کد مطلب: ۸۵۱۶۸۵

سیاست وزارت نیرو برای اصلاح مصرف برق/ با مصرف ۵ برابری برق، هزینه ۷۰ برابر می‌شود!

سیاست وزارت نیرو برای اصلاح مصرف برق/ با مصرف ۵ برابری برق، هزینه ۷۰ برابر می‌شود!

بر اساس سیاست وزارت نیرو، اگر مصرف برق مشترکان پنج برابر بیشتر از حد معمول باشد، ۷۰ برابر بیشتر باید هزینه بپردازند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت نیرو امسال برای اصلاح روند مصرف برق در بین مشترکان از دو سیاست تشویق و تنبیه به طور هم‌زمان بهره گرفت.

سیاست تشویقی به این نحو اعمال شد که همه مشترکان با هر میزان صرفه‌جویی که اعمال کنند، می‌توانند از پاداش‌های تا ۲۰ برابر هزینه تولید برق برخوردار شوند. دامنه این سیاست همه مشترکان بخش خانگی را در برمی‌گیرد.

اما در سیاست تنبیهی، اعمال تعرفه پلکانی برای مشترکان پرمصرفی که صرفه‌جویی را اعمال نکنند در نظر گرفته شده است.

در این سیاست تعرفه‌های مصرف برای مشترکان پلکانی است و باتوجه ‌به اصلاحات انجام شده در تعرفه‌های برق، پلکان‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که سبب ایجاد انگیزه برای کاهش مصرف برق شود.

بر این‌ اساس، اگر مصرف مشترکی ۲۵۰ کیلووات‌ ساعت در ماه است، باید ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان بپردازد، اما اگر مشترکی هزار و ۲۵۰ کیلووات‌ساعت در ماه یعنی پنج برابر مصرف کند باید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان یعنی ۷۰ برابر بپردازد و این اختلاف رفته‌رفته افزایش می‌یابد.

البته در ماه‌های گرم سال نیز باتوجه‌به نصب تجهیزات هوشمند برای پرمصرف‌ها، مصرف آن‌ها محدود خواهد شد.

هم‌اکنون ۸۰ درصد مشترکان زیر الگو، ۱۰ درصد تا ۱.۵ برابر الگو، ۶ درصد تا ۲ برابر الگو و چهار درصد مشترکان بیش از ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند.

مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کنند ۶۰ درصد، آن‌هایی که تا ۱.۵ برابر الگو مصرف می‌کنند ۱۵ درصد، آن دسته از مشترکانی که تا ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند، ۱۲ درصد و آن‌هایی که بیش از ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند ۱۳ درصد مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس اعلام‌های قبلی وزارت نیرو، ۲۲ میلیون از ۳۲ مشترک برق خانگی کشور در مناطق عادی قرار دارند.

منطقه گرم یک که حوزه جنوب کشور را شامل می‌شود، چهار میلیون مشترک دارد و منطقه گرم دو در سراسر کشور پراکنده است و ۱۶۰ هزار مشترک را در خود جای‌ داده است.

منطقه گرم سه منطقه کویری مرکز کشور را شامل می‌شود و یک میلیون مشترک برق دارد، اما در منطقه گرم چهار که حوزه مرطوب و نیمه معتدل است و نیمه شمالی کشور را شامل می‌شود، پنج میلیون مشترک برق دارد.(ایرنا)

میزان رعايت الگوی مصرف برق، ملاک قیمت برق است

چند. روز پیش مدیرکل دفتر امور مشتریان توانیر گفته بود: قیمت برق به شدت وابسته به میزان رعایت الگوی مصرف است، مبلغ برق مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کنند با نرخ‌های بسیار مخفف محاسبه می‌شود و مبلغ قبوض برق آن دسته از مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی غیر یارانه‌ای محاسبه می‌شود؛ به عبارت دیگر به بخش مازاد برق مصرفی یارانه کمتری تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی اگر میزان مصرف برق یک مشترک سه برابر رشد کند، مبلغ قبض برق همان مشترک ۲۰ برابر افزایش می‌یابد. این در حالی است که فرصت صرفه‌جویی و مصرف بهینه انرژی با تغییر سبک زندگی برای همه مشترکان فراهم است، گفت: مجوز برخورد با مشترکان پرمصرف وجود دارد، اما تلاش و سعی ما بر این است در حد امکان از این اهرم استفاده نشود، اما با توجه به اینکه مشترکان پرمصرف شناسایی شده‌اند و برای این دسته از افراد پیام اخطار و هشدار ارسال شده است، بر این اساس معمولا مصرف این مشترکان در زمانی که شبکه نیاز دارد محدود می‌شود.

مدیرکل دفتر امور مشتریان توانیر هوشمندترین تجهیز برای کنترل مدیریت مصرف را خود مشترکان برشمرد و گفت: افراد از چند و چون فعالیت‌های خود به خوبی آگاه هستند و به راحتی دو-سه ماه را می‌توانند با برنامه‌ریزی مدیریت کنند و مصرف خود را در سطح الگو یا کمتر از آن قرار دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.