کد مطلب: ۸۶۴۹۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دوگانه خیالی مسئول مذاکرات برجام/ اروپا قصد مذاکره ندارد

دوگانه خیالی مسئول مذاکرات برجام/ اروپا قصد مذاکره ندارد

علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران روز گذشته گفت: «جمهوری اسلامی ایران در صورت واقع‌بینی طرف‌های مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای از سرگیری مذاکرات نمی‌بیند.» اظهاراتی که اولیانوف در واکنش به آن گفت: امریکا و تروئیکای اروپایی هیچ تمایلی برای ازسرگیری مذاکرات نشان نمی‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر مقامات مختلف اظهارات متفاوتی درباره پایان مذاکرات برجام یا ادامه آن داشتند. در همین حال نشست شورای حکام نیز روز گذشته آغاز به کار کرد که یکی از محورهای این نشست، ایران است.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز گذشته درباره مذاکرات هسته‌ای گفت مانعی برای از سرگیری مذاکرات داریم. اظهاراتی که پس از ان اولیانوف، نماینده روسیه در وین نیز به آن واکنش نشان داد.

باقری: مانعی برای ازسرگیری مذاکرات نداریم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت برخی القا می‌کنند که بهای امنیت و توسعه، وادادگی در قبال ارزش‌ها و آرمان‌هاست. پایداری امنیت و توسعه در گرو پایبندی به ارزش‌هاست.

باقری ادامه داد: «دولت هرگز مسیر دیپلماسی، مذاکرات و تلاش‌ها برای تامین منافع ملی از طریق دستیابی به یک توافق متوازن را مسدود نکرده است.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت که جمهوری اسلامی ایران در صورت واقع‌بینی طرف‌های مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای از سرگیری مذاکرات و نهایی‌سازی توافق نمی‌بیند. (تسنیم)

امریکا و تروئیکای اروپایی قصد مذاکره ندارند

طولی نکشید که میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در واکنش به اظهارات باقری گفت که امریکا و تروئیکای اروپا هیچ قصدی برای ازسرگیری مذاکرات نشان نمی‌دهد.

اولیانوف گفت: «امریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه از یک سال پیش مذاکرات بر سر احیای برجام را متوقف کرده‌اند. هیچ تمایلی برای ازسرگیری آن نشان نمی‌دهند.»

دوگانه خیالی مسئول مذاکرات برجامی

روزنامه هم‌میهن با اشاره به اظهارات روز گذشته علی باقری درباره مذاکرات نوشت که مسئول کنونی تیم مذاکرات ایران ابتدا یک دوگانه خیالی را ذکر می‌کند که طبیعی است بخش اول با آن شکلی که مطرح شده است، مورد قبول هیچ فردی نیست.

سپس با رد طبیعی این گزاره، گزینه دوم را مطرح می‌کند. گزینه‌ای که نه‌تنها ناقص است بلکه اتفاقا دقیقا مشابه همان چیزی است که در بخش دوم سخنان و در نقد منتقد ارزشی خود مطرح می‌کند.

در بخش دیگری از سرمقاله روزنامه هم‌میهن آمده که اگر امنیت و توسعه در گروه پایبندی به آرمان و ارزش‌هایی است که می‌گویید، پس اصولا مذاکره چه معنایی دارد؟ مگر اینکه آرمان‌ها و ارزش‌های از میز مذاکرات خارج شده باشند که در این صورت کل این جملات سالب به انتفای موضع می‌شود.

نشست شورای حکام

ایران یکی از محورهای مورد بررسی نشست شورای حکام است. نشستی که روز گذشته آغاز شد و تا جمعه ادامه دارد. موضوع مربوط به ایران هم راستی‌آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و اجرای توافقنامه پادمانی است.

در همین مورد روزنامه اعتماد در گزارشی به این نشست و ارتباط آن با مذاکرات میان ایران و امریکا پرداخت. در این گزارش آمده که سرانجام نشست شورای حکام انرژی اتمی برگزار شد و این نهاد بین‌المللی بدون اینکه قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند، نشست دیروز خود را پایان داد. البته رافائل گروسی خواستار اطلاع‌رسانی ایران درباره سایت‌هایی مانند ورامین و تور قوزآباد شد.

اعتماد با اشاره به گزارش رویترز نوشت که ایران و امریکا مذاکراتی محرمانه با هم داشتند و قرار و مدارهای پنهانی منعقد کرده‌اند. از سوی دیگر فضایی که در شورای حکام برقرار است بسیار تحت تاثیر برنامه‌ریزی‌های امریکا قرار دارد.

در ادامه این گزارش آمده این رویکرد منجر به تبادل زندانیان ایران و امریکا . آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران از کره جنوبی شده است. قرار و مداری که رسانه‌ها از آن به عنوان قرارداد موقت پنهانی یاد می‌کنند.

مذاکرات پنهانی ایران و امریکا

البته احتیاط دو طرف در رسانه‌ای کردن مذاکرات به این دلیل است که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا باید کنگره این کشور را در جریان قرار بدهد. بنابراین گفت‌وگوها در فضای سکوت رسانه‌ای برگزار می‌شود تا تبعات داخلی برای امریکا نداشته باشد.

حدود یک سال و نیم دیگر انتخابات امریکاست و اکثریت مجلس نمایندگان امریکا هم در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دارد. بنابراین بایدن با احتیاط تلاش می‌کند که جلوی هر نوع هیاهویی را در این مدت بگیرد.

از سوی دیگر به دنبال آن است که توافقات نیم‌بندی هم با ایران داشته باشد تا بتواند آن در سبد دستاوردهای خود در حوزه سیاست خارجی قرار دهد.

رسانه‌ها رویکرد متفاوتی نسبت به مذاکرات هسته‌ای دارند. برخی از گزارش‌ها نشان از ادامه مذاکرات می‌دهد و برخی دیگر بر این مبناست که مذاکرات میان ایران و امریکا و تروئیکای اروپایی پایان یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.