کد مطلب: ۸۶۰۸۶۴

توافق موقت ایران و آمریکا نزدیک است؟/ دلیل سکوت نتانیاهو چیست؟

توافق موقت ایران و آمریکا نزدیک است؟/ دلیل سکوت نتانیاهو چیست؟

یک روزنامه اسرائیلی در گزارشی با توجه به «سکوت» اخیر نخست‌‌‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره احتمال توافق موقت ایران و آمریکا، به بررسی دلایل آن پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در گزارشی با توجه به «سکوت» اخیر نخست‌‌‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره موضوع هسته‌‌‌ای ایران و توافق اخیر این کشور با غرب در این زمینه، به بررسی دلایل آن پرداخت. جروزالم پست درباره سکوت بنیامین نتانیاهو، نخست‌‌‌وزیر رژیم صهیونیستی در مدت اخیر درباره ایران، در گزارشی ادعا کرد که تمامی شواهد نشان می‌دهد که دولت جو بایدن نزدیک به انجام دادن توافقی موقت یا حداقل، تفاهمی نانوشته با ایران است که موجب محدودسازی غنی‌‌‌سازی اورانیوم از سوی ایران در ازای دریافت میلیاردها دلار پول خواهد شد.

اشاره این روزنامه صهیونیستی به توافق موقت ایران و آمریکا یا تفاهمی نانوشته در پی این مطرح می‌شود که در مدت اخیر و به‌خصوص پس از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان که آزادسازی پول‌‌‌های بلوکه‌‌‌شده ایران در کره‌جنوبی نیز به عنوان بخشی از آن آزاد شد، گمانه‌‌‌زنی‌‌‌هایی در رسانه‌‌‌ها مبنی بر این مطرح شد که این مذاکرات، به نوعی مقدمه مذاکرات گسترده‌‌‌تر ایران و آمریکا بر سر موضوع برنامه هسته‌‌‌ای ایران و تحریم‌‌‌های آن به حساب می‌‌‌آید.

سکوت نتانیاهو در مقابل احتمال توافق موقت ایران و آمریکا

جروزالم پست در ادامه نوشت: «زندانیان آمریکایی در ایران آزاد شده‌‌‌اند و ظاهرا، ایران نیز غنی‌‌‌سازی‌‌‌اش را کندتر کرده و حتی برخی ذخایرش را رقیق کرده است. با وجود این‌، نتانیاهو هنوز ساکت است. درست است که دفتر او، چند هفته پیش و پس از آزادی زندانیان بیانیه‌‌‌ای منتشر کرد اما این فقط بیانیه‌‌‌ای مکتوب بود و هیچ شباهتی به شیوه‌‌‌ای نداشت که نخست‌‌‌وزیر درباره ایران صحبت می‌‌‌کرد.» نگاهی به سال ۲۰۱۵ بیندازید. نتانیاهو به واشنگتن رفت و در کنگره آمریکا علیه رئیس‌‌‌جمهور وقت سخنرانی و تلاش کرد اعضای کنگره را به بر هم زدن برجام قانع کند. به همین دلیل، سکوت فعلی‌‌‌ او عجیب است. این روزنامه در ادامه نوشت؛ سه پاسخ مطرح است. نخست اینکه نتانیاهو ممکن است حالا دیگر به اندازه گذشته با توافق موقت ایران و آمریکا یا تفاهمی جدید میان ایران و آمریکا مخالف نباشد. شکی نیست که او نمی‌‌‌خواهد ایران به یک سلاح اتمی دست پیدا کند و اگر متوجه شود که آنها در حال ساختن یک بمب هستند، احتمالا فورا دست به اقدامی خواهد زد، اما او می‌‌‌داند که گزینه‌‌‌های تل‌‌‌آویو در این زمینه چندان خوب نیستند. واداشتن ایران به متوقف کردن غنی‌‌‌سازی، حتی از طریق توافقی ضعیف و محدود، بدترین گزینه روی میز نیست.

ادعای جروزالم پست درباره ساخت بمب توسط ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌‌‌اند که هیچ قصدی برای تولید و ساخت سلاح‌‌‌ هسته‌‌‌ای ندارند. دلیل دوم وضعیت سیاسی نتانیاهو است. بر کسی پوشیده نیست که جایگاه او در واشنگتن مانند گذشته نیست و تا پنج‌شنبه گذشته، او هنوز منتظر بود که ببیند آیا با بایدن در حاشیه نشست بعدی مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری نیویورک دیدار خواهد خواهد کرد یا نه.

توان نتانیاهو برای اثر گذاشتن بر آنچه آمریکایی‌‌‌ها انجام می‌دهند، امروز نسبت به سال ۲۰۱۵ محدودتر است و در نتیجه، او باید نبردهایش را بسیار با دقت انتخاب کند. دلیل سوم عربستان سعودی است. نتانیاهو می‌‌‌خواهد بایدن توافقی میان تل‌‌‌آویو و ریاض انجام دهد و اگر در این موقعیت به خاطر ایران با رئیس‌‌‌جمهور درگیر شود، ممکن است باعث رویگردانی بایدن از کمک به انجام دادن توافقی برای پیشبرد روابط تل‌‌‌آویو با خاورمیانه شود.

این روزنامه در پایان نوشت: «ایران هنوز بزرگ‌ترین چالش اسرائیل است و با وجود اینکه عادی‌‌‌سازی روابط با عربستان سعودی یک فرصت تاریخی است، ما نمی‌توانیم از خطراتی چشم‌پوشی کنیم که پیش رو قرار دارند. ما به روابطی قوی با واشنگتن نیاز داریم تا روی این مسائل کار کنیم، چیزی که متاسفانه، اسرائیل در حال حاضر از آن برخوردار نیست.»

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رحمت

    اجازه میدن پول از کشور خارج بشه بعد به بهانه غنی سازی جلوشو میگیرن و وقتی که از پولهای ما استفاده کردن چهار قلم جنس به ما میدن دوباره همین کار تکرار میشه و فقط مسؤلین کشور جابجا میشن بيچاره مردم.بلند بگو مرگ بر امریکا