنیم.

بلینکن درخصوص آزاد سازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی و با بیان اینکه این پول برای اهداف بشردوستانه استفاده خواهد شد، گفت: پول هایی که در بانک های کره جنوبی به مدت چند سال نگهداری می شده اند، پول آمریکا یا مالیات دهندگان آمریکا نیست. آنها پول ایران هستند. از روز اولی که تحریم های ما علیه ایران وضع شده یک معافیت برای استفاده از این پول ها در راستای بشردوستانه وجود داشته است. دولت پپیشین آمریکا به چندین کشور اجازه داد به خرید نفت از ایران ادامه دهند و آنها را به حساب های ویژه منتقل کنند. ایران به این پول ها دسترسی مستقیم نخواهد داشت و نظارت دقیقی بر آنها خواهد بود.

فرایند آغاز آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، در بحبوحه احساس خطر دولت جو بایدن از منافع خود در غرب آسیا به دلیل توقیف چند کشتی متخلف و اردوکشی نظامی با ژست امنیت سازی در تنگه هرمز، روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه (۱۰ آگوست) اعلام شد.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا وابسته به دموکرات ها و دولت جو بایدن ۱۹ مردادماه بر اساس اظهارات جرد گنسر مشاور حقوقی سیامک نمازی یکی از زندانیان دو تابعیتی در ایران اعلام کرد: چهار زندانی آمریکایی که به صورت غیر قانونی در ایران بازداشت شده بودند اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آنها پس از سال‌ها حبس است.

سی ان ان به نقل از این فرد گفت: «انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است. اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.»

سی ان ان گفت که سه زندانی دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی شامل سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و چهارمین فرد که نامش مشخص نیست، از زندان اوین تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند و دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آنها از ایران است.

در همان حال، گنسر محتاطانه افزود: " هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می افتد وجود ندارد."

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: «ما تایید می کنیم که ایران پنج آمریکایی را که به صورت غیر قانونی بازداشت شده بودند، از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است. اگرچه این اقدامی دلگرم‌کننده است، اما این شهروندان آمریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شدند.»

این مقام دولت جو بایدن افزود: «ما به نظارت دقیق بر وضعیت آنها ادامه خواهیم داد. البته تا زمانی که همه آنها به خانه بازنگردند به تلاش های خود ادامه خواهیم داد. تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آنها همچنان ادامه دارد و این مذاکرات حساس است. بنابراین، ما جزئیات کمی در مورد وضعیت حبس خانگی آنها یا تلاش هایمان برای تامین آزادی آنها خواهیم داشت.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نیز ۱۹ مرداد ماه خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را به طور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

در اجرای این توافق، قرار است وجوه (پول های ) توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل شود.

« محمد عبدالعزیز الخلیفی» وزیر دولت قطر در امور خارجه روز جمعه ۲۰ مرداد ماه در گفت وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که دوحه به حل اختلافات از طریق راه های مسالمت آمیز و گفت وگو ایمان دارد.

وی تاکید کرد که کشورش نقشی محوری در تسهیل روند مذاکرات بین تهران و واشنگتن ایفا کرد و امیدواریم توافق اخیر میان تهران و واشنگتن منجر به توافق در پرونده هسته ای شود.

الخلیفی همچنین گفت که قبل از حاصل شدن این توافق، مسوولان قطری سفرهای فشرده ای به واشنگتن و تهران انجام دادند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آنها سخت شده است، همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشته است. نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.

ایران تصریح کرد: علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است. در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، به طور جدی توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است.

وزارت خارجه ایران ادامه داد: در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد. یادآوری می نماید که زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.