کد مطلب: ۶۵۵۶۸۸

گزارش تجارت‌نیوز از پیام‌های مردم:

جریمه‌های نجومی باعث کاهش قیمت کالاها می‌شود؟

جریمه‌های نجومی باعث کاهش قیمت کالاها می‌شود؟

پس از مجوز دولت برای افزایش قیمت کالاها برخی شرکت‌ها به قیمت‌های مصوب هم قانع نشدند و به شکل تصاعدی نرخ محصولات خود را افزایش دادند. آن‌طور که رئیس سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید، یکی از این شرکت‌ها تک‌ ماکارون است که باید جریمه ۳۸۰ میلیارد تومانی بپردازد. اما مردم با این نوع برخورد موافقند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از موج جدید افزایش قیمت کالاها ، ازجمله کالاهای اساسی، برخی شرکت‌ها از سقف قیمت‌های مصوب هم عبور کردند و به گران‌فروشی روی آوردند. در همین زمینه احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه حدود ۳۸۰ میلیارد تومانی شرکت تک ماکارون پرده برداشت.

جریمه‌ای که رقم آن چنان بالاست که شاید برای گروهی از مردم باورپذیر نباشد. پس از انتشار صحبت‌های اصانلو در تجارت‌نیوز، مخاطبان واکنش‌های خاصی ماجرای گران‌فروشی و جریمه تک ماکارون داشتند. در این بین سوالی که برای خیلی‌ها مطرح می‌شود، این است که آیا جریمه‌های نجومی باعث کاهش قیمت کالاها می‌شود یا خیر؟

از سوی دیگر، عده زیادی هم معتقدند که با توجه به هزینه‌های تولید ماکارونی و روابط حاکم نهایتاً تک ماکارون مجبور به پرداخت جریمه نمی‌شود. همچنین عده‌ای هم می‌گویند حتی اگر چنین جریمه سنگینی پرداخت شود دردی از مردم دوا نمی‌شود. به هر ترتیب مشتریان هزینه این گران‌فروشی را پرداخته‌اند و جریمه‌ها به حساب آن‌ها بازنمی‌گردد. در واقع این دولت است که شاید بخشی از پول‌های به‌دست‌آمده از گران‌فروشی را به دست می‌آورد. اما واکنش مخاطبان تجارت‌نیوز به این اقدامات تک ماکارون و دولت چیست؟

کی داده؟ کی گرفته؟

بیشتر نظرات مخاطبان به تسکین‌بخشی این نوع سیاست‌ها بازمی‌گردد. در واقع عمده واکنش‌ها به درج خبر مذکور، این بود که در نهایت دولت میلغی بابت بالابردن قیمت کالاها دریافت نمی‌کند. بلکه با درج چنین اخباری قصد دارد خود را در زمین مردم نشان دهد. نکته جالب توجه آنکه برخی این جریمه‌ها را با فرهنگ مهریه مقایسه کرده‌اند.

«اینم مثل مهریه‌ست؛ کی داده و کی گرفته؟».

«کی داده،کی گرفته؟».

«عجب! مگه دولت خودش را جریمه می‌کند؟».

هزینه بالابردن قیمت کالاها را چه کسی می‌پردازد؟

برخی افراد هم به دنبال این موضوع هستند که پول این جریمه‌ها به کجا می‌رسد؟ این گروه اکثرا بر این عقیده‌اند چنین جریمه‌هایی برای بالابردن قیمت کالاها در نهایت تأثیر مثبتی روی معیشت مردم ندارد و در هر صورت مشتریان پول ماکارونی را بیش از قیمت مصوب پرداخت کرده‌اند. از این رو عده‌ای به دنبال بازگرداندن این پول‌ها به مشتریان و جریمه‌ سخت‌تر متخلفان هستند.

«تنها جریمه جواب نمی‌ده؛ باید پلمب هم بشه.».

«تک ماکارون رو جریمه کردن درست، پول جریمه چی می‌شه؟ پول گرونیش رو که مردم از جیب دادند، حالا جریمه‌ش بره تو حساب دولت؟».

«سلام علیکم بر فرض که شما جریمه کردید؛ به حال ملت چه سودی داره؟ اگر راست می‌گین یک ماه عرضه کنید با ۳۰ درصد زیر قیمت قبل یا ۳۸۰ میلیارد واریز شه به حساب یارانه افراد.»!

«گیریم که تک‌ماکارون رو جریمه کردید. پول‌های بربادرفته مردم چی می‌شه؟ اون پول‌های بی‌زبون رو از کی بگیریم؟ اون جریمه‌ها به جیب مردم که نمی‌ره! به جیب دولت می‌ره.».

«فیش پرداخت‌شده جریمه را رسانه‌ای کنید.».

«اون هم ازجیب مردم می‌گیرند می‌دن به شما.».

«این مبلغ به جیب کی می‌رسه؟ خوب اگه راست می‌گین بدین به فروشگاه‌ها همان قیمت قبلی پخش بشه.».

«بانیان این امر حالا این پول رو چکار خواهند کرد؟ به جای جریمه نقدی، ماکارونی بگیرند بین مردم نیازمند پخش کنند. بعدش این سناریوها رو تموم کنید.».

جریمه‌ای به اندازه قیمت کل کالاها و کارخانه

برخی نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که رقم جریمه برای افزایش خودسرانه قیمت کالاها گاه از قیمت کل کارخانه بیشتر است. از این رو چنین سیاستی را زیرسؤال برده‌اند.

«اگه جریمه در کار باشه که نیست، کل کارخونه مگه چقدر ارزش داره؟ طرف با این پول دو تا کارخونه ماکارونی درست می‌کنه!».

«با ۳۸۰ میلیارد ۱۰ تا کارخانه ماکارونی می‌توان ساخت. این مبلغ جیب چه کسانی می‌رود؟».

برای مطالعه بیشتر خبر ماکارونی غذای لاکچری شد! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.