خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۵۰۷۳

عربستان نمی‌تواند جای ایران را در فروش برق به عراق بگیرد

عربستان نمی‌تواند جای ایران را در فروش برق به عراق بگیرد

نایب رئیس سندیکای صنعت برق با تاکید بر اینکه عربستان نمی تواند به این سرعت جایگزین ایران برای فروش برق به عراق شود گفت:ایران نباید فرصت تبدیل شدن به «هاب انرژی» در منطقه را از دست بدهد.

پیام باقری در پاسخ به این سوال که آیا عراق می‌تواند عربستان را جایگزین ایران برای خرید برق کند، گفت: عراق باید مشکل کمبود برق خود را ریشه‌ای حل کند چرا که این کشور یک بار به صورت مقطعی این مشکل را توسط ترکیه و آن هم با نیروگاه‌های پرتابل که بر روی کشتی نصب و به صورت مقطعی به بصره ۳۵۰ مگاوات برق را منتقل کرد انجام داد اما در یک بازه زمانی کوتاه ان ایده عملیاتی شد؛ بنابراین این اقدام نمی‌تواند به طور دائم و ریشه‌ای مشکل کمبود برق عراق را که حدود ۱۰ هزار مگاوات کمبود دارد تامین کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دو هفته پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا یک مهلت ۴۵ روزه به عراق برای جایگزین کردن خرید برق از ایران داد تا این کشور در این مدت فکری برای جایگزین کردن واردات برق از یک کشور دیگر بیاندیشد.

حل شدن دائمی مشکل کمبود برق خود را حل کند دو سال زمان می‌برد

باقری با اشاره به اینکه عراق نمی تواند در عرض ۴۵ روز یک برق پایدار و مطمئن برای خود دست و پا کند ادامه داد: تمام کارشناسان به خوبی می‌دانند که اگر عراق قصد دارد به صورت ریشه‌ای و دائمی مشکل کمبود برق خود را از کشورهای دیگری مثل عربستان که رقیب جدی برای ایران در بخش برق محسوب می‌شود حل کند این اقدام زمان‌بر خواهد بود.

وی ادامه داد: عربستان داعیه هاب انرژی منطقه را دارد پس یکی از بازارهای مهم برای تبدیل شدن عربستان به هاب برق منطقه طبیعتا به دلیل نیاز ۱۰ هزار مگاواتی همانا کشور عراق است. چرا که این کشور سرمایه‌گذاری‌های کلان و بزرگی برای جذب سرمایه‌گذاران در ساخت نیروگاه در کشور خود انجام داده است.

عربستان همواره رقیب منطقه‌ای ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی است

نایب رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: عربستان همواره رقیب منطقه‌ای ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی است چرا که در عربستان طرح بزرگی در دست انجام است که این کشورهای GCC (شورای همکاری خلیج‌فارس) را به لحاظ شبکه برق به یکدیگر وصل کنند پس اگر این اتفاق رخ دهد عراق هم می‌تواند یک گزینه‌ای برای وصل شدن به این شبکه باشد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.