کد مطلب: ۸۶۵۲۰۶

تایید آزادی ۵ زندانی ایرانی در تبادل زندانیان با آمریکا

تایید آزادی 5 زندانی ایرانی در تبادل زندانیان با آمریکا

 نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، موضوع آزادی ۵ زندانی ایرانی را که به اتهام غیرقانونی دور زدن تحریم های آمریکا بازداشت هستند، در قبال آزادی ۵ زندانی آمریکایی تایید و اسامی آنان را اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در نیویورک درباره آزادی 5 زندانی ایرانی گفت: در توافق تبادل زندانیان، بزودی این ۵ زندانی ایرانی نیز آزاد خواهند شد که برخی از آنان در آمریکا می‌مانند و برخی نیز به ایران بازخواهند گشت.

بر اساس اعلام نمایندگی ایران در سازمان ملل این پنج نفر عبارتند از: مهرداد معین انصاری، کامبیز عطار کاشانی، رضا سرهنگ پور کفرانی،امین حسن زاده، کاوه لطف الله افراسیابی.

فرایند آغاز آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه (۱۰ آگوست) اعلام شد.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ۱۹ مرداد ماه اعلام کرد: «ما تایید می کنیم که ایران پنج آمریکایی را که به صورت غیر قانونی بازداشت شده بودند، از زندان آزاد کرده و آنها را در حبس خانگی قرار داده است. اگرچه این اقدامی دلگرم‌کننده است، اما این شهروندان آمریکایی از جمله سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی که نخواسته اند نامشان فاش شود، در وهله اول هرگز نباید بازداشت می‌شدند.»

این مقام دولت جو بایدن افزود: «ما به نظارت دقیق بر وضعیت آن‌ها ادامه خواهیم داد. البته تا زمانی که همه آن‌ها به خانه بازنگردند به تلاش های خود ادامه خواهیم داد. تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آنها همچنان ادامه دارد و این مذاکرات حساس است. بنابراین، ما جزئیات کمی در مورد وضعیت حبس خانگی آن‌ها یا تلاش‌هایمان برای تامین آزادی آن‌ها خواهیم داشت.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد نیز ۱۹ مرداد ماه خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را به طور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

کاوه لطف‌الله افراسیابی یکی از این ۵ زندانی غیرقانونی در آمریکا است که بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، متهم به عامل خارجی لابی‌گر میان ایران و مقامات آمریکایی در سیاست هسته‌ای است. مهرداد انصاری دیگر زندانی غیرقانونی در آمریکا، به اتهام خرید تجهیزات با کاربرد موشکی، جنگ الکترونیکی، تسلیحات هسته ای و دیگر بخش‌های نظامی به ۶۳ ماه زندان محکوم شده بود امین حسن‌زاده دیگر زندانی ایران متهم به سرقت طرح‌های مهندسی و ارسال آن به ایران است که در سال ۲۰۱۹ بازداشت شده است. رضا سرهنگ‌پور دیگر زندانی غیرقانونی از سوی آمریکا، متهم به ارسال غیرقانونی تجهیزات آزمایشگاهی به ایران شده و کامبیز عطار کاشانی که به اتهام غیرقانونی ارسال تجهیزات الکترونیک و نرم‌افزارها به ایران، به ۳۰ ماه زندان محکوم شده است.

این پنج نفر قرار است در قبال آزادی ۵ زندانی دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی در توافق تبادل زندانیان آزاد شوند

بیش از یک سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، دولت دموکرات جو بایدن که محبوبیتش براساس نظرسنجی‌ها همچنان در حال کاهش است، در جستجوی راه‌هایی برای خروج از بن‌بست‌های خودساخته در عرصه سیاست خارجی واشنگتن است تا شانس پیروزی حزب خود را افرایش دهد.

دولت دموکرات کنونی آمریکا برای خروج از بن‌بست‌ها در عرصه سیاست خارجی، رویکرد "دیپلماسی، فشار و بازدارندگی" را در دستور کار قرار داده تا تنش‌های موجود و احتمالی را در منطقه و در قبال جمهوری اسلامی ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر ۲۰۲۴ به زعم خودش کنترل کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ۲۴ مرداد ماه امسال در جمع خبرنگاران، رویکرد کلی واشنگتن را در قبال ایران "دیپلماسی، فشار و بازدارندگی" اعلام کرد اما منابع دیپلماتیک غربی ادعا می‌کنند که کاخ سفید در تلاش است "تاکتیک کنترل تنش‌ها" را تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ به دلیل منافع و نیاز خود هم در قبال ایران و هم منطقه اجرا کند.

به گفته آن‌ها، کاخ سفید در این راستا برای تامین منافع و نیازهای حزب دموکرات می کوشد اقدامات و توافقات محدودی داشته باشد تا جایگاه دموکرات ها را در رقابت های انتخاباتی پیش رو در مقابل جمهوری خواهان تحکیم بخشد.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش بیان نشود، درباره این رویکرد دولت آمریکا تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ گفت: به نظر می‌رسد دولت بایدن در فرصت یکساله پیش رو، به دنبال ایجاد بحران جدیدی نیست بلکه در پی کنترل تنش‌های فعلی با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای سیاسی موجود است تا هم به منافع مدنظر دست یابد و هم بخشی از شعارهای انتخاباتی دوره نخست ریاست جمهوری خود را تحقق بخشد.

این دیپلمات غربی در عین حال تصریح کرد: البته دولت آمریکا در این فرصت یکساله به دنبال حل "واقعی" مسائل و حتی "توافق های بزرگ" نیست زیرا عملا امکان آن وجود ندارد بلکه صرفا در پی «اقدامات مقطعی و تاکتیکی» در قالب توافق‌های "محدود" است.

این مقام غربی معتقد است که توافق های رسمی اعلام شده همچون تبادل زندانیان با تهران و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، گرچه دارای منافعی برای جمهوری اسلامی ایران بوده اما همزمان منجر به افزایش اعتبار دولت بایدن را در درون ایالات متحده در آستانه انتخابات شده است.کاخ سفید برای دستیابی به توافق با تهران، کنگره را دوره زده تا راه هر گونه دخالت جمهوری خواهان را ببندد و از این رو برخی قانونگذاران آمریکایی در پی برگزاری جلسات استماعی در کنگره هستند تا دلایل "شکست" سیاست های دولت بایدن و "تساهل و تسامح" او را در قبال تهران بررسی کنند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.