کد مطلب: ۸۵۴۶۴۰

نفت ایران برای آسیایی‌ها گران شد

نفت ایران برای آسیایی‌ها گران شد

قیمت نفت ایران برای کشور‌های آسیایی افزایش یافته و بیشتر از نفت عمان قیمت‌گذاری شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از رویترز، قیمت نفت ایران برای فروش در کشور‌های آسیایی درماه سپتامبر افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، ایران قیمت نفت خام سبک خود را برای فروش به کشور‌های آسیایی نسبت به نفت عمان ۳.۴۵ دلار بیشتر قیمت‌گذاری کرده است.

یک شرکت صنعتی آگاه به این موضوع اعلام کردکه قیمتی که ایران برای نفت خام سبک خود در نظر گرفته است ۳۰ سنت نسبت به ماه قبل بیشتر است.

بر اساس این گزارش، ایران قیمت نفت سنگین خود را هم ۱.۸۰ دلار بیشتر نسبت به نفت عمان قیمت‌گذاری کرده است که این نوع نفت نیز نسبت به ماه قبل ۷۰ سنت افزایش قیمت دارد.

نفت ایران صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ چقدر بود؟

بررسی داده‌های بولتن آماری سالانه اوپک که پنجم و ششم ژوئیه سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۴ و ۱۵ تیرماه) منتشر شد نشان می‌دهد ارزش صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی، به ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ و ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ و ۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است.

ثبت رقم بیش از ۴۲ میلیارد دلاری برای ارزش صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی نشان می‌دهد این رقم به‌دنبال افزایش فروش محموله‌های نفتی در حال نزدیک شدن به رقم ۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ثبت‌شده در سال ۲۰۱۸ است.

مجموع ارزش صادرات نفت اعضای اوپک در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۸۷۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم ۵۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ثبت‌شده در سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش نشان می‌دهد.

در همین حال، اداره اطلاعات انرژی آمریکا به‌تازگی در گزارشی اعلام کرده بود جمهوری اسلامی ایران با درآمد ۵۴ میلیارد دلاری از صادرات نفت در سال ۲۰۲۲، در میان اعضای اوپک جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد.

آژانس بین‌المللی انرژی (آی‌ئی‌ای) در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود در ماه ژوئیه اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه ژوئن به ۳ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز رسیده و این رقم مشابه ماه مه امسال بوده است.

این نهاد بین‌المللی مستقر در پاریس به‌تازگی در گزارشی اعلام کرده تولید نفت خام ایران از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون با ۳۵۰ هزار بشکه افزایش همراه بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.