کد مطلب: ۸۵۳۸۷۲

صادرات نفت ایران به کره جنوبی فعلا منتفی است

صادرات نفت ایران به کره جنوبی فعلا منتفی است

با وجود اشتیاق پالایشگاه‌های کره‌ای، مقامات دولتی و همچنین منابع بانکی و صنعتی کره جنوبی می‌گویند با توجه به آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های این کشور، صادرات نفت ایران به کره جنوبی فعلا منتفی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشریه "کورین اکونومیک دیلی" هفته گذشته گزارش کرد که سئول و واشنگتن، سرگرم بحث درباره راه‌های آزادسازی دارایی‌های ایران به ارزش هفت میلیارد دلار هستند که در بانک "ووری" و "بانک صنعتی کره" مسدود مانده‌اند. یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی ۱۱ اوت گفت: دولت کره جنوبی وارد رایزنی نزدیک با کشورهای مرتبط شامل آمریکا و ایران شده تا به مسئله دارایی‌های مسدود شده بپردازد.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران در ۱۳ اوت اعلام کرد این دارایی‌ها مربوط به پول خرید میعانات ایران در اواخر دهه ۲۰۱۰ هستند و از سوی دولت کره جنوبی آزاد شده‌اند اما وزارت دارایی کره جنوبی درباره انتقال پول و پروسه مربوط به آن اظهارنظر نکرد.

یک منبع بانکی در سئول که اطلاع نزدیکی از مدیریت اموال ایران در بانک "ووری" و "بانک صنعتی کره" دارد، گفت: دستوری برای اقدام و آزادسازی این پول برای ایران وجود دارد اما ما نمی‌توانیم هنوز وضعیت انتقال آن را تائید کنیم.

روابط میان سئول و تهران پس از این که ایران، یک نفتکش شیمیایی با پرچم کره جنوبی را در سال ۲۰۲۱ در تنگه هرمز توقیف کرد، تیره شد.

فعالان صنعت پالایش محلی و تجارت نفت کره جنوبی، تلاش‌های سئول برای حل مشکل دارایی‌های مسدود شده ایران را تشویق کردند زیرا ایران زمانی تامین‌کننده نفت بسیار ارزشمند و شریک تجاری چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا بود.

با این حال، تحلیلگران انجمن نفت کره جنوبی و همچنین معامله‌گران شرکت‌های پتروشیمی و پالایش نفت بزرگ این کشور می‌گویند تجارت آزادانه نفت ایران در بازارهای، مستلزم تغییرات قابل توجه در مسائل ژئوپلیتیکی است.

صادرات نفت ایران به کره جنوبی ازسرگرفته می‌شود؟

یکی از مدیران مواد اولیه در یک پالایشگاه بزرگ کره جنوبی که به دلیل ماهیت حساس موضوع، مایل نبود نامش فاش شود به پلاتس گفت: ما می‌خواهیم همین الان دست بکار شده و نفت خام و میعانات گازی ایران را خریداری کنیم اما این چیزی است که کسب و کارها و شرکت‌های خصوصی نمی‌توانند آن را حل کنند.

یک معامله‌گر میعانات در یک شرکت پتروشیمی کره‌ای گفت: حتی اگر این وجوه آزاد شوند، چیزی را تضمین نمی‌کنند و هنوز راه زیادی تا اجازه داده شود واردات نفت ایران، ازسرگرفته شود.

به گفته منابع صنعت پالایش و تحلیلگران کره جنوبی، هر چند پالایشگاه‌های کره جنوبی، چند سال است که به دلیل تحریم‌ها، خرید نفت خام ایران را متوقف کرده اند اما این دو کشور روابط اقتصادی و فرهنگی قوی دارند. پیش از تحریم‌ها، کره جنوبی یکی از سه مشتری بزرگ نفت خام ایران و بزرگترین خریدار آسیایی میعانات ایران بود.

یک معامله‌گر میعانات اظهار کرد: در شرایطی مثل حالا که تورم بالاست و عرضه اوپک پلاس محدود شده و قیمت نفت افزایش پیدا کرده، برای جریان آزاد و تجارت نفت ایران آرزو می‌کنید.

آمار شرکت ملی نفت کره نشان داد که کره جنوبی در سال ۲۰۱۷، حدود ۱۴۸ میلیون بشکه نفت و میعانات از ایران دریافت کرد و ایران به عنوان سومین تامین کننده بزرگ خوراک پالایشگاهی برای این کشور شناخته شد.

بر اساس گزارش پلاتس، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی کره جنوبی اعلام کرده‌اند که علاقه زیادی به نفت ایران به خصوص میعانات پارس جنوبی دارند که معمولا دو دلار در هر بشکه ارزانتر از میعانات دی اف سی قطر در بازار، معامله می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.