کد مطلب: ۸۰۱۸۳۹

قیمت نفت امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲/ چین روند بازار را دگرگون می‌کند؟

قیمت نفت امروز 5 اردیبهشت 1402/ چین روند بازار را دگرگون می‌کند؟

قیمت نفت برنت امروز و در لحظه تنظیم این گزارش با نرخ حدودا 82 دلار در هر بشکه معامله شد. معاملات نفتی در مقایسه با هفته گذشته با بیش از پنج درصد کاهش همراه بوده است که به نظر می‌رسد ناشی از نگرانی‌های از افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی بزرگ جهان باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت در آغاز معاملات روز سه شنبه با ۷ سنت کاهش به قیمت ۸۲.۶۶ دلار در هر بشکه معامله شد. سرمایه‌گذاران رشد کند افزایش قیمت را ناشی از نگرانی‌های افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصادی و تقاضای انرژی می‌دانند.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس، گفت: آمار اقتصادی ضعیف آمریکا و درآمدهای مایوس کننده شرکت‌های بخش فناوری، نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی و ریسک گریزی در میان سرمایه‌گذاران را برانگیخت. تثبیت دلار آمریکا و صعود بازده اوراق قرضه هم بازارهای کالایی را تحت فشار قرار داد.

پیش بینی می‌شود هر سه بانک بزرگ جهان در نشست‌های خود که هفته اول ماه مه برگزار می‌شود، نرخ بهره را افزایش دهند. سرمایه گذاران منتظر انتشار آمارهای مربوط به ذخایر نفتی آمریکا در هفته گذشته هستند. نظرسنجی رویترز از تحلیلگران نشان می دهد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۱.۷ میلیون بشکه کاهش داشته است.

افزایش تقاضا نفت از سوی چین

البته از آن‌جایی که چین در آستانه تعطیلات ماه مه قرار دارد، تقاضای سفرهای داخلی و خارجی در این کشور به سرعت افزایش پیدا کرد. بنابراین با افزایش تقاضا صعود قیمت نفت اجتناب‌ناپذیر است. حتی برخی کارشناسان افزایش یک درصدی دیروز قیمت نفت را تحت تاثیر افزایش تقاضا می‌دانند.

تحلیلگران بانک ملی استرالیا اظهار کردند: پیش بینی می‌شود احیای تقاضای چین برای نفت، کندی تقاضا از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در کوتاه مدت را کاملا جبران می‌کند و همزمان، تحریم‌ها و محدودیت‌های عرضه، به ریسک‌های صعودی برای قیمت‌ها خواهد افزود. نفت برنت ممکن است تا پایان سه ماهه دوم، به ۹۲ دلار افزایش پیدا کند.

همچنین برآوردهای اندیشکده شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی) نشان می‌دهد با توجه به اینکه چین آماده بهبود تقاضای سوخت است، تولید پالایشگاه‌های نفت دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان کاهش سال گذشته میلادی را معکوس می‌کند و در سال جاری میلادی ۷.۸ درصد افزایش می‌یابد.

مؤسسه تحقیقات اقتصاد و فناوری شرکت ملی نفت چین (ETRI) در چشم‌انداز سالانه صنعت خود که اعلام کرد توان عملیاتی پالایشگاه‌ها برای سال ۲۰۲۳ میلادی به سالانه ۷۳۳ میلیون تن یا ۱۴ میلیون و ۶۶۶ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهنیوز روز جمعه اعلام کرد شرکت‌های انرژی آمریکایی هفته گذشته برای نخستین بار در چهار هفته اخیر، به شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی افزودند. بنابراین فرضیه افزایش قیمت نفت تقویت می‌شود. البته همچنان نمی‌توان چشم‌انداز از قیمت نفت ارائه داد. چراکه بازار بارها ثابت کرده‌ است که تاب آورتر از آن است که معامله‌گران انتظار دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.