کد مطلب: ۸۲۷۶۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می دهد؛

ایران میدان گازی آرش را واگذار کرد؟/ خطر تخلیه میادین مشترک!

ایران میدان گازی آرش را واگذار کرد؟/ خطر تخلیه میادین مشترک!

در حالی که کشورهایی نظیر عربستان و کویت در حال توسعه فعالیت خود در میادین گازی و نفتی مشترک با ایران ازجمله آرش، فرزاد A و B و فروزان هستند، اما دست ایران هر روز از این میادین کوتاه‌تر می‌شود. تا جایی که برخی کارشناسان نسبت به تخلیه کامل منابع این میادین هشدار داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نفوذ عربستان به میدان گازی آرش و توسعه فعالیت این کشور در میادین مشترک گازی و نفتی، باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به تخلیه این میادین توسط سعودی‌ها، کویت و قطر شده است.

در حالی که این کشورها هر روز در حال توسعه فعالیت خود هستند، ایران نقشه راهی برای افزایش بهره‌برداری از این میادین ندارد؛ این در حالی است که برخی از این میادین توسط ایران کشف شده‌اند، اما حالا سایر کشورها در حال بهره‌برداری از منافع آن هستند.

به‌عنوان مثال میدان گازی و نفتی آرش در سال ۱۳۴۶ با مشارکت یک شرکت نفتی ژاپنی توسط ایران کشف و در سال ۲۰۱۳ نیز بهره‌برداری از آن آغاز شد. اما اکنون این عربستان و کویت هستند که در حال تخلیه این میدان‌اند. این در حالی است که 40 درصد میدان گازی آرش یا همان الدوره (در کویت) در خاک ایران قرار دارد.

همچنین درباره میادین فرزاد A و B هدایت‌ا… خادمی، نماینده ادوار مجلس، می‌گوید که در فرزاد A عربستان برداشت با برنامه‌ای را پیش می‌برد و ایران کاری نکرده است. در فرزاد B نیز ایران یک دکل حفاری مستقر کرده بود، اما اکنون این دکل بیکار شده و به پهنه سرزمینی برگشته است.

او می‌افزاید که عربستان تعداد بسیار زیادی دکل دریایی در این منطقه مستقر کرده است. در گذشته چند دستگاه دکل شرکت آبان در ایران کار می‌کرد، اما متوقف شد؛ اکنون عربستان اکثر دستگاه‌های دریایی شرکت آبان را خریداری و در میادین مشترک با ایران مستقر کرده و تقریبا در حال تخلیه میادین است.

در شرایطی که انتظار می‌رود وزارت نفت ایران در رقابت به کشورهای برنامه‌ای برای حضور در این میادین داشته باشد، تنها وزارت امور خارجه ایران به حضور کویت و عربستان واکنش نشان داده است. در این باره سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وقت وزارت خارجه، این اقدام طرف‌های عربی را مخالف مذاکرات گذشته و غیرقانونی خواند و تاکید کرد که ایران حق بهره‌برداری از میدان گازی آرش را برای خود محفوظ می‌داند.

احمد اسدزاده، معاون وزیر نفت، نیز گفت که ایران بهره‌برداری از این میدان را مورد مطالعه قرار داده و حتی بدون تعیین مرز‌ها نیز می‌توان آن را به صورت مشترک توسعه داد.

اما آیا صرف محکوم‌سازی و شعار دادن برای توسعه برنامه‌ها کویت، عربستان و حتی قطر دست از تخلیه این میادین می‌کشند؟

ایران و طرف‌های عربی بر سر میدان گازی آرش مذاکره کردند؟

مؤید حسینی صدر، نمایندهٔ ادوار مجلس، به تجارت‌نیوز گفت: در میدان گازی آرش که بین ایران، کویت و عربستان مشترک است، 40 درصد آن در آب‌های ایران قرار دارد، مقدار کمی متعلق به عربستان است و مابقی را باید برای کویت دانست. حل و فصل مشکلات هم رویه‌های بین‌المللی دارد و بهترین راهکار این است که به صورت مشترک بین سه کشور سرمایه‌گذاری شود و هر کشوری پس از بهره‌برداری متناسب با سهم خود هزینه بدهد و درآمد بردارد.

وی افزود: در مجموع کویت و عربستان همیشه تحریم را بهانه می‌کنند. به‌ویژه به دلیل شناختی که بشخصه از کویتی‌ها دارم، آن‌ها به بهانه تحریم همواره حق و حقوق ما را نمی‌دهند و تمکین نمی‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه برخورد جوانمردانه‌ای ندارند. امروز هم در چارچوب تفاهماتی که بین ایران و عربستان اتفاق می‌افتد باید مذاکره شود. یکی از موضوعات مهم همین میدان‌های مشترک است. میدان گازی آرش ظرفیت گاز بسیار بالایی دارد و علاوه بر گاز، حدود 40 میلیون بشکه نیز نفت دارد، ولی گاز آن زیاد است و از جمله میدان‌های مهم شناخته می‌شود.

او با تاکید بر اینکه باید رویکرد وزارت خارجه باید گفتگو و مذاکره باشد، تأکید کرد: جا دارد در این مذاکرات یکی از محورهای گفتگو همین میادین مشترک باشد. نباید به هیچ قیمتی از بحث میدان آرش و کل میادین گازی مشترک غفلت شود.

حضور در میادین گازی دیگر توجیه ندارد

حسینی‌صدر خاطرنشان کرد: ظاهرا شیب این میدان به سمت عرب‌هاست و آن‌ها به‌راحتی سهم ما را می‌برند و هزینه استخراج ایران چندین برابر بیشتر می‌شود و شاید دیگر استخراج برای ایران توجیه نداشته باشد.

وی یادآور شد: ایران باید این موضوع را در اولویت بگذارد. هر کشور باید متناسب با سهم خود هزینه بدهد و در درآمد ها شریک شود. امروز عربستان و یا کویت از مشکلات تحریمی ایران سوءاستفاده می‌کنند و چون شیب گار به طرف آن‌هاست سهم ایران را هم می‌برند، این تجاوز به حقوق حقه مردم ایران است و قابل پذیرش نیست و باید سریعا با استراتژی و اپراتور مشترک کار را پیش ببریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.