کد مطلب: ۸۶۶۵۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تبادل زندانیان ایران و امریکا تا فردا انجام می‌شود؟

تبادل زندانیان ایران و امریکا تا فردا انجام می‌شود؟

پس از گذشت حدود یک ماه از توافق ایران و امریکا برای تبادل زندانیان، حالا جزئیاتی از نحوه تبادل آنها منتشر شده است. برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که احتمالا تبادل زندانیان تا فردا و در دوحه، پایتخت قطر انجام می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از گذشت حدود یک ماه از توافق ایران و امریکا برای تبادل زندانیان، حالا جزئیاتی از نحوه تبادل آنها منتشر شده است.

مردادماه سال جاری، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی خبر داد که ایران و امریکا بر سر تبادل زندانیان توافق کردند. بر این اساس پنج زندانی امریکا و چند زندانی ایرانی مبادله می‌شوند. در همین حال ایران به 6 میلیارد دلار منابع بلوکه‌شده خود در کره جنوبی هم دسترسی پیدا خواهد کرد.

جزئیاتی از نحوه تبادل زندانیان ایران و امریکا

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به نحوه تبادل زندانیان میان ایران و امریکا پرداخت. در این گزارش امده که در اولین قدم، ایران پنج زندانی ایرانی-امریکایی را از زندان آزاد و در حبس خانگی نگه داشت. امریکا نیز فرآیند انتقال منابع ارزی را آغاز کرد.

در ادامه این گزارش آمده که پس از موافقت واشنگتن با شروط جمهوری اسلامی ایران، پس از احراز انتقال منابع مالی ایران به قطر توسط بانک مرکزی ایران، فرایند تبادل زندانیان آغاز می‌شود. محل تبادل زندانیان ایران و امریکا هم در دوحه، پایتخت قطر است.

نحوه انتقال منابع بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی

یورونیوز نیز در گزارشی به توافق ایران و امریکا برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران و تبادل زندانیان پرداخت. بنا بر این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به طور رسمی به کنگره این کشور اطلاع داده که اجازه انتقال 6 میلیارد دلار دارایی ایران را صادر کرده است.

قرار است منابع مالی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی از این کشور به یک حساب بانکی در قطر منتقل شود. البته استفاده ایران از این منابع با محدودیت‌هایی همراه است.

تبادل زندانیان تا روز دوشنبه انجام می‌شود؟

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا نیز روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که زندانیان امریکایی در ایران طی روزهای آتی به ایالات متحده امریکا بازگردند.

در همین حال بلومبرگ گزارش داده که قرار است تبادل زندانیان بین ایران و امریکا تا روز دوشنبه انجام شود. البته هنوز هیچ مقام رسمی این موضوع را تائید نکرده است و تاریخ دقیقی برای آن اعلام نکردند.

آنطور که در گزارش بلومبرگ آمده تاریخ دقیق تبادل زندانیان تعیین نشده، اما احتمالا در تاریخ دوشنبه، 27 شهریور (18 سپتامبر) انجام می‌شود. یعنی یک روز قبل از آنکه سران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل جمع شوند و سخنرانی کنند.

امریکا با زندانیان ارتباط برقرار کرد

جان کربی توضیح داد که از طریق دفتر حافظ منافع سوئیس، توانسته‌اند با زندانیانی که در بازداشت خانگی هستند ارتباط برقرار کنند.

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا ادامه داد که به نظر می‌رسد زندانیان در سلامت کامل به سر می‌برند. به وضوح می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آنها هنگام خروج از کشور به مراقبت‌های پزشکی دسترسی داشته باشند.

جان کربی هم زمان مشخصی برای تبادل زندانیان ایران و امریکا ارائه نکرد. او به این گفته بسنده کرد که در روزهای آتی رخ می‌دهد. او همچنین گفت گام مهم بعدی در این فرایند، انتقال منابع ارزی ایران از کره جنوبی به قطر است.

رئیسی: مقدمات در حال انجام است

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم درباره جزئیات تبادل زندانیان ایران و امریکا گفت: «تبادل زندانیان امریکایی که در ایران هستند با ایرانیانی که در آنجا حبس هستند، طی یک حرکت بشردوستانه بین ما صورت می‌گیرد. درباره زمان آن هم مقدمات در حال انجام شدن است.»

رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: «این زندانیان در سلامت کامل هستند. آخرین گزارش‌ها سلامتی آنها را تائید می‌کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.