خبر مهم:

کد مطلب: ۲۵۸۶۴۳

زیرساخت‌های طبیعی بهترین ابزار در مدیریت منابع آبی هستند

زیرساخت‌های طبیعی بهترین ابزار در مدیریت منابع آبی هستند

جنگل‌ها و دیگر زیرساخت‌های طبیعی همچون مراتع، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، بهترین ابزار برای مدیریت منابع آبی هستند. بسیاری از شهرهای جهان از جمله نیویورک با احیای جنگل‌ها، علاوه بر استفاده از مزایای بی‌شمار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های طبیعی، توانسته‌اند از هزینه‌های هنگفت تامین منابع آبی خود رهایی یابند.

سد کریبا در شرق آفریقا به دلیل کمبود شدید بارندگی تقریبا از آب خالی شده است. سفره‌های آب زیرزمینی در سائوپائولو به شدت کاهش یافته‌اند و سیلاب‌های فصلی در بسیاری از مناطق جهان از جمله انگلستان، تایلند و تگزاس ویرانی‌های زیادی به بار آورده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این موارد صرفا به عنوان یک اتفاق و رویداد ساده تلقی نمی‌شوند بلکه باید آن‌ها را به عنوان نمونه‌ای از طرح‌های شکست خورده توسعه آب و فاضلاب در مقابل تغییرات شدید آب و هوایی به حساب آورد.

حفاظت از جنگل‌ها و سفره‌های زیرزمینی با کمک مالی مردم

به همین منظور در سراسر جهان رویکرد جدیدی نسبت به حفاظت از زیرساخت‌های طبیعی به منظور تأمین منابع آبی و صرف جویی در آن‌ها با کمک مالی مردم شکل گرفته است.

اکثر مردم به سدها، لوله‌ها انتقال آب و نیروگاه‌های تصفیه آب به عنوان زیرساخت‌های تأمین منابع آب می‌نگرند. این در حالی است که زیرساخت‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، مراتع، رودخانه‌ها، تالاب‌ها نیز با تصفیه و تنظیم آب و حائل شدن در برابر سیلاب چالش‌های مدیریت منابع ابی را به حداقل می‌رسانند.

جنگل‌ها؛ زیرساخت طبیعی برای تامین منابع آبی

جنگل‌ها در برابر تغییرات شدید آب و هوایی مقاومت زیادی نشان می‌دهند و با استفاده از ریشه‌های محکم درختان موجود در جنگل، آب‌های سطحی ناشی از بارندگی که از حوضه‌های آبخیز سرازیر می‌شوند، در دل خود نفوذ می‌دهند.

همچنین جنگل‌ها به عنوان یکی از زیرساخت‌های طبیعی تامین منابع آب به تصفیه آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب‌ها و رواناب‌های فصلی کمک شایانی می‌کنند؛ چراکه آن‌ها می‌توانند مانند یک اسفنج عمل کنند به طوری که آب باران را بمکند و از خطرات سیلاب‌ها برای مردم و مزارع پایین دست خود بکاهند.

علاوه بر این جنگل‌ها نقش بسزایی در غنی‌سازی خاک و جلوگیری از فرسایش آن ایفا می‌کنند. به همین دلیل بقای بسیاری از مردم جهان به احیای جنگل‌ها وابسته است. ترکیب اشکال طبیعی و زیرساخت‌های طبیعی (به عنوان مثال احیای جنگل‌ها) می‌تواند مزایایی زیادی برای تامین منابع آبی داشته باشد.

این روش ترکیبی در اکثر موارد مزایایی همچون صرفه جویی در هزینه‌ها، افزایش طول عمر زیرساخت‌های طبیعی، بهبود کیفیت آب و هوا، کاهش انتشار کربن، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و اشتغال در روستاها را درپی داشته است.

صرفه‌جویی ۱۰ میلیارد دلاری نیویورک در تامین منابع آبی با احیای جنگل‌ها

پروژه‌های مربوط به زیرساخت‌ها تامین منابع آب (آبخیزداری، احیای جنگل‌ها و…) اغلب توسط مردم محلی تامین مالی می‌شود. آن‌ها می‌توانند علاوه بر بهره بردن از مزایای بی شمار این زیرساخت‌ها مانند جنگل، از آن‌ها برای ایجاد زیستگاه‌های طبیعی و مکان‌های تفریحی استفاده کنند.

هر چند تامین مالی زیرساخت‌های طبیعی به منظور تامین منابع آبی به راحتی امکانپذیر نیست ولی سرمایه گذاری در این زیرساخت‌ها می‌تواند به کاهش سایر هزینه‌های مردم محلی منجر شود. در اواخر دهه ۱۹۹۰، مسئولین شهر نیویورک برای حفاظت از جنگل‌هایی که سبب تامین آب شرب آن‌ها می‌شد، ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند. این امر به آنها این اجازه را داد که از ساخت یک نیروگاه تصفیه آب با هزینه ۸ تا ۱۰ میلیارد دلاری صرف نظر کنند.

شهرهای دیگری که در زیرساخت‌های طبیعی خود سرمایه گذاری کرده‌اند، موفقیت‌های مشابهی را به دست آورده‌اند: شش شهر دیگر آمریکا با مدیریت صحیح جنگل‌ها و احیای آن‌ها توانستند از هزینه‌های ۶ میلیاردی تصفیه آب رهایی یابند.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.