کد مطلب: ۸۲۹۹۷۱

ادعای وزیر اقتصاد تکذیب شد/ نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بدون رایزنی افزایش یافت؟

ادعای وزیر اقتصاد تکذیب شد/ نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بدون رایزنی افزایش یافت؟

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: دولت به جای اینکه کمک کند ظرفیت‌های خالی پتروشیمی را پر کند، قیمت خوراک را ۶۰ درصد و سوخت را ۱۰۰ درصد افزایش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمد مهدوی‌ابهری درباره افزایش نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها اظهار داشت: متاسفانه در سالی که عنوان رشد تولید و مهار تورم را دارد دولت به جای اینکه کمک کند ظرفیت‌های خالی پتروشیمی را پر و ما تولید و صادرات را افزایش دهیم، معکوس دنیا که قیمت گاز رو به کاهش است قیمت خوراک را ۶۰ درصد و سوخت را ۱۰۰ درصد افزایش داده است.

وی افزود: اکنون قیمت گاز هنری‌هاب امریکا ۸ سنت و متوسط نرخ گاز در دنیا زیر ۱۱ سنت است اما قیمت گاز پتروشیمی در ایران با ارز ۳۷ هزار و ۵۰۰ قیمت ۲۲ سنت در می‌آید و قیمت سوخت هم ۵ هزار تومان در هر متر مکعب می‌شود، نتیجه اینکه واحدهای مصرف‌کننده خوراک مثل متانول از چرخه تولید خارج می‌شوند، تولید و صادرات کاهش پیدا می‌کند، در واحدهای پتروشیمی مشکلات اجتماعی بوجود می‌آید و تعطیلی رخ می‌دهد. همچنین نه تنها پتروشیمی‌هایی که پایه گازی دارند بلکه تمام مجتمع‌های پتروشیمی‌ کشور تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند زیرا قیمت یوتیلیتی‌ها بالا رفته و دچار مشکل می‌شوند.

جبران کسری بودجه دولت به قیمت تعطیلی پتروشیمی‌ها

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با طرح این سوال که آیا جبران کسری بودجه دولت باید به قیمت تعطیلی واحدهای پتروشیمی و بخش تولید کشور تامین شود، گفت: آیا راه‌های دیگری برای تامین کسری بودجه وجود ندارد؟ اکنون نرخ تسعیر ارز ۲۸ و ۵۰۰ برای کالاهای داخلی در بورس داده می‌شود اگر این نرخ به ۳۸ هزار و ۵۰۰ برسد قسمت بزرگی از منابع مورد نیاز دولت تامین می‌شود، بنابراین اکنون تصمیم دولت منطقی و مطابق با متغیرهای اقتصادی نیست و یک تصمیم صرفا با نگاه تامین بودجه است.

وی تاکید کرد: ما هم از دولت و سازمان برنامه و بودجه و هم از وزارت نفت گله‌مندیم که چرا به این راحتی تصمیماتی که مخرب اقتصاد کشور است و بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، می‌گیرد؟ دولت بدنبال چه چیزی است؟ چرا پتروشیمی کشوری که دچار تحریم است و مشکلات زیادی در رابطه با تولید، صادرات و واردات دارد، باید از میانگین قیمت دنیا خوراک را خرید کند؟

مهدوی با ابراز تاسف از تصمیم افزایش نرخ خوراک و سوخت خاطرنشان کرد: از دولت می‌خواهیم که به سرعت تجدیدنظر کند در غیر این صورت این دولت است که بیشتر دچار چالش می‌شود.

مهدوی دبیر انجمن پتروشیمی ضمن تکذیب صحبت‌های خاندوزی وزیر اقتصاد در رابطه با برگزاری جلسه با انجمن و کارشناسان گفت: در دنیا قیمت گاز کاهش پیدا کرده؛ ما چگونه با گاز گران، برای تولید و فروش محصولات پتروشیمی با رقبای جهانی رقابت کنیم؟

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حرف مفت نزن… شما با کجای دنیا رقایت میکنی؟ مثل ایرانخودرو و سایپا که فقط با انحصار داخلی سر پا هستند