کد مطلب: ۸۴۸۳۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلیل قطعی برق سراسری تهران در شب گذشته چیست؟

دلیل قطعی برق سراسری تهران در شب گذشته چیست؟

قطعی برق در تهران به دلیل افت فشار و مصرف بالای وسایل سرمایشی این بار هم مردم را به دردسر انداخت و برق تعداد زیادی از مناطق تهران شب گذشته و البته ظهر امروز برای ساعاتی قطع شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شب گذشته و طبق اعلام شهروندان و مشاهدات میدانی بسیاری از مناطق تهران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب با قطعی برق، آن هم در چند ساعت مواجه شدند.

بر اساس اعلام مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، در مورد قطعی برق در مناطقی از تهران در یکشنبه‌شب به ایرنا گفت:‌ بر اثر صاعقه، رله حفاظتی پست نیروگاه شهیدرجایی عمل کرد و این مسئله موجب شد نقاط محدودی از شهر تهران برای دقایقی برق نداشته باشند. البته افزایش مصرف وسایل سرمایشی در تابستان هم بی تاثیر نیست.

وی افزود: بلافاصله پس از این اتفاق، با تلاش نیروهای عملیاتی، این پست به شبکه برق متصل شد و شرایط تامین برق به حالت عادی برگشت.

رکوردشکنی مصرف

نکته جالب توجه درباره قطعی گسترده برق در شب گذشته به همزمانی این اتفاق با قطعی برق روزانه توسط وزارت نیرو بازمی‌گردد. درست در روزهایی که دولت برای مدیریت مصرف برق برنامه‌ای جز زمان‌بندی قطعی برق برای صنایع و شبکه خانگی ندارد، آب و هوا و صاعقه هم به کمک دولت آمد.

انگشت اتهام دولت نیز همچنان به سمت مصرف‌کنندگان است. روزهای گرم تابستان امسال رکوردهای تازه‌ای از مصرف برق به جا ماند. به‌گونه‌ای که عدد مصرف را تا حدود ۷۳ هزار مگاوات رساند. عددی که گرچه پیش‌بینی‌ شده بود که میزان مصرف به آن برسد؛ اما در تاریخ صنعت برق کشورمان بی‌سابقه به‌حساب می‌آید.

هرچه دمای هوا بیشتر شود به همان میزان بر شدت مصرف برق افزوده می‌شود و بخش عمده این مصرف ناشی از عملکرد سیستم‌های سرمایشی است و گفته می‌شود که افزایش هر یک درجه دما در فصل تابستان 1800 مگاوات به عدد مصرف برق کشور می‌افزاید.

طبق آمار ۳۲ هزار مگاوات از مصرف برق کشور در زمان اوج بار مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی و کولرهاست که این یعنی از هر ۱۰ نیروگاه کشور چهار نیروگاه مشغول تولید برق برای کولرها و وسایل سرمایشی هستند.

افزایش مصرف برق در ایران در حالی عدد ۷۲ هزار مگاوات را پشت سرگذاشته است که عملا چرخه تولید مدت‌هاست به دلیل استمرار تحریم‌ها مختل شده است، اما ناترازی در حوزه انرژی یکی از معضلاتی است که همیشه در ایران وجود داشته و همانطور که در تابستان‌های گذشته شاهد بودیم، در فصول گرم سال، برق بسیاری از منازل و ادارات با خاموشی مواجه می‌شد. حتی برای این خاموشی‌ها، جدول زمان‌بندی نیز در نظر گرفته شده بود که معمولا هم خاموشی‌ها به طور دقیق براساس آن ساعت‌ها پیش نمی‌رفت.

در همین زمینه ابراهیم خوش‌گفتار، رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق، به تجارت‌نیوز گفت: مشکل شب گذشته به دلیل توزیع برق صورت گرفت و به نظر می‎‌‌‌‌‌رسد اکنون به شرایط پایدار رسیده‌ایم. وقتی فشار توزیع برق و مصرف بالا می‌رود امکان پیش‌آمد چنین خاموشی‌هایی وجود دارد.

برای کنترل مصرف برق فریاد زدیم

بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی، بر این باور هستند که در کشور، ناترزای میان تولید و مصرف وجود دارد که مسبب افت فشار و یا خاموشی‌های گسترده است، از سوی دیگر نیروگاه‌داران نیز در شرایط تحت فشار هستند و از عدم پرداخت به موقع پول و عدم برنامه‌‎ریزی دولت در زمینه انرژِی گله دارند.

حسن مرادی، کارشناس انرژی و نماینده سابق مجلس، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: دنیا دچار پدیده گلوبال وارمینگ یا گرم شدن کره زمین است. طبیعی است که این روزها بیش از هر نقطه تاریخ و هر نقطه زمان گرما ساکنان کره زمین را آزار می‌دهد. طبیعتا یکی از راه‌های مبارزه با گرما استفاده از دستگاه خنک‌کننده است، ولی این استفاده غیرمتعارف است و مدیریت نشده است. در مجلس هفتم دولت فریاد زدیم که اجازه ندهید مردم در شهرها کولرهای اسپیلت نصب کنند و بهتر است به شیوه همان کولرهای سنتی آبی پیش برویم، اما به گوش دولت نرفت و دراین زمینه گامی برنداشت.

وی افزود: در زمان وزارت وقت آقای فتاح به منزلی در بندر عباس رفته بود که دراین باره تعریف می‌کرد: در منزلی فقیرانه چهار کولر گازی نصب بوده و مردم یارانه را صرف خرید کولر می‌کردند.

مقصر کمبود برق دولت است

مرادی تاکید کرد: دولت یارانه‌های کمر‌شکنی به مردم می‌دهد و به جای این یارانه‌ها باید در نحوه مصرف انرژی مدیریت می‌کرد که این کار صورت نگرفت. سال پیش شاهد این بودم که در یک بانک ۱۵ اسپیلیت در یک شعبه روشن بود و درجه آنها روی ۱۷ تنظیم شده بود. امروز هم در بسیاری از نقاط مصرف بی عدالتی و زیاده خواهی مشاهده می‌شود؛ چراکه عمدتا هزینه مصرف انرژی توسط دولت و شرکت‌ها پرداخته می‌شود.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه مقصر عدم کنترل مصرف دولتمردان و سیاستمداران هستند، اضافه کرد: دولت‌ها باید مدیریت کنند و مردم هم به سمت مصرف بهینه بروند. دولت آمریکا لامپ‌های رشته‌ای را ممنوع کرد و برای تولید و استفاده از این لامپ‌ها ۵۰۰ دلار جریمه تعیین کرد ولی در بسیاری از نقاط کشور از جمله مناطق کم‌برخوردار هنوز از این لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌شود. باید به مردم در زمینه مدیریت مصرف آموزش داده شود.

وی یادآور شد: در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد او بنا بر پیشنهاد من به تمام ادارات بخشنامه کرد که اگر پنجره رو به آفتاب دارند حق ندارند چراغ روشن کنند؛ متاسفانه این بخشنامه هم رعایت نشد رکورد مصرف برق در ایران شکسته شده و هر روز گسترش شبکه بیشتر می‌شود و میزان زاد و ولد و ایجاد امکان تجاری و منازل و صنایع جدید صورت می‌گیرد. اگر دانشکده‌های برق را فعال و از تدابیر آن‌ها استفاده کنیم و رفع بخشی از نیازهایمان را از طریق انرژی‌های نو به آن‌ها بسپاریم شاید بتوان جلوی معضللات آینده را گرفت.

مرادی در پایان یادآور شد: در ایران روی حوزه انرژی‌های نو بسیار کم‌کار شده و جزو کم‌کار‌ترین کشورهای جهان در این حوزه هستیم و در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم و فقط کارهای نمایشی صورت گرفته است. باید حجم استفاده از انرژی‌های فسیلی را کاهش دهیم. طرح‌های تشویقی وزارت نیرو کارساز است، پیش‌تر در برنامه‌ای تلویزیونی در جنوبی‌ترین منطقه شهری در یک روستا نشان دادم که در این مناطق شناختی درست از بهینه‌سازی در برق، لامپ و … وجود ندارد و مصارف بسیار بالا است و حتی تعرفه کارساز نیست و کفاف نمی‌دهد. بنابراین چه در مورد یخچال و چه در سایر وسایل باید دستورات مصرف ارائه شود و کشور نجات پیدا کند.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پارسا

    نه تنها تهران الان چند روزه که شهرهای دیگه هر روز ۲ ساعت برق رو قطع میکنن.قطعا مشکل کمبود برقه وسلام

  • ناشناس

    فقط تهران نبود ملارد هم برق قطع شد