کد مطلب: ۶۳۳۶۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال مجلس برای مذاکرات وین/ مجلس مجوز تهاتر نفت را صادر کرد

سیگنال مجلس برای مذاکرات وین/ مجلس مجوز تهاتر نفت را صادر کرد

مجلس امروز در حالی مجوز تهاتر هفت و نیم میلیارد یورو نفت را به دولت داد که طرف‌های غربی اعلام می‌کنند مذاکرات در مراحل آخر خود است و به زودی توافق هسته‌ای حاصل می‌شود. اگر قرار است توافق حاصل شود، چرا ایران در پی تهاتر نفت است و نه فروش آن؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آیا مجوز هفت و نیم میلیارد یورویی مجلس برای تهاتر نفت نشان از به سرانجام نرسیدن برجام و مذاکرات وین است؟

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس حوزه انرژی بین‌الملل مجوز جدید مجلس را اقدامی سیاسی می‌داند و با این حال هشدار می‌دهد که اگر مساله برجام به خوبی حل نشود، کشور دچار مشکلات بزرگی می‌شود و ایران قادر به تهاتر هم نیست. اگر اکنون نفت بیشتری می‌فروشیم، به دلیل متفاوت بودن سیاست‌های بایدن با ترامپ است.

فریدون عباسی‌دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس پس از صدور مجوز تهاتر نفت به دولت گفت: ما باید بتوانیم به هر کشوری که تمایل داشته باشیم نفت صادر کنیم. این به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد. پیش از این هم محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت سیزدهم، ابلاغیه‌ای در راستای حمایت از تهاتر نفت با کالا صادر کرد.

چین هم از ایران نفت نمی‌خرد!

حالا با آخرین اظهارات رییس کمیسیون انرژی مجلس و صدور مجوز تهاتر هفت و نیم میلیارد یورویی، نگرانی‌ها از تداوم تحریم‌ها بیش از همیشه شدت گرفت. اما اگر توافقی حاصل نشود، می‌توانیم به فروش نفت ادامه دهیم؟

بهروزی‌فر در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: با فرض ثابت ماندن تحریم‌ها، اگر تهاتری انجام شود هم باید با شرایط خاص، با تخفیف و کمتر از قیمت اصلی باشد. از سوی دیگر هزینه حمل هم بسیار بالا می‌رود. دولت باید مشکل بیمه هر کشتی را در مسیر حل کند و حمل‌ونقل نفت هزینه‌های زیادی برای ما دارند.

او ادامه می‌دهد: حتی اگر نفت را به نصف قیمت هم بفروشیم نمی‌توانیم در قبال آن با کشورهای اروپایی دادوستد کنیم. حتی شرکت‌های بزرگ چینی هم حاضر نمی‌شوند با ما تهاتر کنند. تنها بخشی که حاضر است با ما در تحریم‌ها کار کند بخش دولتی است یا شرکت‌های کوچکی که ارتباط بین‌المللی ندارند و نگران تحریم نیستند.

این کارشناس انرژی بیان می‌کند: پیش از این دیدیم که نفت ما با کالاهایی مانند چای و پشم گوسفند مبادله می‌شد و این نوع تجارت، تجارتی نیست که بتوان با آن کشور را اداره کرد. وقتی ما نفت می‌دهیم و در قبال آن کالا می‌گیریم الزاما کالایی که نیاز داریم، دریافت نمی‌کنیم.

توقف فروش نفت تنها ضرر عدم توافق است؟

حالا تبعات زیادی برای بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وین برشمرده می‌شود. برخی از منابع می‌گویند طرف غربی شرایط خود را اعلام کرده و امضای توافق تنها به ایران بستگی دارد. اگر چنین باشد و ایران نخواهد شرایط طرف غربی را قبول کند، احتمالا مساله آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر هم دوباره به کلی لغو می‌شود. این منابع هم در ازای فروش نفت به دست آمده‌اند اما تحریم‌ها اجازه آزادسازی آن‌ها را نمی‌داد.

البته این همه ماجرا نیست. با پایان مذاکرات هسته‌ای در وین و ثابت ماندن شرایط، ایران نمی‌تواند منابع ارزی بلوکه‌شده در کشورهای دیگر را هم آزاد کند. عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی قبلا گفته بود در کره جنوبی هفت میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و نه سودی به آن تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند.

حالا اگر توافق حاصل نشود، ایران به جز عدم دریافت پول در قبال نفت باید قید منابع ارزی قبلی را هم بزند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.