کد مطلب: ۸۶۹۶۳۸

ادعای تازه آمریکا درباره آزادی ارزهای بلوکه ایران/محدودیت‌ها در قطر بیشتر خواهد بود؟

ادعای تازه آمریکا درباره آزادی ارزهای بلوکه ایران/محدودیت‌ها در قطر بیشتر خواهد بود؟

اظهارات یک عضو شورای امنیت ملی آمریکا تکرار ادعاهای این کشور در خصوص آزادی ارزهای بلوکه ایران بود. او گفته است محدودیت‌های بیشتری در قطر در انتظار این پول‌ها خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تبادل زندانیان میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا همچنان در صدر فهرست اخبار سیاست خارجی هردو کشور است. هفته گذشته پنج زندانی ایرانی - آمریکایی در ایران در مقابل همین تعداد زندانی ایرانی در ایالات متحده آزاد شدند و به موازات این تبادل، قریب به 6 میلیارد دلار از پول ایران که در کره جنوبی به دلیل تحریم های ایالات متحده مسدود شده بود به بانک هایی در قطر منتقل شد. پرسش های بسیاری درباره نحوه استفاده ایران از این وجه در فضای رسانه ای مطرح شده است.

جیسون رضائیان، شهروند ایرانی - آمریکایی که خود به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بوده و در جریان مذاکرات برای حصول برجام در سال 2016 با توافقی مشابه توافق اخیر میان تهران و واشنگتن آزاد شد، به سراغ برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی برای خاورمیانه و شمال آفریقا رفته و از او درباره چند و چون این توافق سوال کرده است:

به گزارش واشنگتن پست، مک گورک در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده برای آزادی زندانیان دو تابعیتی به جمهوری اسلامی ایران باج می دهد؟ گفت : اطلاعات نادرست زیادی در این باره وجود دارد. اینها وجوهی است که کره جنوبی در دولت های گذشته برای خرید نفت ایران به حساب های ایران واریز کرده است. بر اساس مقررات تحریمی ایالات متحده، این وجه به طور قانونی برای اشکال خاصی از تجارت دوجانبه و بشردوستانه در دسترس بوده است. این وجوه به اصطلاح «منجمد شده» نیستند. به عنوان نمونه، ایران از حساب‌های مشابه - در چین، ترکیه، هند در دولت گذشته خرج زیادی کرده است. اینکه چرا این پول در کره جنوبی مانند کشورهایی که گفتم استفاده نشد به دلایل خاص در کره جنوبی مربوط است.

وی افزود: کاری که ما به عنوان بخشی از این معامله با انجام آن موافقت کرده ایم، انتقال وجه از کره جنوبی به بانکی در قطر و تحت شرایطی است که اطمینان ایجاد می کند. این وجه فقط برای یک دسته محدود از تجارت بشردوستانه مانند غذا، دارو و محصولات کشاورزی هزینه می شود. این وجه در حال حاضر نسبت به زمانی که در کره جنوبی بود، در معرض محدودیت های قانونی بیشتری قرار دارند.در هر یک معامله، وجوه برای پرداخت به فروشندگان برای کالاهای بشردوستانه استفاده خواهد شد و هیچ سرمایه ای وارد ایران نمی شود. این جزئیات مهم است. ما زمان گذاشتیم تا جزئیات را به درستی نوشته و اجرایی کنیم.

این مقام آمریکایی در ادامه این گفت و گو در پاسخ به این پرسش که آیا توافق هایی از این جنس دست ایران را در منطقه بازتر می کند؟ ادعا کرد که دولت جو بایدن دست ایران را در منطقه محدود کرده و گفت: زمانی که دولت ما کار را در کاخ سفید آغاز کرد تقریباً هر هفته آمریکایی ها در عراق و سوریه با ایران یا نیروهای طرفدار ایران درگیری داشتند. شاید به خاطر داشته باشید که سه ماه قبل از انتخابات، وزیر امور خارجه سابق تهدید کرد که سفارت ما در بغداد را تعطیل خواهد کرد. اندکی پس از آن، سفارت ما بزرگترین حمله راکتی خود در نزدیک به یک دهه گذشته را متحمل شد. این ادعا که رفتارهای ایران قبل از روی کار آمدن جو بایدن در منطقه تغییر کرده بود، از پایه بی اساس است. بایدن خیلی زود دستور حملات هوایی علیه گروه هایی که به نیروهای ما حمله می کنند را صادر کرد. در ماه مارس گذشته، پس از یک دوره طولانی بدون حمله، شاهد کشته شدن اولین آمریکایی در حمله «نیروهای تحت حمایت ایران» در سوریه بودیم . رئیس جمهور بلافاصله دستور حمله به تأسیساتی را که «توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه» مورد استفاده قرار می گیرد، صادر کرد. از آن زمان هیچ حمله ای صورت نگرفته است.

مک گورک در ادامه با اشاره به توسعه دامنه تحریم های ایران در دوره جو بایدن گفت: ما تنها در سال گذشته حدود 30 دور تحریم‌های جدید صادر کرده و حضور نظامی خود را در خلیج فارس افزایش داده‌ایم. ما ائتلاف‌های بین‌المللی برای منزوی کردن ایران در مجامع بین‌المللی ایجاد و تهران را از کمیسیون سازمان ملل متحد برای وضعیت زنان حذف کرده‌ایم.

این مقام دولت جو بایدن در پاسخ به این سوال که آیا توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا بخشی از یک توافق بزرگ تر است؟ گفت : این توافق به دیپلماسی هسته ای مرتبط نبود. این موضوع به طور جداگانه در دوحه مورد مذاکره قرار گرفت. در عین حال، ما به ایرانی‌ها گفته‌ایم که اگر شهروندان آمریکایی به اشتباه بازداشت شوند، دیپلماسی نمی‌تواند پیشرفت معناداری داشته باشد. این مقام آمریکایی در ادامه با تکرار ادعاهای پیشین دولتش افزود: به طور مشابه، اگر ایران در حال تشدید درگیری‌ها در منطقه باشد، یا هواپیماهای «بدون سرنشین را برای جنگ با مردم اوکراین به روسیه بدهد،» این امر دورنمای دیپلماسی معنادار را سخت می‌کند.

مک گورک با اشاره به اینکه مذاکرات برای احیای برجام متوقف شده، افزود: در حالی که ما درهای دیپلماسی را به‌کلی نمی‌بندیم، اما برای هر گونه احتمال احتمالی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران نیز آماده هستیم. این توافق رابطه ما با ایران را تغییر نمی دهد. تا جایی که امکان داشته باشد آنها را پاسخگو خواهیم کرد.

منبع: جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.