کد مطلب: ۸۶۱۶۲۴

کمبود عرضه گازوئیل در روسیه /قیمت گازوئیل افزایش می‌یابد؟

کمبود عرضه گازوئیل در روسیه /قیمت گازوئیل افزایش می‌یابد؟

بررسی بازار جهانی سوخت جت و گازوئیل در هفته اول سپتامبر نشانه‌های مهمی برای معامله‌گران در پی دارد. کمبود عرضه گازوئیل در روسیه، بازار هدف جدید این کشور و افزایش قیمت سوخت جت اروپا از این موارد است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت‎های گازوئیل در بازارهای داخلی فروش آنی روسیه در ماه گذشته با توجه به شروع تعمیرات گسترده در واحد‌های تولیدی و کاهش عرضه از سوی آن‌ها، و همچنین به دلیل تاخیرات راه آهن و افزایش با ثبات و مستمر قیمت‌های نفت خام و سودآوری صادرات گازوئیل افزایش یافت. افزایش قیمت‌های گازوئیل در بازار داخلی روسیه به تولیدکنندگان نیز نسبت داده شده است که با توجه به تغییرات در نحوه جبران خسارت این افزایش را ایجاد کرده‌اند.

وزارت انرژی روسیه متعهد شده است که مشکلات عرضه گازوئیل و قیمت های بالای آن را در مدت دو هفته حل کند. وزارت انرژی همزمان در صدد کاهش صادرات بنزین و محدود کردن صادرات گازوئیل و LPG است. تاکنون مشکل زیادی از بابت عرضه گازوئیل در بازارهای روسیه وجود نداشته است ولی کاهش عرضه فعلی به دلیل تقاضای فصلی بسیار زیاد بخش کشاورزی بوده است که در فصل کشت نیازهای بیشتری به گازوئیل نسبت به سایر فصول دارد.

برزیل بازار هدف جدید صادرات روسیه

واردکنندگان فرآورده‌های نفتی در برزیل در پایان ماه آگوست توانستند تخفیف‌های بیشتری بین ۱۵ تا ۲۰ سنت در هر گالون برای دیزل تولید شده در روسیه در مقابل دیزل آمریکا پیدا کنند. این تخفیف در کالای روسی پس از چند هفته که اختلاف قیمت بین انواع دیزل روسی و آمریکایی کاهش یافته بود و حجم تولید دیزل روسیه نیز کاهش یافته بود به دست آمد.

در روزهای میانی ماه آگوست به خریداران برزیلی تخفیفاتی در حدود ۴ تا ۶ سنت داده شده بود که از نظر آن‌ها این تخفیف‌ها با توجه به ریسک های خرید محصولات نفتی روسیه در حدی نبود که بر ترس انجام معاملات با کشتی‌های روسیه غلبه کند.

به دنبال تحریم‌های گسترده اروپا بر محصولات روسیه برزیل با قیمت‌های پایین‌ نیازهای خود را از طریق بازار روسیه تامین می کند. در سال جاری میزان واردات دیزل برزیل از روسیه بیشتر و برزیل به یک هدف صادراتی روسیه تبدیل شده است. برزیل از ماه ژانویه تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی بیش از ۲۱ میلیون بشکه دیزل از روسیه وارد نموده است.

افزایش قیمت سوخت جت اروپا

با توجه به دامنه محدود معاملات، فعالیت زیادی در زمینه معاملات مجموعه سوخت جت اروپا در روز اول ماه سپتامبر مشاهده نشد. قیمت محموله‌های جت براساس ترم تحویل CIF شمال غرب اروپا و بارج FOB FARAG با افزایش ۵۰ سنت در هر تن به پایان رسید. برخی از فعالان بازار عدم انجام معاملات را به دلیل عدم حضور بسیاری از شرکت کنندگان در بازار می دانند که این خود نشانه‌ای از پایان فصل سفرهای هوایی است.

تولید سوخت جت داخلی در اروپا با افزایش کرک‌ اسپرد سوخت جت به میزان ۳۹ سنت در هر بشکه و رسیدن کرک اسپرد سوخت جت به ۳۵.۳۶ دلار در هر بشکه در یکم سپتامبر، ادامه دارد و افزایش کرک سوخت جت انگیزه ادامه تولید‌ اروپا بوده است. در چین، دولت ۱۲ میلیون تن (۹۵ میلیون بشکه) از سهمیه‌های صادرات برای محصولات نفتی سبک را در دسترس قرار داد تا شرکت‌های نفتی بتوانند برنامه های صادراتی خود را برای ماه سپتامبر اجرا کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.