کد مطلب: ۸۶۸۶۰۸

همکاری خاموش تل‌آویو و آمریکا برای غنی سازی اورانیوم در عربستان

همکاری خاموش تل‌آویو و آمریکا برای غنی سازی اورانیوم در عربستان

«وال استریت ژورنال» ادعا کرده مقام‌های صهیونیست بی‌سروصدا با دولت بایدن بر روی پیشنهاد راه‌اندازی عملیات غنی سازی اورانیوم در عربستان سعودی به عنوان بخشی از توافق سازش کار می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی ادعا کرده مقام‌های صهیونیست بی‌سروصدا با دولت بایدن بر روی پیشنهاد راه‌اندازی عملیات غنی سازی اورانیوم با مدیریت آمریکا در عربستان سعودی به عنوان بخشی از توافق پیچیده سه‌جانبه برای ایجاد روابط دیپلماتیک رسمی بین ریاض و تل‌آویو کار می‌کنند.

به ادعای این گزارش، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به نهادهای مرتبط دستور داده جوانب برخورداری عربستان از برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای و تاثیر آن بر امنیت این رژیم را مورد بررسی قرار دهند.

به ادعای مقام‌های آمریکایی، عربستان سعودی در ازای عادی‌سازی از واشنگتن سه خواسته دارد: تضمین امنیتی مشابه ناتو، حمایت از توسعه برنامه انرژی هسته‌ای صلح آمیز و غیرنظامی و کاهش محدودیت در زمینه فروش تسلیحات.

پیش از این برخی مقامات و رسانه‌های رژیم صهیونیستی از نزدیک بودن توافق عادی‌سازی میان ریاض و تل آویو خبر داده بودند. با این حال، منابعی در رژیم صهیونیستی اخیراً گفتند عربستان سعودی همه مذاکرات عادی‌سازی با تل‌آویو را به خاطر ماهیت تندروی کابینه نتانیاهو به حالت تعلیق درآورده است.

در عین حال، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داده محافل امنیتی این رژیم در خصوص رایزنی‌های بنیامین نتانیاهو با «جو بایدن» در نیویورک در خصوص عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی نگران هستند، چرا که هیچ اطلاعی از جزئیات توافق احتمالی ندارند.

آمریکا توقف گفت‌و‌گوها با عربستان سعودی در خصوص عادی‌سازی را تکذیب کرده است. منابع اسرائیلی می‌گویند جو بایدن طی هفته‌های اخیر چندین بار به اسرائیل گفته برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی باید امتیازات قابل توجهی به خصوص در موضوع فلسطینی‌ها بدهد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی در خصوص پذیرش برنامه هسته‌ای عربستان سعودی با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند. به روایت روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز»، رژیم صهیونیستی در حال فشار برای توافق دیپلماتیک با عربستان سعودی است و در عین حال مراقب برنامه هسته‌ای آن است. مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و سران اپوزیسیون به طور جدی با این موضوع مخالفت‌ و استدلال می‌کنند که انتقال فناوری غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند به گسترش بیشتر تسلیحات اتمی در منطقه منجر شود.

فایننشال تایمز به نقل از منابع مطلع ادعا کرد عربستان سعودی در حال بررسی پیشنهادات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای از سوی کشورهایی از جمله چین، فرانسه و روسیه است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.