خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۱۴۶۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ادعای جدید شرکت ملی نفت/ ایران بالاخره طلب نفتی خود را دریافت کرد؟

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده که از زمان شروع به کار دولت سیزدهم، ایران می‌تواند پول صادرات نفت خود را دریافت کند. این در حالی است که به تازگی عراق خبر پرداخت بدهی به ایران را تکذیب کرده است. اما آیا طلب نفتی ایران وصول می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح امروز محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفتگویی با فارس گفته بود: «درآمدهای حاصل از صادرات نفت هم به کشور برمی‌گردد ما نفت را می‌فروشیم و درآمد حاصل را تحویل بانک مرکزی می‌دهیم. این بانک مرکزی است که تصمیم می‌گیرد از این پول چه استفاده‌ای کند و چه اجناسی را وارد کند.»

او همچنین بر دریافت پول تاکید کرده بود: آنچه وظیفه شرکت ملی نفت است به درستی در حال انجام است، چون پول حاصل از فروش نفت را دریافت می‌کنیم.

ایران پول نفتش را دریافت کرده؟

این در حالی است که ایران در این چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها، نتوانسته پول نفت خود را دریافت کند و حدود ۴۲ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر بلوکه شده است.

از طرف دیگر، تحریم‌ها ایران را مجبور به تبادل نفت با اقلامی مانند چای و برنج کرده است. آن طور که رویترز شرح می‌دهد ایران بارها از این کشورها درخواست کرده پول‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کنند اما این کشورها به دلیل وجود تحریم‌ها قادر به پرداخت پول بلوکه‌شده به ایران نبودند.

حتی در دولت روحانی، رئیس کل بانک مرکزی چند باری به عراق سفر کرد تا بتواند این منابع را آزاد کند و نتوانست.

اما در دولت رئیسی ناگهان اعلام شد که قرار است عراق همه پول‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کند و عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم در توییتی نوشت: «منابع موثقی در عراق از موافقت آمریکا با آزاد سازی منابع ایران در بانک تجارت عراق خبر می‌دهند و اعلام داشته‌اند که چند تراکنش نیز انجام شده است».

البته این خبر خیلی زود تکذیب شد. عراق اعلام کرد که خبر تسویه حساب با ایران اصلا صحت ندارد و عراق قصد ندارد بدهی ایران را تسویه کند. البته بازار دلار هم به این خبر واکنش مثبتی نشان نداد. قیمت دلار دیروز،۲۶ هزار و ۹۹۰ تومان ثبت شده بود که کاهش چشم‌گیری نسبت به قیمت آن پیش از انتشار خبر نداشت.

پیش از این هم، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه ۳٫۵ میلیارد دلار از داراریی‌های بلوکه شده ایران آزاد شده است. اما حسین تنهایی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی اعلام کرده بود که ۳٫۵ میلیارد دلار پولی که ادعا می‌شود آزاد شده از محل دارایی‌هایی ایران در کره جنوبی نبوده است!

آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده با فروش نفت؟

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم هفته اول شهریور در جلسه هیئت دولت به دستگاه‌ها دستور داد زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در سایر کشورها را فراهم کنند. او در این جلسه گفته بود: «فروش نفت به‌عنوان یکی از محورهای اساسی و موضوع بازگرداندن پول‌هایی که به‌ناحق در سایر کشورها بلوکه شده باید به‌صورت فوری در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته و با جدیت دنبال شود.»

بعد از دستور رئیسی، آیا این گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به این معناست که ایران توانسته ظرف سه ماه مشکل بازگرداندن پول نفت را حل کند و دلارهای نفتی به اقتصاد ایران وارد شده؟

اگرچه این مقام مسئول اعلام نکرده که اگر امکان دریافت پول نفت صادراتی فراهم شده چرا ایران دلارهای بلوکه شده خود از این کشورها را وصول نمی‌کند. مگر اینکه این دلارها قبل از آزادسازی، خرج شده باشد.

خبری که سخنگوی وزارت امور خارجه چندی پیش اعلام کرده و گفته بود: «ما در حال آزادسازی تدریجی منابع ارزی خود هستیم. همین که امروز کالای اقتصادی وارد کشور می‌شود یعنی همه این‌ها به تدریج وارد می‌شوند.»

اظهارنظری که نشان می‌دهد بخشی از منابع بلوکه شده کشور آزاد شده اما به کشور وارد نشده و دولت با استفاده از منابع بلوکه شده ارزی، کالا وارد کشور کرده است.
به عبارتی دلارهای بلوکه شده، قبل از ورود به ایران خرج شده است و دیگر قرار نیست ارز جدیدی به کشور وارد شود.

در حال حاضر، چین، کره جنوبی، ژاپن و عراق جزو بزرگ‌ترین بدهکاران به ایران هستند. این کشورها هم به دلیل واردات انرژی، به ایران بدهکار شده‌اند. بنا بر آمارهای غیررسمی، ایران به بهانه تحریم‌ها، در مجموع حدود ۴۲.۷ میلیارد دلار از کشورهای طرف معامله خود طلبکار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.