کد مطلب: ۸۵۴۳۰۶

حذف دلار از معاملات هند و امارات

حذف دلار از معاملات هند و امارات

بر اساس برخی اخبار منتشر شده امارات متحده عربی و هند در هفته‌ای که گذشت معاملات نفتی خود را با استفاده از روپیه انجام دادند و با حذف دلار تجارت دوجانبه را در پیش گرفتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امارات متحده عربی و هند در هفته‌ای که گذشت اولین معامله نفتی خود را با استفاده از روپیه انجام دادند. بر اساس این معامله، پالایشگاه هند، یک میلیون بشکه نفت از این کشور خریداری کرده است.

رویترز در این باره نوشت که شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) مبلغی روپیه را از شرکت نفت هند دریافت کرد. ماه گذشته، دو کشور در جریان سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به ابوظبی، توافق کردند که تجارت دوجانبه را به روپیه به جای دلار پیش ببرند تا توانایی هند را برای کاهش هزینه‌های مبادله با حذف دلار افزایش داده باشند.

در اوایل ماه مارس، بانک مرکزی امارات متحده عربی اجرای استراتژی درهم دیجیتال خود را پس از توافقنامه همکاری مالی با هند در سال قبل آغاز کرد. تراکنش های امارات و هند با استفاده از ارزهای دیجیتال می توانند نیاز و هزینه تبدیل به یک ارز واسطه مانند دلار را دور بزنند یا به عبارتی حذف دلار را در معاملات خود پیش بگیرند.

محمد سلیمان، کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن، می گوید که چنین تحولاتی بازتابی از مشارکت اقتصادی رو به رشد امارات و هند است.

حذف دلار از بازارهای جهانی ممکن است؟

کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن در پاسخ به المانیتور با اشاره به اینکه تجارت دوجانبه دو کشور از سال گذشته تا سال 2023 به 84.5 میلیارد دلار رسیده است، گفت: « هر دو کشور از کاهش وابستگی به ارز ثالث سود می برند و این رویه به طور بالقوه خطرات نرخ ارز و هزینه های مبادله را کاهش می دهد.

این رویه همچنین نشان دهنده تمایل گسترده برای تنوع بخشیدن به تجارت تحت سلطه دلار است و ممکن است کشورهای دیگر را تشویق کند تا جایگزین های مشابه را کشف کنند و نسبت به حذف دلار اقدام کنند. این روند یک تغییر کلی در نحوه رویکرد کشورها به تجارت دوجانبه را نشان می دهد و به طور بالقوه باعث ایجاد بحث در مورد پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن در میان کشورهای درگیر خواهد شد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، هنگامی که در دسامبر سال گذشته در ریاض با رهبران خلیج فارس دیدار کرد گفت که کشورش به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، برای تجارت نفت و گاز با یوان تلاش خواهد کرد.

چند ماه بعد، چین اولین معامله انرژی را با حدود 65000 تن گاز طبیعی مایع اماراتی در مارس 2023 انجام داد. این معامله توسط شرکت ملی نفت فلات قاره چین و شرکت توتال انرژی فرانسه با استفاده از مکانیسم تبادل نفت و گاز شانگهای انجام شد.

در حالی که دولت جو بایدن مرتباً از نفوذ اقتصادی فزاینده چین در منطقه ابراز نارضایتی کرده ، محمد سلیمان می گوید که ایالات متحده از روابط رو به رشد بین هند و امارات حمایت کرده است. این امر با تأسیس گروه I2U2 در سال 2021 - ایالات متحده، هند، امارات و اسرائیل - برای انجام سرمایه گذاری های مشترک در آب، انرژی، حمل و نقل، فضا، سلامت و امنیت غذایی به نمایش گذاشته شد.

محمد سلیمان افزود:« مشارکت هند در خاورمیانه یک حرکت خوشایند است و این مورد همانطور که ابتکار I2U2 نشان می دهد بیشتر توسط ایالات متحده حمایت می شود. »

بر اساس گزارش موسسه خاورمیانه، بلوک I2U2 با هدف دولت بایدن برای اجرای استراتژی 2022 هند و اقیانوسیه ایالات متحده که هدف آن تنظیم مجدد تعامل ایالات متحده با خاورمیانه و غرب آسیا و کاهش نفوذ چین در هند و اقیانوسیه است، مطابقت دارد.

منبع: جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.