کد مطلب: ۶۱۵۸۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هشدار وزارت نیرو به مشترکان برق/ یارانه برق چه کسانی قطع می‌شود؟

هشدار وزارت نیرو به مشترکان برق/ یارانه برق چه کسانی قطع می‌شود؟

معاون وزیر نیرو اعلام کرده که قرار نیست برق گران شود اما یارانه برق مشترکان پرمصرف قطع می‌شود. سال پیش هم قرار بود یارانه مشترکان پرمصرف برق قطع شود اما بنا به گفته کاظم دلخوش، نماینده و عضو کمیسیون اقتصاد، برق برای همه مردم گران شد.حالا هم مردم نگران گرانی برق در سال ۱۴۰۱ هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حائری، معاون وزیر نیرو در سفر استانی به اردبیل وعده داده بود که قرار نیست تعرفه برق مصرفی خانواده‌ها افزایش یابد. او همچنین اضافه کرده بود که یارانه مشترکان پرمصرف در سال آینده قطع می‌شود و به صورت عادلانه به مشترکان کم مصرف اختصاص می‌یابد.

همین تابستان امسال، افزایش قیمت قبض‌های برق یکی از بحث‌های داغ شبکه‌های مجازی بود. بسیاری از کاربران توییتر فارسی می‌گفتند با این که مصرف‌شان تغییری نکرده اما قبض‌ برق‌شان چند برابر همیشه محاسبه شده است.

روابط عمومی شرکت مدیریت شبکه برق ایران همان زمان اعلام کرد که بر اساس مصوبه هیات وزیران در ابتدای اردیبهشت ماه هفت درصد قیمت برق افزایش پیدا می‌کند و برای مشترکان پرمصرف که ۱۴ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند، ۱۶ درصد به مبلغ برق آن‌ها اضافه می‌شود. این یعنی در کل به رقم صورتحساب مشترکان پرمصرف ۲۳ درصد اضافه می‌شود.

قیمت برق تغییر کرده بود؟

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق هم با تاکید بر همین موضوع، در آن زمان می‌گفت تابستان‌ها به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی، قبض برق مشترکانی که از وسایل پرمصرف سرمایشی استفاده می‌کنند بیشتر می‌شود اما خود آن‌ها متوجه این موضوع نیستند.

با وجود این توضیحات اعتراضات مردم ادامه داشت. عده‌ای مُصر بودند که میزان مصرف برق‌شان نسبت به مدت مشابه در سال پیش تغییری نکرده است اما قبض نجومی دریافت کرده‌اند. در حقیقت مردم معتقد بودند برق گران شده اما وزارت نیرو و شرکت توانیر این شایعه را رد کردند.

این اعتراضات ادامه داشت تا این که در نهایت سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: برق آن دسته از مشترکانی که دو برابر الگو مصرف می‌کنند به گونه‌ای دیگر حساب می‌شود. میزان مصرف مازاد بر دو برابر الگو با تعرفه خرید برق از نیروگاه تجدیدپذیر (۸۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت ) محاسبه می‌شود.

این یعنی قیمت برق برق افزایش نداشته است اما بنا بر همین اطلاعات و پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شرکت توزیع برق تهران، تغییراتی در محاسبه قیمت برق مشترکان پرمصرف رخ داده است.

شرکت توزیع برق به تجارت‌نیوز توضیح داده بود تمام مشترکانی که معترض هستند، مصرف بالایی دارند و به دلیل تغییر در محاسبات، از ارقام جدید شوکه شده‌اند.

در نهایت، اوایل آبان ماه امسال، کاظم دلخوش، نماینده و عضو کمیسیون اقتصاد در صحن علنی مجلس ادعا کرد که وزارت نیرو در ماه‌های گذشته دست در جیب مردم کرده است. او گلایه کرده بود که قبض برق مردم در ماه‌های گذشته با تعرفه نیروگاه‌های تجدیدپذیر حساب شده است و نه حرارتی.

شاید به همین دلیل حالا که معاون وزیر نیرو اعلام کرده در سال جدید برق گران نمی‌شود اما یارانه برق افراد پرمصرف قطع می‌شود، مردم نگران گرانی برق شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.تجارت نیوز عزیز، مبلغ برق و گاز و آب و اینترنت،چند ماه است که چند برابر گران شده است.در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰تومانی.به گفته یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس،دولت باید به جای ۱۱۰ هزارتومان،۵۵۰ هزارتومان برای حذف ارز ترجیحی به هر ایرانی بدهد.باتشکر

    • ناشناس

      بله صدرصد با حرف شما موافقم چون حرف دله خیلی از مردم ایرانه