کد مطلب: ۳۸۴۴۴۵

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه سوم تیر ماه ۱۳۹۸

کند شدن آهنگ افزایش قیمت‌ها و خروج تقاضا از بازار دلار

کند شدن آهنگ افزایش قیمت‌ها و خروج تقاضا از بازار دلار

امروز (دوشنبه سوم تیرماه 1398) روزنامه‌های اطلاعات و ایران نوشته‌اند که رئیس کل بانک مرکزی بابیان اینکه قول می‌دهم ارزش پول ملی را تقویت کنیم، گفت: شرایط رو به بهبود بوده، افزایش ذخایر اسکناس کشور بی‌سابقه است، اما در شرایط فعلی نمی‌توان ارز را تک نرخی کرد. همچنین روزنامه جوان نوشته است که احتمال تشکیل مثلث آهنین چین، ایران و روسیه، توسعه روابط بانکی با چین، کاهش آهنگ نرخ تورم در خرداد و کاهش قیمت برخی مواد اولیه از نشانه‌های مثبت عوامل درونی و بیرونی اقتصاد هستند.

به گزارش تجارت‌نیو ز، امروز (دوشنبه سوم تیرماه 1398) روزنامه‌های اطلاعات و ایران نوشته‌اند که رئیس کل بانک مرکزی بابیان اینکه قول می‌دهم ارزش پول ملی را تقویت کنیم، گفت: شرایط رو به بهبود بوده، افزایش ذخایر اسکناس کشور بی‌سابقه است، اما در شرایط فعلی نمی‌توان ارز را تک نرخی کرد. همچنین روزنامه جوان نوشته است که احتمال تشکیل مثلث آهنین چین، ایران و روسیه، توسعه روابط بانکی با چین، کاهش آهنگ نرخ تورم در خرداد و کاهش قیمت برخی مواد اولیه از نشانه‌های مثبت عوامل درونی و بیرونی اقتصاد هستند.

همتی: ارزش پول ملی را تقویت می‌كنیم

روزنامه اطلاعات با تیتر «همتی: ارزش پول ملی را تقویت می‌كنیم» نوشته است که رئیس کل بانک مرکزی بابیان اینکه قول می‌دهم ارزش پول ملی را تقویت کنیم، گفت: شرایط رو به بهبود بوده، افزایش ذخایر اسکناس کشور بی‌سابقه است، اما در شرایط فعلی نمی‌توان ارز را تک نرخی کرد.

این روزنامه نوشته است: عبدالناصر همتی در استدیو برنامه نگاه یک در پاسخ به این پرسش که دغدغه مردم بیشتر از همه معیشت است و به نظر می‌رسد که این امر با مباحث ارز گره می‌خورد و ارز در صدر موضوعات تحلیل‌های اقتصادی قرار گرفته است؟، افزود: بحث معیشت دغدغه مسئولان و دست اندرکاران اقتصادی کشور است و معیشت مردم با اقدامات سال گذشته ترامپ برای برخورد با ایران به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی که با تحریم شروع کرد و فشارها را افزایش داد و می‌خواست سیستم سیاسی و اقتصادی را بر هم بزند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی بهم زدن نرخ ارز و منبع درآمدی نفتی و بستن مبادلات مالی و پولی برای افزایش نرخ ارز است، اظهار داشت: نرخ ارز متغیر اقتصادی است و بر روی بخش تولید و سایر بخش‌ها تأثیر دارد و با افزایش نرخ ارز تورم داشته‌ایم و عمده فشار به طبقه متوسط و پایین می‌آید که البته تلاش داریم فشارها را به حداقل برسانیم و در مقابل با فشار حداکثری در حال مقاومت هستیم و اجازه نمی‌دهیم وضع بدتر شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه دولت نمی‌خواهد اقتصاد کشور بهم بخورد، افزود: به مردم اطمینان می‌دهم که در سال گذشته و حالا هم از محل ارز، دولت هیچگونه افزایش درآمدی نداشته است. سال گذشته نتیجه عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز منفی بود و در واقع خرید بیشتر از فروش بود.

وی ادامه داد: دولت کالاهای اساسی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین کرده و بنابراین مقدار کمی از نرخ نیمایی اتفاق افتاد و البته این ارزها برای دولت نبود و از طریق بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و عمده هم برای صادرکننده‌ها بود که عرضه شد. چرا دولت باید کاری کند که شاخص نرخ ارز بالا برود؟ وقتی نرخ دلار بالا می‌رود، خانه و ماشین گران می‌شود، بنابراین دولت چنین کاری را نمی‌کند.

همتی تصریح کرد: رئیس جمهوری بارها با من تماس گرفته و خواستار تلاش بیشتر برای کاهش نرخ ارز بود و مقام معظم رهبری هم بر حفظ ارزش پول ملی تاکید دارند. از این رو ما تلاش می‌کنیم که ارزش پول ملی تقویت و شرایط بهتر شود. این دوره هم تمام می‌شود و ما قله مقاومت را طی کردیم و از این به بعد جمهوری اسلامی برای اداره اقتصاد کشور تصمیم می‌گیرد.

وی گفت: اگر بتوانیم و هر زمان که بشود، دلار را از نرخ فعلی هم پایین تر می‌آوریم؛ در واقع بخشی از فشار به نرخ ارز تقاضاهایی است که فقط در داخل کشور نیست و بیشتر در کشورهای همسایه ایران است و تقاضاهایی از طریق نرخ‌سازی ایجاد می‌شود. وقتی در دوحه تقاضای سنگین برای درهم ایجاد می‌شود و در هرات و سلیمانیه و … این اقدامات انجام می‌شود بر نرخ دلار تاثیر می‌گذارد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: فشارها از جایی مشخص است که هدایت می‌شود ولی بانک مرکزی مقاومت می‌کند. بانک مرکزی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که در بازار ارز اجازه آربیتراژ داده نشود و ما تقریباً نزدیک نرخ بازار حرکت می‌کنیم. در مواقعی که بانک مرکزی وارد می‌شود نرخ بازار کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر تلاش برای قطع کامل صادرات نفت، تروریستی اعلام کردن سپاه و … برای این بود که نرخ ارز از کانال خود خارج شود ولی با تدابیر بانک مرکزی اجازه ندادیم این اتفاق بیفتد. چند ماه است که نرخ حول و حوش ۱۳ هزار تومان مانده و من این نرخ را هم ارزش ذاتی دلار نمی‌دانم.

وی افزود: کسانی که در این کارها نیستند در ارز سرمایه گذاری نکنند. ممکن است دو روز نفع ببرند ولی بعد از آن ضرر می‌کنند. مردم عادی در بازار نیستند و مطمئن هستم که با منابع درآمدی جدید از ناحیه صادرات نفت و ذخایر ارزی و ارز صادرکنندگان وضع بهتری داریم و وقتی در حواله و پرداخت‌های ارزی در تجارت دست بالا را داشته باشیم، نرخ ارز در صرافی‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. چنانکه برای سه ماهه اخیر ۱۱ میلیارد دلار تامین ارز کردیم و ۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی از این رقم بود و مابقی نرخ نیمایی بوده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ذخایر اسکناس کشور در چند سال اخیر بی سابقه است، در پاسخ به اینکه کارشناسان معتقدند چند نرخی بودن ارز موجب رانت در بازار و اقتصاد کشور می‌شود، گفت: معتقدم که باید تک نرخی باشد، اما بنابر شرایطی که داریم و نمی‌توان تمام این شرایط را توضیح داد، ما برخی اقدامات را برای کنترل بازار انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که راه‌های بانکی ما بسته است، در این شرایط نمی‌توان از تک نرخی یا آزادسازی صحبت کرد. درباره کالاهای اساسی خیلی بحث کردیم و نگرانی جدی که وجود دارد این است که اگر نرخ‌ها رها شود، معلوم نیست تکلیف چه خواهد بود، اما اگر کنترل درست و توزیع صحیح باشد، مشکلی ایجاد نخواهد شد. من این اطمینان را می‌دهم که هرگاه احساس نیاز شود و شرایط مهیا باشد به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت خواهیم کرد.

به گفته وی، هم اکنون بازار آزاد به نرخ نیما بسیار نزدیک شده و بازار آزاد نرخ اسکناس است و امروز حدود ۱۳ هزار تومان بود، اما الان در نیما حدود ۱۱ هزار تومان است.

همتی در ادامه درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: میانگین کالاهای مشمول ۴۲۰۰ تومانی به جز مرغ و گوشت، پارسال ۴۰ درصد رشد داشته است. در این خصوص قیمت ارز در سال 96 برای کالاهای اساسی ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان بود که از این سال تا سال ۹۷ قیمت ارز رسمی رشد ۲۰ درصدی داشته، پس ۲۰ درصد از این ۴۰ درصد مربوط به نرخ ارز رسمی و ۲۰ درصد مابقی هم به هزینه‌های مبادلاتی تعلق دارد.

وی ادامه داد: با این وجود ضعف‌هایی بود که در حال تقویت و رفع است به طوری که اخیراً مقرر شده تا توزیع و واردات در یک جا انجام شود.

وی در ادامه تاکید کرد: همانطور که آمار نشان می‌دهد آمار تورم نقطه به نقطه و ۱۲ ماهه در خرداد کاهش یافت که این نشان می‌دهد تورم حاصل از شوک ارز در حال تخلیه است و ایجاد شوک جدید در این شرایط به صلاح نیست و آرامش و ثباتی که در اقتصاد وجود دارد نباید برهم بخورد و مسئولان جدید بازرگانی هم همت می‌کنند تا این وضعیت سر و سامان گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره بازار متشکل معاملات ارز، گفت: خیلی از نرخ‌های ارز کنونی در بازار در کشورهای همسایه شکل می‌گیرد و بازار متشکل بدنبال واقعی‌سازی نرخ ارز است و می‌خواهیم محوریت تعیین نرخ ارز در داخل کشور باشد.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضای عمده اسکناس صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی اتفاق خواهد افتاد، افزود: امسال امتیازات بزرگی را به صادرکنندگان داده‌ایم و عرضه خیلی خوبی هم در جریان است. هر کجا صادرکنندگان نتوانند ارز صادراتی خود را در بازار بفروشند، بانک مرکزی آن را خریداری خواهد کرد زیرا ما می‌خواهیم خرید و فروش‌ها شفاف باشد و نمی‌خواهیم این طور باشد که خرید ۱۰ هزار دلاری مبنای تعیین نرخ خرید یک میلیون دلاری باشد.

این روزنامه نوشته است: همتی با بیان اینکه در سامانه نیما حواله‌های ارزی خرید و فروش شده و در بازار متشکل اسکناس معامله خواهد شد، اظهار داشت: هدف ما در میان مدت آن است که سامانه نیما و بازار متشکل ارزی بر روی یک پلتفروم قرار بگیرد.

وی با برشمردن دلایل عدم راه‌اندازی بازار متشکل معاملات ارز گفت: بانک مرکزی شرکت بازار متشکل را راه‌اندازی کرده است، اما این شرکت برای راه‌اندازی نیاز به یکسری از حداقل‌ها دارد از جمله اینکه بانک‌ها باید حساب‌های ریالی و ارزی باز کنند و سوئیچ‌های آنها با هم هماهنگ شود که در این زمینه برخی از بانک‌ها برای حضور در بازار متشکل آمادگی نداشتند و برخی از صرافی‌ها نیاز به آموزش داشتند.

رئیس شورای پول و اعتبار هدف از راه‌اندازی این بازار را واقعی شدن نرخ ارز و سر و سامان دادن به نرخ‌های کوچه و بازار دانست و در ادامه با اشاره به فشارهای زیاد برای تعطیلی سامانه نیما، گفت: بانک مرکزی برای تعطیل نشدن سامانه نیما مقاومت کرد و از اول سال تا الان هم در این سامانه مقدار قابل توجهی پول جابه جا شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی سامانه تکمیلی نیما با عنوان سامانه ایفای تعهدات واردات خبر داد و توضیح داد که این سامانه به سامانه جامع تجارت وصل خواهد بود و باعث شفافیت خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی درباره روند بازگشت ارز صادراتی از جمله ارز حاصل از فروش نفت و صادرات غیرنفتی، گفت: صادرکنندگانی که امروز در جنگ اقتصادی ارز صادرات خود را به کشور بازمی‌گردانند، به کشور خدمت می‌کنند و از آنها قدردانی می‌کنیم. البته برخی از صادرکنندگان ارز خود را به کشور باز نگردانده‌اند و ما هم بر اساس مصوبه سران قوا اسامی شخصیت‌های حقوقی و حقیقی را به قوه قضاییه داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ شرکت حقیقی و حقوقی حدود ۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌اند که حتی یک دلار آن را به کشور بازنگردانده‌اند و پرونده آنها به طور جدی در حال پیگیری است، از پتروشیمی‌ها برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور قدردانی کرد و اظهار داشت: بیشترین ارزی که به کشور بازنگشته، برای صادرکنندگان غیرنفتی است.

همتی ادامه داد: در حقیقت اگرچه صادرکنندگان باعث توسعه فعالیت‌های کشور می‌شوند، اما باید به بانک مرکزی ثابت کنند که ارز وارداتی آنها به کجا رفته است. اگر در داخل کشور وارد شده باید مشخص شود این ارز کجا وجود دارد و آیا به صرافی‌ها منتقل شده است؟ و اگر حتی در خارج از کشور است، باید تعیین شود قرار است چه اتفاقی برای آن رخ بدهد و بانک مرکزی باید دقیقاً در جریان این تحولات قرار بگیرد.

وی گفت: در حال حاضر اتحادیه خشکبار، پتروشیمی‌ها و فولادی با هماهنگی کامل با بانک مرکزی به فعالیت‌های صادراتی خود مشغول هستند و همه رویدادهای خود را به اطلاع بانک مرکزی می‌رسانند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: طبیعی است که کاهش درآمد نفتی در بودجه تاثیرگذار است، اما افزایش صادرات نفت با تلاش‌های وزارت نفت و با روش‌های متفاوت و متنوع از مسیرهای گوناگون در جریان است و در اواسط سال می‌توانیم شاهد احیای وضع فعلی باشیم تا مشکلات کسری کمتری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: برداشت از صندوق توسعه ملی که در سال ۹۷ برای وضع اضطراری در نظر گرفته شده بود استفاده نشد و ما برای سال جاری این اجازه را داریم تا در صورت لزوم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم در عین حال انتشار اوراق اسناد خزانه هم دیگر ابزاری است که می‌تواند به بانک مرکزی کمک کند.

وی با بیان اینکه امسال اجرای عملیات بازار باز را هم در نظر داریم عملیاتی کنیم، گفت: کسری بودجه نباید پولی شود و از سویی دیگر در حال اندیشیدن تدبیری هستیم که از محل فروش ارزهای صندوق و با هماهنگی با سازمان برنامه بودجه و دولت موارد را حل و فصل کنیم و باید سیاستی اتخاذ کنیم که رونق تولید بر اساس شعار سال رهبری به سمت توسعه حرکت کند و در کمیته نقدینگی بانک مرکزی برای این اهداف برنامه‌ریزی‌های مورد نظر را انجام می‌دهیم تا بخش‌های مولد فعال تر از همیشه بتوانند سیاست‌های تولیدی خود را با سرعت بیشتری به پیش ببرند.

وی در‌باره اینستکس و همکاری با کشورهای اروپایی برای کاهش اثرات تحریم گفت: بانک مرکزی در خصوص اینستکس اقدامات لازم را انجام داده و در همین رابطه هم ساتما به عنوان نهاد متناظر اینستکس آماده و مذاکراتی میان دو طرف انجام شده است.

آزاد‌سازی قیمت‌ها فعلا خیر

روزنامه ایران با تیتر « آزاد‌سازی قیمت‌ها فعلا خیر» نوشته است که رئیس کل بانک مرکزی طی یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی ضمن تشریح آخرین وضعیت و مسائل اقتصادی کشور و تلاش‌های آمریکا برای ایجاد اختلال در نظام ارزی و فشار اقتصادی به مردم ایران، در قالب «کاراز فشار حداکثری»؛ مهم‌ترین دغدغه رئیس‌جمهوری کشورمان را مدیریت نرخ ارز و کنترل سطح عمومی قیمت‌ها اعلام کرد، به طوری که حفظ ارزش پولی ملی در دستور نهاد سیاستگذار پولی کشور قرار گرفته است.

این روزنامه نوشته است: عبدالناصر همتی در بخشی از این گفت‌و‌گو می‌گوید: رسیدگی به وضعیت معیشت مردم، اولویت این روزهای دولت است.

همتی افزود: از آغاز ۹۸ تاکنون از سوی بانک مرکزی حدود ۱۱ میلیارد دلار تأمین ارز انجام گرفته که بیانگر اوضاع نامناسب در حوالجات ارزی کشور است فقط حدود ۵ میلیارد دلار از این مبلغ به تأمین کالا‌های اساسی مردم با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اختصاص یافته و مابقی هم ارز نیمایی بوده است. این در حالی است که ذخایر ارزی دست نخورده و افزایش یافته است، افزایش ذخایر اسکناس(ارز) کشور در سال‌های اخیر بی‌سابقه است.

او ادامه داد: ما برای افزایش ذخایر ارزی، پشتوانه‌هایی داریم که البته عده‌ای هم از این پشتوانه خبر دارند دقیقاً نمی‌دانند چیست، اما می‌دانند که دستمان پر است.

همتی گفت: در حالی که غربی‌ها اقدام به‌ کاهش تعداد خریداران نفتی ما می‌کنند و راه‌های درآمدی ما از صادرات را کاهش می‌دهند نمی‌شود ارز را تک‌نرخی کرد. ما در شرایط جنگی هستیم، باید جلوی رانت و فساد ارزی را بگیریم، در شرایط جنگی نمی‌شود صحبت از آزاد‌سازی کرد.

همتی افزود: سال قبل گوشتی که با ارز 4 هزار و 200 تومان وارد شد سبب افزایش قیمت در کشور شد و بعد که ارز نیمایی وارد کار شد در کمال تعجب کمی قیمت گوشت کاهش داشت حتماً در این بخش اشتباهاتی رخ داده است البته این اتفاق نادرست برای مرغ هم افتاد. نمی‌خواهم بگویم علت این اتفاق، سیاسی بود اما اتفاقاتی سبب افزایش این‌چنین شد.

او ادامه داد: اگر بحث گوشت و مرغ را کنار بگذاریم میانگین کالاهای مشمول ارز 4 هزار و 200 تومانی در سال قبل 40 درصد رشد داشته و میانگین کالاهای غیرمشمول ارز 4 هزار و 200 تومانی 98 درصد رشد داشته پس به‌طور میانگین حدود کمتر از 50 درصد رشد صورت گرفته است.

نباید فراموش کرد این ارز 4 هزار و 200 تومانی در سال 96، نرخ 3 هزار و 700 الی 3 هزار و 800 تومان بود بنابراین از سال 96 الی 97 نرخ ارز رسمی 4 هزار و 200 تومانی حدود 20 درصد رشد داشته و می‌توان گفت 20 درصد از 40 درصد رشد به‌ دلیل افزایش نرخ ارز رسمی است و مابقی به هزینه‌های مبادلاتی مربوط می‌شود.

در حقیقت این افزایش قیمت‌ها فاجعه نبوده بلکه باید با متخلفان و سودجویان برخورد شود و ضعف سیستم توزیع و کنترل کشور را رفع کرد.

آهنگ افزایش قیمت‌ها کند شد

همچنین روزنامه جوان با تیتر «آهنگ افزایش قیمت‌ها کند شد» نوشته است که احتمال تشکیل مثلث آهنین چین، ایران و روسیه، توسعه روابط بانکی با چین، کاهش آهنگ نرخ تورم در خرداد و کاهش قیمت برخی مواد اولیه از نشانه‌های مثبت عوامل درونی و بیرونی اقتصاد هستند.

این روزنامه نوشته است: در حالی که انتظار می‌رفت بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی که به حریم هوایی ایران تجاوز کرده است، بازار‌ها به خصوص بازار ارز تحت تأثیر این حادثه واکنش منفی نشان دهد، اما اقتصاد ایران این هفته با علائم مختلف و مثبتی مواجه شده که نشان می‌دهد شاخص سرعت رشد تورم در حال کند شدن است و از سوی دیگر قابلیت کنترل تورم انتظاری نیز فراهم شده است. در این هفته توسعه روابط بانکی با چین، کاهش آهنگ نرخ تورم در خرداد، روند کاهشی قیمت برخی مواد اولیه ناشی از واردات و ورود یورو به کانال ۱۴ هزار تومانی از جمله این اخبار مثبت است.

نخستین علامت مهم درونی اقتصاد را می‌توان آمار‌های رسمی مرکز آمار دانست که در آن از نزولی شدن نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها خبر داده و از آنجایی که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی منتفی شده است، می‌تواند نویددهنده کاهش نرخ تورم باشد. برخی مشاهدات میدانی نیز حاکی از کاهش نسبی قیمت‌ها در برخی نقاط کشور در بازار مسکن است که اگرچه ناشی از رکود سنگین است، اما بالاخره نشان‌دهنده توقف تورم در این بازار و حتی روند نزولی قیمت‌ها در بخش فروش است.

بر اساس آ‌مار‌های رسمی، شاخص کل قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوار‌های کشور در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه نسبت به دوره قبل ۶/ ۳۷ درصد گزارش شد. تورم خرداد نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز به ۴ /۵۰ درصد رسیده بود که نشانه‌ای واضح از کند شدن آهنگ رشد قیمت کالا‌ها و خدمات نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) است. در این ماه ۸/ ۰ درصد تورم ثبت شد.

با توجه به آ‌نکه طی ماه‌های گذشته ماهانه حدود ۳ تا ۵ درصد افزایش قیمت کالا و خدمات تجربه شده بود، این کاهش نشان از افت آ‌هنگ رشد قیمت داشته که می‌توان امیدوار بود در ماه‌های آینده نرخ تورم سیر نزولی به خود بگیرد.

تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در خرداد نسبت به اردیبهشت منفی ۲ /۰ درصد بوده و البته نسبت به ماه مشابه سال قبل (خرداد ۹۷) به رقم ۱ /۷۴ درصد افزایش یافته است. این به معنای توقف افزایش قیمت‌ها نیست بلکه حتماً برخی کالا‌ها مانند لبنیات افزایش قیمت داشته‌اند، اما در کل سرعت رشد قیمت‌ها کند شده است.

در گروه نان و غلات رشد ۵/ ۴ درصدی نسبت به اردیبهشت تجربه شده و پس از آن محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده و گروه چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه ۱ /۳ درصد افزایش دارد.
در این بخش بالاترین میزان افزایش قیمت‌ها مربوط به محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده با ۱/ ۱۲۳ درصد، سبزیجات با ۳/ ۱۰۹ درصد و گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن با ۴/ ۹۶ درصد به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار می‌گیرند.

در بخش غیرخوراکی‌ها، دخانیات با ۹/ ۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و نیز نسبت به خرداد ۹۷ (نقطه به نقطه) تورم ۶/ ۱۰۹ درصدی را تجربه کرده است. پوشاک و کفش با ۵ /۲ درصد افزایش ماهانه تورمی بالغ بر ۳/ ۶۱ درصد نسبت به خرداد سال گذشته دارد.

تورم نقطه به نقطه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۶/ ۲۶ درصد و با تورم ۳/ ۱ درصدی ماهانه گزارش شد. در زیرگروه این بخش تورم ماهانه مسکن ماهانه ۱ /۴ درصد و نقطه به نقطه آن ۲۶ درصد است.

خروج تقاضا از بازار دلا‌‌ر

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «خروج تقاضا از بازاردلا‌‌ر» نوشته است که روز یکشنبه قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد تا برای دهمین روز متوالی در یک بازه مشخص حرکت کند.

روز یکشنبه شاخص ارزی ۷۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۱۳ هزار و ۲۷۰ تومان رسید. با وجود این افزایش، بیشتر تحلیلگران باور داشتند تقاضای عمده‌ای در بازار در روزهای اخیر حضور نداشته؛ عاملی که موجب شده است ۱۰ روز قیمت در دامنه ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی نوسان کند. خروج دلار از این وضعیت به رفتار آتی معامله‌گران بزرگ و سطح عرضه بازارساز بستگی خواهد داشت.

این روزنامه نوشته است: در دومین روز هفته، قیمت دلار و سکه نوسان چندانی نکردند و خبری از فروش و خریدهای سنگین در بازار نبود. روز یکشنبه، دلار ۷۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۳ هزار و ۲۷۰ تومان رسید.

سکه نیز با افزایش جزئی ۲ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان رسید. این کمترین میزان تغییرات مقداری روزانه سکه در سال ۹۸ بود و عدم تناسب رشد این فلز گرانبها با افزایش بهای دلار منجر به افزایش حباب سکه به حدود منفی ۹۵ هزار تومان شد. در اولین روز تابستان حباب سکه در محدوده منفی۷۰ هزار تومانی قرار داشت.

در بازار ارز نیز همچون بازار سکه نوسان قیمتی محدود و دلار در بازه ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی رنج شده است. تغییرات محدود قیمتی در یک بازه مشخص موجب شده است افرادی که ریال دارند، تمایل چندانی برای حضور در بازار و خرید ارز نداشته باشند.

در واقع بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کنند که در روزهای اخیر «ریال» در بازار برای خرید ارز نبوده است. به نظر می‌رسد یکنواختی بازار در هفته‌های اخیر جذابیت بازار را برای این دسته از فعالان پایین آورده است.

همزمان البته فروشنده‌ها نیز محتاط هستند و به‌دلیل وجود ریسک‌های غیر اقتصادی تمایلی برای ورود به بازار از خود نشان نداده‌اند. به این ترتیب می‌توان گفت باتوجه به کاهش حضور فروشندگان و خریداران، حجم معاملات در بازار پایین آمده است.

در بازار سکه آرامش معاملاتی بیشتر از بازار ارز به چشم می‌آید؛ چراکه بیشتر فعالان انتظار داشتند به‌واسطه افزایش رکوردی قیمت طلای جهانی، سکه نوسان زیادی را تجربه کند، ولی این فلز گرانبها با کاهش نوسان مواجه شده است و دیروز برخی از صرافی‌ها عنوان می‌کردند حتی متقاضیان خرد حاضر نبودند با قیمت‌های پایین‌تر از معاملات عمده، اقدام به خرید کنند.

به‌عنوان مثال، یکی از صرافی‌ها گفت: زمانی که قیمت سکه در معاملات عمده حدود ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود، به چند مشتری قیمت ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان را برای فروش سکه پیشنهاد کرد، ولی متقاضیان خرد حاضر به خرید نشدند. با این حال، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بزرگ کمی بیشتر از بازیگران خرد تمایل به خرید سکه داشتند و همین عامل زمینه‌ساز رشد جزئی فلز گرانبهای داخلی شد.

با این حال، قیمت سکه از انتهای هفته گذشته تا دیروز هماهنگ با بهای اونس در بازارهای جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی حرکت نکرده و همین عامل موجب شده که حباب این فلز گرانبها برای سومین روز متوالی منفی ثبت شود. برای اینکه حباب سکه کاهش پیدا کند، یا باید قیمت دلار در بازار داخلی کاهش پیدا کند یا بهای اونس با فرض ثبات قیمت دلار تا حدود هزار و ۳۷۰ دلار عقب نشینی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.