کد مطلب: ۸۵۹۱۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران در بین ۵ کشور بزرگ دارنده ذخایر منابع طبیعی/ منابعی که بد مدیریت می‌شوند!

ایران در بین ۵ کشور بزرگ دارنده ذخایر منابع طبیعی/ منابعی که بد مدیریت می‌شوند!

قطعی گسترده برق، گاز و آب دیگر به یک عادت برای ایرانیان تبدیل شده است. این در حالی است بر اساس گزارش اخیر وال‌استریت ژورنال، ذخایر منابع طبیعی ایران فقط از چهار کشور جهان کمتر است؛ منابعی که به دلیل مدیریت نادرست در حال حیف و میل شدن هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وال‌استریت ژورنال، ارزش منابع طبیعی ١٠ کشور اول جهان را تخمین زده است و بر مبنای آن، روسیه، آمریکا، عربستان، کانادا و ایران در رده‌های اول تا پنجم دارندگان باارزش‌ترین منابع طبیعی جهان هستند؛ چین، برزیل، استرالیا، عراق و ونزوئلا نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

در حالی ایران در بین پنج کشور برتر جهان از حیث دارا بودن ذخایر منابع طبیعی ارزشمند قرار گرفته که در طول دهه‌های اخیر هیچ‌گاه این ظرفیت بالقوه به حالت بالفعل درنیامده است.

چنانکه در روزهایی که جهان به سمت هوش مصنوعی حرکت کرده و از کوچک‌ترین انرژی سوخت تولید می‌کند، دولت ایران به‌رغم این میزان منابع طبیعی در تامین انرژی روزانه خود مستاصل مانده است.

به شکلی که در روزهای گرم سال مردم یا صنایع، باید نبود برق و آب را تحمل کنند و در مقابل، سردترین روزهای سال خود را باید با سرمای بدون گاز و به‌تبع آن مشکل تامین گرما بگذرانند.

در این بین اما مسئولان در حرف و صحبت عقب نمی‌نشینند و با طرح ادعاهای بزرگ به دنبال دستاوردسازی برای خود هستند. همین سال گذشته بود که جواد اوجی، وزیر نفت ابراهیم رئیسی، با ابراز دلسوزی برای مردم اروپا به آن‌ها نسبت به فرا رسیدن زمستان سخت هشدار داد. اما درست در روزهایی که رسانه‌های نزدیک به دولت از بازار روزانه خرید و فروش هیزم و زغال‌سنگ در دل برلین خبر می‌دادند، شهروندان ایرانی حتی به همان هیزم هم دسترسی نداشتند و در مناطقی مانند تربت جام برای گرم نگه‌داشتن خانه خود به توستر یا سوزاندن فضولات حیوانی روی آورده بودند.

اتفاقاتی که نشان می‌دهد نبود مدیریت صحیح حتی در کشوری که خود را پنجمین دارنده بزرگ ذخایر منابع طبیعی جهان می‌داند می‌تواند رفاه مردم را در آن کشور از بین ببرد.

در ادامه گزارش به منابع طبیعی پنج کشور اول دنیا پرداخته شده است.

مهم‌ترین ذخایر منابع طبیعی ایران

ایران از میزان بالایی منابع طبیعی برخوردار است که مهم‌ترین این منابع شامل نفت، گاز طبیعی، زغال‌سنگ، کروم، مس، سنگ آهن، سرب، منگنز، روی و گوگرد می‌شود.

حدود ۱۱ درصد زمین‌های کشور نیز قابل کشت هستند و امکان صادرات محصولات خوراکی فراوانی وجود دارد. در دهه‌های اخیر، جنگل‌های ایران، که مساحت آن رو به کاهش است، به عنوان یک منبع طبیعی قابل فروش استفاده شدند. خاک کشاورزی و خاک جنوب ایران نیز به کشورهای منطقه صادر می‌شود.

ایران با برخورداری از ۶۸ گونه مادهٔ معدنی و شناسایی نزدیک به ۶۰ میلیارد تُن ذخایر معدنی، از دید گوناگونی، میان کشورهای جهان، در جایگاه دهم جدول است و حدود هفت درصد از ذخایر معدنی کل جهان، در ایران قرار دارد.

مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین منابع غیر زیستی ایران شامل: زغال‌سنگ، کروم، مس، سنگ آهن، سرب، منگنز، روی و گوگرد است.

برای بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا تنها داشتن یکی از این منابع طبیعی کافی است تا خود را به یک ابرقدرت تبدیل و از آن منبع به‌عنوان ماشین چاپ دلار استفاده کنند، اما در ایران نه‌تنها این اتفاق رخ نداده، بلکه نبود نگاه صنعتی به این منابع و حیف و میل آن از راه رانت‌پاشی، آنها را به عاملی برای عقب‌ماندگی کشور تبدیل کرده است.

در حالی که دولت‌های ایران توجه خاصی به کشف و بهره‌برداری از منابع طبیعی خود ندارند، اما آن‌طور که وال‌استریت ژورنال گزارش داده با واگذاری بخشی از آن‌ها به چینی‌ها باعث بیکاری برخی از کارکنان به‌ویژه در بخش صیادی و ماهی‌گیری شده‌اند.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بیاد دارم در دوره نوجوانی روزنامه ها نوشتند ، ایران استخراج از چاه های نفت را با انگیزه آینده نگری محدود کرده ، و امروز :
    «نقل از یک روزنامه:
    اگر نفت فروش رفته در ۵ ماه ابتدایی سال جاری میانگین ۲ میلیون بشکه در روز باشد طبق محاسبات ایران نفت خود را با قیمت ۲۱ دلار و اگر میانگین فروش نفت (طبق گفته های منظور) ۱.۴ میلیون بشکه در روز بوده باشد  قیمت نفت  فروخته شده ۳۰ دلار بوده است. »
    حتی اموال کسب شده بدون زحمت را هم اینگونه حراج نمی کنند.
    به کجا چنین شتابان!!!