کد مطلب: ۸۵۴۰۶۰

در مذاکرات ایران و آمریکا حرفی از پهپاد زده نشده است

در مذاکرات ایران و آمریکا حرفی از پهپاد زده نشده است

رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کشور، ادعای مطرح‌شده از سوی روزنامه فایننشال تایمز درباره «درخواست آمریکا از ایران برای توقف فروش پهپاد به روسیه» در مذاکرات غیرمستقیم اخیر میان تهران و واشنگتن را رد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در واکنش به ادعای مطرح شده در گزارش روزنامه فایننشال تایمز مبنی بر مورد بحث قرار گرفتن ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین از طریق ارائه پهپادهای جنگی به آن در مذاکرات ایران و آمریکا که به توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا منجر شد، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: موضع رسمی ایران درباره دروغ واگذاری پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بارها اعلام شده.

نور نیوز افزود: توافق اخیر پیرامون تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی و آزادسازی دارایی‌های ایران در چند کشور نیز موضوعی مستقل بوده و هیچ ارتباطی به پرونده‌های دیگر ندارد.

بنابر گزارش رویترز، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز روز چهارشنبه با نقل قول از افراد مطلع مدعی شد آمریکا به ایران فشار می‌آورد تا فروش پهپادهای نظامی به روسیه را به عنوان بخشی از گفتگوها در مورد تفاهم نانوشته گسترده‌تر بین واشینگتن و تهران برای کاهش تنش‌ها، متوقف کند.

بر اساس ادعا‌های این گزارش که برخی از آنها به نقل از یک مقام آگاه مطرح شده، ایالات متحده ایران را تحت فشار قرار داده است تا فروش پهپادهای نظامی به روسیه - که گفته می‌شود مسکو در منازعه اوکراین از آنها استفاده می‌کند - و همچنین قطعات یدکی آنها را متوقف کند.
کاخ سفید و وزارت خارجه ایران بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ ندادند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که واشینگتن و تهران در تلاش برای کاهش تنش و احیای گفتگوهای گسترده‌تر بر سر برنامه هسته‌ای هستند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفته بود از هرگونه اقدام ایران برای کاهش تنش در مسائل هسته‌ای استقبال خواهد کرد.

روزنامه فایننشال تایمز در ادامه مطلب خود افزود: این گفتگوها در کنار مذاکرات بر سر تبادل زندانیان در هفته گذشته انجام شده است. ایران به چهار شهروند آمریکایی بازداشت شده اجازه داد تا از زندان اوین تهران به حبس خانگی بروند در حالی که نفر پنجم در حبس خانگی بوده است.

هفته گذشته منابعی به رویترز گفتند ایران ممکن است ۵ شهروند آمریکایی بازداشت شده را به عنوان بخشی از توافق برای رفع انسداد ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌های تهران در کره جنوبی آزاد کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.