کد مطلب: ۸۷۸۸۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

میدان گازی آرش؛ قلب اقدامات توسعه‌ای کویت/ کویت بازارگردان انرژی می‌شود؟

میدان گازی آرش؛ قلب اقدامات توسعه‌ای کویت/ کویت بازارگردان انرژی می‌شود؟

کویت در تلاش است که به بازارگردان اصلی صنایع انرژی تبدیل شود. به نظر می‌رسد دولت این کشور برای دستیابی به این مهم، حساب ویژه‌ای روی میدان گازی آرش باز کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «برنامه کویت برای افزایش تولید نفت و گاز آغاز شده و این کشور در تلاش است بازار نفت و گاز را در دست بگیرد.»؛ این اظهارات سعد البراک، وزیر نفت کویت، است که استراتژی جدیدی برای توسعه را به رخ می‌کشد. همچنین به نظر می‌رسد کویت برنامه‌ای هم برای افزایش تولید از طریق توسعه میدان گازی آرش (الدره) با مشارکت عربستان سعودی دارد و در این راستا اقدامات قابل توجهی انجام خواهد داد.

میدان گازی آرش محور توسعه کویت

میدان گازی آرش که برخلاف مناقشات و ادعاهای کویت و عربستان، ایران هم در آن سهیم است، حدود ۲۰ تریلیون فوت مکعب ذخایر قطعی دارد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۹ به بهره‌برداری برسد.

وزیر نفت کویت در مورد برنامه‌های این کشور برای توسعه آرش گفته است: میدان گازی آرش، یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه کار دولت محسوب می‌شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد میدان آرش قلب برنامه‌های توسعه‌ای کویت است و سهم ایران همچنان نادیده گرفته می‌شود. مدتی پیش در ادامه‌ تنش‌ها بر سر میدان گازی آرش، عربستان و کویت در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند حق بهره‌برداری از این میدان به طور انحصاری به آنها تعلق دارد. در همین حال وزیر نفت ایران هم تهدید کرده بود که ایران تضییع حقوق خود را برنمی‌تابد.

ایران و کویت طی سال‌های گذشته مذاکراتی را در مورد این منطقه مرزی انجام داده‌اند که هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده‌ و پس از آنکه تهران برای چندمین مرتبه از آمادگی خود برای شروع حفاری در این میدان گازی خبر داد، کویت از ایران برای گفتگو در مورد مرزهای دریایی دعوت کرد. این دعوت اما از سوی ایران بی‌پاسخ ماند. در ادامه هم وزیر نفت کویت اعلام کرد که کشورش برای حفاری و تولید گاز در میدان گازی آرش منتظر توافق مرزی با ایران نخواهد ماند.

سهم ایران در میدان آرش بر باد رفت؟

حال اظهارات اخیر وزیر نفت کویت صادق بر این است که میدان الدره برای کویت و آرش برای ایران سهم بزرگی در برنامه‌های این کشور در راستای توسعه دارد.

علاوه بر این، کویت یکی از اصلی‌ترین بازیگران اوپک است. با این حال قصد دارد تولید نفت خود را افزایش دهد و به 3.15 میلیون بشکه در روز برساند و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای که دارد احتمالا تا چهار سال آینده به این هدف دست پیدا خواهد کرد.

این کشور در راستای منابع گازی هم همچنین امیدوار است تولید گاز طبیعی خود را در همین مدت، ۷۰ درصد افزایش دهد. در حال حاضر کویت پنجمین کشور تولیدکننده نفت اوپک است و به کاهش تولید اوپک‌پلاس که از سیاست‌‎های این گروه است پایبند بوده و تولید خود را ۱۲۸ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

با این شرایط که سیاست امروز کویت با وجود کاهش‌هایی که‌ در کوتاه‌مدت در تولید کویت صورت گرفته، این کشور امیدوار است تولید نفت خود را در دهه آینده به میزان قابل توجهی افزایش دهد تا بتواند بازار تقاضای نفت را در دست بگیرد.

در واقع در شرایطی که بسیاری از کشورها به سمت انرژی‌های پاک می‌روند و آینده را برای سوخت‌های فسیلی چندان مثبت نمی‌بینند کویت بشدت روی این صنعت سرمایه‌گذاری کرده و روی درآمد از فروش نفت و گاز هم حساب زیادی باز می‌کند.

یکی از مواردی که تلاش کویت را در توسعه میادین نفت و گاز و تاکید بر به دست گرفتن بازارهای نفتی نشان می‌دهد تلاش کویت برای اثبات ادعای خود در مورد میدان آرش است.

میدان گازی آرش در شمال خلیج فارس قرار دارد. کویت با کمک شرکت چندملیتی شل، مستقر در بریتانیا، عملیات لرزه‌نگاری برای مشخص کردن شکل و فرم مخزن گازی را انجام داده و بر اساس آن اعلام کرده که این میدان به‌صورت کامل در آب‌های سرزمینی این کشور و عربستان قرار دارد.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.