خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۷۴۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سقوط جهانی قیمت نفت/ تهدیدهای روسیه بی‌اثر شد؟

سقوط جهانی قیمت نفت/ تهدیدهای روسیه بی‌اثر شد؟

سقوط آزاد قیمت نفت امروز ادامه یافت. گویی تهدیدهای روسیه خیلی زود بی‌اثر شدند. اما چرا قیمت نفت کاهش یافت؟ چشم‌انداز بهای جهانی این سوخت در سال ۲۰۲۲ چند دلار است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت برنت امروز با کاهش ۵٫۶۱ درصدی، به ۱۰۰ دلار رسید. این در حالی است بهای این کالا طی دو ماه اخیر رکورد ۱۴ساله را شکست. اما همچنان به دنبال تداوم جنگ روسیه و اوکراین برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت به ۲۰۰ دلار برسد.

نفت رکرود

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: کشورهای نیم‌کره شمالی، به سمت هوای بهاری و گرم می‎‌روند و به جز این کشورهای بزرگ مصرف‌کننده برای کاهش قیمت از ذخایر استراتژیک خود استفاده کردند و درخواست خرید را به بازار ارائه ندادند. به همین دلیل هم تقاضا در بازار بالا نرفت و بهای این سوخت کاهش یافت.

رضا پدیدار ادامه می‌دهد: بهای منطقی این سوخت برای سال ۲۰۲۰ بین ۶۰ تا ۷۰ دلار است. در صورتی که تقاضا افزایش پیدا کند هم، باید زیر ۸۰ دلار بماند اما جنگ میان روسیه و اوکراین باعث افزایش مقطعی بود. از طرفی دیگر هم پیک گرانی سوخت یعنی شش ماه سرد سال تمام شد. به همین دلیل، دیگر قرار نیست بهای جهانی نفت افزایش یابد.

قیمت منطقی نفت چند دلار است؟

او توضیح می‌دهد: مقامات اوپک و اوپک پلاس هم گفتند قیمت ۸۰ دلار برای اعضای اوپک قیمت مناسبی است.

پدیدار در پایان خاطرنشان می‌کند: جهان هم اقدامی برای تحریم نفت روسیه انجام نداد. تنها آمریکا اعلام کرد که نفت روسیه را تحریم می‌کند. بنابراین خارج‌شدن نفت روسیه از بازار جهانی، دلیل افزایش قیمت نفت در برهه زمانی پیشین نبود.

البته، انگلستان هم اعلام کرد تا آخر سال ۲۰۲۲ به تجارت با روسیه خاتمه می دهد. اعضای اتحادیه اروپا نیز چهارمین بسته تحریم‌ علیه روسیه را تصویب کردند. اما این تحریم‌ها شامل صادرات انرژی نشد.

تحلیل‌گران رویترز می‌گویند توافق با ایران می تواند یک میلیون بشکه در روز به عرضه به بازار نفت اضافه کند. اما برای جبران عرضه از دست‌رفته روسیه کافی نیست. نمی‌تواند قمیت نفت را کاهش دهد. آمریکا از چند وقت پیش، تلاش کرد تا نفت روسیه را با نفت ونزوئلا جایگزین کند. به جز این اقدام به لغو برخی از تحریم‌های ایران کرد.

رویترز هم اعلام کرده بود تولید نفت و میعانات گازی روسیه با وجود تحریم‌ها، در مارس به ۱۱.۱۲ میلیون بشکه در روز رسید. بنابراین به نظر نمی‌رسد که تحریم‌ها بتواند روسیه را متوقف کند و اساسا، کشورهای غربی توان اعمال تحریم‌های انرژی علیه روسیه را ندارند. پیش از این هم این روسیه بود که تهدید می‌کرد از سرازیر شدن انرژی به اروپا ممانعت می‌کند . باعث افزایش قیمت نفت می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.