کد مطلب: ۸۵۴۰۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرط جدید برای پرداخت یارانه انرژی/ زنجیره ارزش متانولی‌ها باید تکمیل شود

شرط جدید برای پرداخت یارانه انرژی/ زنجیره ارزش متانولی‌ها باید تکمیل شود

مرتضی شاه‌میرزایی، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، این هفته اعلام کرد که تولیدکنندگان متانول می‌توانند با تکمیل زنجیره ارزش از مزیت تخفیف خوراک 30 درصدی و یارانه انرژی استفاده کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دریافت یارانه انرژی و تخفیف برای نرخ خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها برای شرکت‌های متانولی به تکمیل زنجیره تولید مشروط شد. این خبری است که اخیراً مدیرعامل صنایع پتروشیمی با حضور در پتروشیمی آرتاانرژی آن را مطرح کرد.

یک عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران به بیان توضیحاتی درباره لزوم اصلاح رویه اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی پرداخت و گفت: در یک برنامه زمان‌بندی‌شده پنج‌ساله، ۷۵ درصد سود متانولی‌ها صرف توسعه زنجیره ارزش شود.

محمدحسن دیده‌ور در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره علت اعطای یارانه انرژی ارزان به پتروشیمی‌های متانولی و اینکه آنها بیش از ۹۵ درصد محصولات خود را به صورت خام صادر می‌کنند، گفت: همیشه بحث بر سر این بوده که خام‌فروشی به یک رویه ثابت برای پتروشیمی‌های متانولی تبدیل شده و بسیاری از صنایع صرفا خام‌فروشی می‌کنند.

رانت‌فروشی با اعطای یارانه انرژی

این فعال بخش خصوصی به مشل دیگر صنایع پتروشیمی پرداخت و افزود: اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی در واقع رانت‌فروشی است. زیرا متانولی‌ها به دلیل برخورداری از این رانت است که می‌توانند محصولات را صادر کنند. اگر آنها از این رانت برخوردار نباشد، قطعا بازارهای دیگر به حدی کیفیت دارند که متانولی‌ها و پتروشیمی‌ها قدرت رقابت با آنها ندارند.

وی توضیح داد: ارزش افزوده‌ای که متانولی‌ها به صنایع برمی‌گردانند، از سوختی که به آنها اعطا می‌شود بسیار کمتر است. از سوخت، مواد اولیه و انرژی ارزان که پتروشیمی‌های متانولی دریافت می‌کند، می‌توان حداقل بین چهار تا پنج ماده اصلی و کاربردی فرآوری کرد.

به اعتقاد او اگر متانولی‌ها بتوانند این پنج محصول را تولید کنند ارزش افزوده قابل توجهی پیدا خواهند کرد. اما اکنون آن‌ها یارانه انرژی و خوراک ارزان دریافت می‌کنند و درنهایت خود متانول را صادر می‌کنند. باید توجه داشت که متانول ماده اولیه است نه محصول.

دیده‌ور با اشاره به اینکه چینی‌ها متانول ایران را به پنج محصول استراتژیک تبدیل می‌کنند و آن را پنج برابر می‌فروشند، تاکید کرد: این رویه نباید ادامه پیدا کند؛ مگر اینکه متانولی‌ها وادار شوند که اگر می‌خواهند خوراک ارزان و یارانه‌ای دریافت کنند، باید اقدام به توسعه و تکمیل زنجیره ارزش کنند و ماده اولیه متانول را خام صادر نکنند.

یارانه انرژی در اختیار چینی‌ها

این عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران درباره حیف و میل یارانه انرژی نیز تشریح کرد: در حال حاضر دولت به پتروشیمی‌ها یارانه می‌پردازد و آن‌ها با خام‌فروشی این محصول در واقع برای چین و سایر کشورها تولید انجام می‌دهند. این رویه اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی ارزش کاسته دارد، به جای اینکه ارزش افزوده داشته باشد.

وی افزود: این ارزش کاسته منجر به کاهش درآمدهای دولت می‌شود و نتیجه آن را باید کسری بودجه و دست کردن در جیب مردم مشاهده کرد. اکنون قیمت گاز برای واحدهای صنعتی حدودا دو برابر شده است. وقتی یک واحد تولیدی در داخل کشور محصولی را تولید می‌کند که در داخل کشور استفاده می‌شود، قیمت گازش افزایش می‌یابد و در مقابل به متانولی‌ها گاز ارزان می‌دهد تا آن را صادر کنند.

زیان‌دهی از جیب کارگران

دیده‌ور با بیان اینکه پتروشیمی‌های متانولی محصول تولیدی خود را با ضرر نمی‌فروشند، یادآور شد: این نوع اعطای یارانه عواقبش در انتظار کارمند و کارگر است. زیرا تورم به حقوق‌بگیر ثابت ضربه وارد می‌کند و به همین دلیل هم در ادارات دولتی فساد شکل می‌گیرد که این هم نتیجه اعطای این یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی است.

این فعال بخش خصوصی در پایان پیشنهاد داد: اعطای یارانه انرژی به پتروشیمی‌های متانولی باید منوط به توسعه زنجیره ارزش شود و در یک برنامه زمان‌بندی‌شده پنج‌ساله آنها ۷۵ درصد از سود خود صرف توسعه زنجیره ارزش کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.