کد مطلب: ۸۱۴۹۵۴

جوابیه شرکت ملی گاز ایران به تجارت نیوز

قیمت گاز صادراتی ایران به عراق در مقایسه با قیمت‌های منطقه‌ای بسیار مناسب و رقابتی است

قیمت گاز صادراتی ایران به عراق در مقایسه با قیمت‌های منطقه‌ای بسیار مناسب و رقابتی است

احتراماً ، عطف به درج مطلبی با عنوان”تمدید ارزان فروشی گاز ایران به عراق تا 5 سال دیگر/بغداد به دنبال خود کفایی!” در مورخ 24/02/1402 ‌در آن رسانه محترم‌ ، ‌توضیحات این شرکت جهت تنویر افکار عمومی ارسال می شود. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت ملی گاز ایران در این جوابیه نوشت: " قیمت گاز صادراتی ایران به عراق در مقایسه با قیمت های منطقه ای بسیار مناسب و رقابتی است "

قراردادهای صادرات گاز طبیعی معمولا در چارچوب های متفاوت زمانی و حجمی منعقد می گردند که قراردادهای بلند مدت، کوتاه و یا تک محموله که دارای حجم و زمان محدودی است از آن جمله هستند.

در قراردادهای کوتاه مدت که با حجم و مدت محدود منعقد می گردند معمولا قیمت مذاکره شده به صورت قیمت ثابت و تابعی از شرایط جاری بازار خواهد بود. این نوع قراردادها با اینکه ممکن است در زمان کوتاه منافعی برای خریدار یا فروشنده در برداشته باشند اما در بلند مدت به علت عدم تامین اصل امنیت عرضه و تقاضا برای خریدار و فروشنده دارای مخاطرات بسیاری است. از این روی در حال حاضر تنها سهم اندکی از قراردادهای انرژی جهانی در این قالب تنظیم می‌گردند.

اما قراردادهای بلند مدت که بخش عمده عرضه و تقاضای کنونی انرژی در چارچوب آن تنظیم شده است، بجای استفاده از رویه قیمت ثابت، در قالب فرمول، قیمت گذاری می‌شوند. این رویه قیمت گذاری با اینکه ممکن است در کوتاه مدت برای طرفین ریسک داشته باشد اما مزایای فراوان آن باعث شده است که هم خریداران و هم فروشندگان انرژی، بیشترین اقبال را به آن داشته باشند. در این گونه قراردادها اگرچه قیمت ممکن است به سرعت به تحولات بازار واکنش نشان ندهد اما با توجه به اینکه قیمت گذاری برمبنای فرمولی که به همان حامل انرژی و یا سایر حامل های انرژی متصل شده است، قیمت قراردادی در نهایت به تمام تحولات قیمتی در بازار انرژی واکنش درست و منطقی نشان خواهد داد.

صادرات گاز طبیعی به کشور عراق تحت دو قرارداد بغداد و بصره بین شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان فروشنده و وزارت برق عراق به‌عنوان خریدار از ژوئن سال 2017 برای قرارداد بغداد و از ژوئیه سال 2018 برای قرارداد بصره عملیاتی گردیده است. مدت زمان هر دو قرارداد 6 سال تعریف شده است بر این اساس قرارداد بغداد در کمتر از یک ماه آینده خاتمه خواهد یافت و با توجه به درخواست طرف عراقی و توافق طرفین، مذاکرات در خصوص تمدید قرارداد همچنان در جریان است.

یکی از تحلیل‌های نادرست مطرح شده در این گزارش، ارزان فروشی گاز به کشور عراق است، در واقع نگارنده بدون کوچکترین توضیحی در خصوص مبنای قیمت گذاری در این قرارداد، شائبه ارزان فروشی گاز را مطرح نموده است. این در صورتی است که قیمت گاز صادراتی ایران به عراق در مقایسه با قیمت¬های منطقه ای بسیار مناسب و رقابتی است و منافع هر دو طرف را در قالب یک قرارداد بلند مدت در خود جای داده است.

در بخش دیگری از گزارش به عدم آورده ارزی صادرات گاز به عراق اشاره شده بود،در حالیکه تأکید می گردد قرارداد گاز صادراتی به عراق از محل این دو قرارداد، از ابتدا تا به امروز، بالغ بر 12 میلیارد دلار بوده است. در قراردادهای صادرات گاز ایران به عراق منافع فروشنده به خوبی پیش‌بینی و تامین گردیده است و اجرای آنها عملکرد مطلوبی نیز در طی 6 سال گذشته داشته است.

همچنین یادآور می‌گردد علاوه بر مزایای اقتصادی صادرات گاز به عراق، این امر به نوبه خود تاثیر بسزایی در تعمیق و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور به همراه داشته و بر این اساس قراردادهای فوق را نباید صرفا از جنبه تجاری مورد قضاوت قرار داد بلکه جنبه های مهمتری در سطوح سیاسی و امنیتی نیز باید مطمح نظر قرار داده شود.

لازم به ذکر است شركت ملی گاز ايران همواره مساعی خود را با اتكاء به توان داخلی و در جهت رشد و توسعه صنعت، كاهش آلودگی هوا و تأمين انرژی مورد نياز بخشهای مختلف خانگی، تجاری، نيروگاهی و صنعتی به انجام رسانده و به رغم تحميل تحريم های ظالمانه، موضوع صادرات گاز طبیعی و فرآورده های جانبی به ويژه به كشورهاي همسايه همچنان در رأس اولويت های این شركت قرار داردو لذا از آن رسانه محترم تقاضا می شود از نشر مطالبی که منطبق با واقعیت نیست و موجب تشويش افكار عمومی و تضعيف مواضع اصولی دولت است، خودداری نمايند.

روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.