کد مطلب: ۳۸۰۷۳۰

گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان پتروشیمی:

آینده صادرات پتروشیمی‌ها در امسال / شکل صادرات پتروشیمی تغییر می‌کند

آینده صادرات پتروشیمی‌ها در امسال / شکل صادرات پتروشیمی تغییر می‌کند

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی می‌گوید: با اعمال تحریم‌های جدید آمریکا فروش محصولات پتروشیمی از رونق نمی‌افتد. از این پس برخی افراد از طریق واسطه‌ها محصولات پتروشیمی را می‌فروشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شب گذشته تحریم‌های جدید آمریکا علیه پتروشیمی ایران اعمال شد. خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشته است که «تحریم پتروشیمی ایران، نمادین و بی‌اثر است». علاوه بر این، برخی بازیگران در صنعت پتروشیمی ایران معتقد هستند که صفر شدن صادرات پتروشیمی ایران ممکن نیست. آنها می‌گویند تحریم‌های جدید آمریکا در صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند نتیجه عکس را در بازار داخل به همراه داشته باشد و باعث رونق هر چه بیشتر این صنایع در بازار داخل و صنایع زیردستی شود.

در همین حال رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به این پرسش که با تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت پتروشیمی آینده صادراتی این محصولات چه خواهد شد؟ به تجارت‌نیوز‌ گفت: تحریم‌های جدید آمریکا بر روند صادرات صنایع پتروشیمی بی‌تاثیر نیست اما این تحریم‌ها به شدتی نیست که در آینده بتواند این صنعت را فلج کند.

حسن خسروجردی افزود: تحریم‌ها علیه صنعت پتروشیمی هرگز جای نگرانی ندارد. صادرات این کالاها از سوی برخی واحدها انجام می‌شود. در این میان اعمال تحریم‌ها علیه صنعت پتروشیمی تنها برای افرادی که خود به شکل انفرادی نسبت به صادرات این کالا اقدام می‌کردند، می‌تواند جنبه منفی داشته باشد. یعنی از این پس افرادی که به تنهایی محصول و مشتقات پتروشیمی را صادر می‌کردند، دیگر قادر به صادرات این محصول نخواهند شد و باید کالاهای مورد نظر را از طریق واسطه به بازارها بفروشند.

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است با اعمال تحریم‌های جدید محصولات پتروشیمی، صادرات این کالاها از لحاظ ارزشی و وزنی در نیمه نخست امسال کاهش یابد؟ اظهار کرد: با تحریم‌های جدید آمریکا فروش محصولات پتروشیمی از رونق نمی‌افتد؛ چرا که در گذشته این محصولات به کشورهای خارجی صادر می‌‌شد اما امروز مجبور هستند که نیاز داخل را تامین کنند. بنابراین صنایع پایین‌دستی از این پس به‌راحتی می‌توانند نیاز خود را در داخل تامین کنند؛ این در حالی است که وضعیت صادرات مستقیم پتروشیمی در آینده کمتر خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.