کد مطلب: ۲۸۲۱۰۶

بازار لوازم خانگی؛ افزایش قیمت‌ها و گلایه فعالان

بازار لوازم خانگی؛ افزایش قیمت‌ها و گلایه فعالان

صنعت لوازم خانگی در چند سال گذشته و حتی در زمان تحریم‌ها با همراهی برندهای معتبر خارجی روند رو به رشدی را تجربه کرد و به توسعه مناسبی دست یافت، اما این روزها با افزایش قیمت‌ها و ایجاد تقاضای کاذب در بازار روبروست.

اگرچه فعالان این صنعت، بخشی از افزایش قیمت ها در بازار لوازم خانگی را طبیعی و ناشی از افزایش قیمت‌های اعمال شده از ابتدای سال می دانند اما بر این باورند تقاضاهای کاذب و هیجان های بازار بر آن دامن زده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این پیوند، رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور گفت: افزایش قیمت‌ها مربوط به الان نیست و به یکباره به وجود نیامده است؛ از سال 95 افزایش قیمتی در لوازم خانگی اعمال نشده بود.

به گفته «محمدرضا دیانی»، ابتدای پارسال تولید با ارز 3300 تومانی انجام می شد، اما امروز نرخ ارز به حدود 440 تومان رسیده ضمن آنکه ارز کافی برای همه تولیدکنندگان فراهم نشده است.

وی یادآور شد: از آغاز امسال نرخ فولاد، مواد پلیمری، مواد پتروشیمی و پلاستیکی، آلومینیوم، مس و غیره به عنوان مواد اولیه تولید افزایش داشته و در برخی موارد تا 100 درصد رشد کرده است.

دیانی با اعلام اینکه «با افزایش قیمت مواد اولیه، نمی توان محصول نهایی را ارزان فروخت» گفت: صنایع لوازم خانگی برخلاف بسیاری دیگر از صنایع کشور، مواد معدنی، آب، برق و انرژی ارزان دریافت نمی کند و هیچ وابستگی به هیچ امکان مزیت دار داخلی ندارد.

به گفته وی، این در حالی است که صنعت پتروشیمی از خوراک ارزان قیمت و صنعت فولاد از معادن ارزان قیمت برخوردارند؛ مواد اولیه خود را با ارز ارزان 3800 تومانی تهیه می کنند اما محصول نهایی را با ارز 4400 تومانی می فروشند.

دیانی اظهار داشت: اگر افزایش قیمت ها در صنعت لوازم خانگی اتفاق نیفتد، خطر ورشکستگی آن را تهدید خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت هایی که این روزها در حد 35 تا 40 درصد مشاهده می‌شود، کمترین افزایش هایی بوده که صنعت لوازم خانگی توانسته اعمال کند، زیرا در عمل ارز با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ ارز رسمی به دست تولیدکننده می‌رسد اما از انتظار تولیدکننده انتظار دارند با نرخ ارز رسمی که اکنون حدود 4400 تومان است، کالای خود را بفروشد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور گفت: امروز شرایط سختی بر صنعت لوازم خانگی حاکم است، مواد اولیه آن به صنایع مادر وابسته است که همه آنها افزایش قیمت داشته‌اند.

وی تاکید کرد: امروز صنعت لوازم خانگی با 30 تا 40 درصد ظرفیت واقعی خود کار می‌کند، در حالی که توان تولید تا 2 برابر تقاضای بازار در آن وجود دارد.

منبع:‌ ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.