کد مطلب: ۳۲۶۵۱۹

کشتی شکسته برق‌ آبی‌ها و چشم انتظاری نیروگاه‌ها برای پول

کشتی شکسته برق‌ آبی‌ها و چشم انتظاری نیروگاه‌ها برای پول

کاهش بارندگی‌ها در سال گذشته موجب شد تا ایران پتانسیل نیروگاه‌های برق آبی را از دست بدهد و شاهد خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده‌ای باشیم اما جبران این مساله برای سال آینده، نیازمند افزایش بارش‌ها و تامین منابع مالی برای تعمیر و ایجاد نیروگاه‌های جدید است.

مرور اخبار هفته گذشته در حوزه انرژی نشان می‌دهد که هنوز چالش‌ها و تنش‌های حوزه تامین آب و برق باقی‌ مانده و بی‌شک ردپای این دو چالش نیز تا تابستان آینده پابرجا خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز،براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت نیرو، میزان بارندگی‌ها در ماه‌های ابتدایی سال آبی، بیانگر بهبود وضعیت منابع آبی ایران است چراکه اکنون پس از مدت‌ها، آمار بارش‌ها در قیاس با سال گذشته، مثبت شده و این موضوع می‌تواند نویدبخش روزهای پرآب و جان گرفتن نیروگاه‌های برق‌آبی باشد.

اما در حوزه نیروگاه‌های حرارتی نیز طبق گفته‌های محسن طرزطلب - مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی - در حال حاضر تعمیر و بازسازی نیروگاه‌های حرارتی ۳۷ درصد پیشرفت داشته و این در شرایطی است که تنها ۱۵ درصد اعتبارات تعمیر و توسعه نیروگاه‌ها اختصاص یافته است، به‌عبارت دیگر تامین برق تابستان در گروی ۵۹۵۰ میلیارد تومان است.

وی معتقد است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته مشکلی برای تامین سوخت نیروگاه‌ها در روزهای سرد سال نیز وجود نخواهد داشت و از هم‌اکنون نیز هر روز با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز برای تامین سوخت نیروگاه‌ها در حال مذاکره هستیم.

از سوی دیگر شاید در نگاه اول، اوضاع تامین برق مطلوب باشد اما این هفته باز هم تاکید شد که در حوزه آب، هم‌چنان مشکلات رخ‌نمایی می‌کنند و علی‌رغم افزایش چشمگیر بارش‌ها در پاییز، وزیر نیرو معتقد است که با توجه به خشکسالی سال‌های گذشته و از دست رفتن رطوبت مناسب خاک، افزایش بارندگی‌های اخیر موجب ایجاد روان آب و حل مشکل خشکسالی نمی‌شود.

یکی دیگر از اخبار مورد توجه این هفته، در حوزه برق‌رسانی به روستاهای کشور بود که بر اساس آمار، طی چهار سال گذشته پروژه برق‌رسانی روستایی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار تکمیل و به بیش از ۲۱۵۲ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۲ هزار خانوار برق‌رسانی شد اما هنوز این پروژه ادامه دارد و دولت به‌دنبال روشن کردن تمام نقاط ایران است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.