کد مطلب: ۸۷۱۱۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طرح ژاپن برای احیای برجام/ ماجرای مذاکره مستقیم ایران و امریکا چیست؟

طرح ژاپن برای احیای برجام/ ماجرای مذاکره مستقیم ایران و امریکا چیست؟

روز گذشته رسانه امواج مدیا ادعا کرد که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران اجازه مذاکره مستقیم با امریکا را پیدا کردند. ماجرا چیست؟ آیا ایران وارد دور جدیدی از مذاکرات می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پرونده هسته‌ای ایران و احیای برجام مدت‌هاست که در بند گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و کارشناسان است. در تازه‌ترین گزارش‌ها، امواج مدیا نوشت که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران از سوی رهبری اجازه مذاکره مستقیم با امریکا را پیدا کردند. اما ماجرا چیست؟

روز گذشته رسانه امواج مدیا به نقل از منابع آگاه نوشت که علی باقری، معاون وزیر امور خارجه آماده است تا هفته‌های آینده در عمان با برت مک‌گرگ، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال افریقا دیدار کند.

دنیای اقتصاد با اشاره به این گزارش نوشت که منابع مورد ادعا گفتند که در صورت تحقق نشست دو جانبه در عمان، گام بعدی این است که پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان با ایران جلسه‌ای تشکیل دهند. این گزارش در شرایطی منتشر و تکذیب شد که پیش از این مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بودند که قصدی برای مذاکره مستقیم با امریکا ندارند.

مجوز مذاکره مستقیم تکذیب شد

طولی نکشید که ادعای مجوز مذاکره مستقیم تکذیب شد. وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای اخبار ادعایی منتشر شده درباره فرایند مذاکره رفع تحریم‌ها را فاقد اعتبار دانست.

روابط عمومی وزارت خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای در واکنش به ادعای امواج مدیا اعلام کرد: «این نوع خبرسازی‌ها و بازی‌های رسانه‌ای که معمولا برای فضاسازی سیاسی صورت می‌گیرد، فاقد اعتبار است.»

مسیر مذاکرات برای ایران مطلوب نیست؟

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ماجرای مذاکره مستقیم ایران و امریکا نوشت تکذیب سریع خبر مذاکر مستقیم از سوی وزارت خارجه می‌تواند به این معنا باشد که مسیر مذاکرات بعد از تبادل زندانیان دو تابعیتی مطلوب ایران نیست.

تبادل زندانیان ایران و امریکا 27 شهریورماه و در دوحه پایتخت قطر انجام شد. در همین مورد کاخ سفید اعلام کرد که پنج زندانی امریکایی در ایران، روز دوشنبه در مقابل پنج زندانی ایرانی و رفع مسدودیت 6 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران از کره جنوبی آزاد شدند. (مستقل آنلاین)

ماجرای پیشنهاد ژاپن برای احیای برجام

اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کیودوی ژاپن گفت: «توکیو طرحی را برای از سرگیری و احیای مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 پیشنهاد داده است.»

امیرعبداللهیان گفت: «ما از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم. هر گونه طرحی که هم‌راستا با منافع ایران باشد، مثبت تلقی خواهد شد.» (فارس)

امریکا: از طرح ژاپن اطلاعی ندارم

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در همین مورد گفت که اطلاعی از طرح ژاپن در این مورد نداریم. او گفت: «من از این ابتکار به‌ویژه اطلاعی ندارم. نمی‌دانم این اظهارات به چه چیزی اشاره دارد. همانطور که قبلا گفته‌ایم، دیپلماسی بهترین راه اطمینان یافتن از این است که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. تغییری در این موضوع ایجاد نشده است.»

میلر در پاسخ اینکه با توجه به تمایل برخی کشورهای منطقه از جمله قطر و عمان برای میانجی‌گری در زمینه مذاکرات توافق هسته‌ای و کشورهای دیگر مانند ژاپن که به آن اشاره شد، آیا تمام تکه‌های پازل برای آغاز مذاکراتی درباره احیای برجان کنار هم قرار نگرفته‌اند، گفت: «ما همواره گفته‌ایم که نسبت به اطمینان‌یابی از دست نیافتن ایران به یک سلاح هسته‌ای متعهدیم و ترجیح می‌دهیم که نگرانی‌هایمان درباره برنامه هسته‌ای ایران را از طریق دیپلماسی بیان کنیم.» (ایسنا)

هدف امریکایی‌ها کنترل هسته‌ای ایران است

مهدی ذاکریان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل به هم‌میهن گفت: «هدف امریکایی‌ها کنترل هسته‌ای ایران است، نه ایران، بلکه کنترل هسته‌ای در دنیا برای امریکا یک آرمان است.»

ذاکریان ادامه داد: «امریکا و کلیه کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند، نمی‌خواهند کسی به جمع‌شان افزوده شود. اساس حمایت‌شان از سازمان انرژی اتمی به همین مبناست. یعنی یک سری کشورهای دیگر فقط می‌توانند در حد صلح‌آمیز به هسته‌ای دست پیدا کنند. حتی غنی‌سازی را امریکایی‌ها رویش حساس هستند. به سوئد هم اجازه غنی‌سازی نمی‌دهند. اما ایران با زیرکی محمدجواد ظریف، توانست و موفق شد این مشروعیت را به دست آورد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.