کد مطلب: ۸۷۹۰۲۸

بررسی تحولات بازار جهانی اوره

بررسی تحولات بازار جهانی اوره

در ترکیه، پیشنهادات اوره گرانول 410 دلار در هر تن CFR برای مواد ایرانی برای محموله اکتبر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هیچ علاقه‌ای از سوی خریداران در این سطح وجود ندارد که به طور جداگانه بازار را نزدیک به 370-380 دلار / تن CFR ارزیابی کنند.

اوره ترکمنستان هفته گذشته به قیمت 430 دلار در هر تن سی اف آر به شمال فروخته شد، اما این مورد تایید نشده است.

بر اساس داده‌های گمرک، علیرغم عدم علاقه خرید در حال حاضر، واردات اوره در ژانویه تا اوت بیش از 62 درصد افزایش یافت و به 2.4 میلیون تن در مقایسه با 1.5 میلیون تن در مدت مشابه سال 2022 رسید.

خریداران در اوایل سال به بازار بازگشتند زیرا قیمت ها در مقایسه با سال 2022 به میزان قابل توجهی پایین‌تر بود. ایران همچنان با داشتن تقریباً 50 درصد از سهم بازار، بزرگترین تامین کننده ترکیه است.

محموله‌های عمان نیز همان صادرات مجدد ایران است. مصر 28 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و پس از آن روسیه با 12 درصد قرار دارد.

خاورمیانه

در خلیج فارس، تجارت اخیر با 420 دلار/تن فوب برای محموله نوامبر به پایان رسیده است.

اکثر فروشندگان منتظر مناقصه بعدی هند هستند، انتظار می‌رود که منطقه بیش از 500000 تن برای مناقصه هندی بعدی در دسترس داشته باشد که برخی تخمین‌ها نزدیک به 700000 تا 800000 تن است.

با توجه به احتیاط در بازار، قیمت‌ها در حال کاهش است، به طوری که 390 دلار در هر تن FOB ذکر شده اما تایید نشده است.

در عربستان سعودی، SABIC یک محموله ترکیبی 20000 تا 25000 تنی اوره دانه‌ای و دانه‌دار را به قیمت 420 دلار/تن فوب به آسیا برای تحویل نوامبر فروخت.

در امارات، Fertiglobe تا 14 نوامبر 135000 تن را مستقیماً به RCF ارسال خواهد کرد.

در ایران، تولیدکنندگان به طور جداگانه به ارائه 380 دلار در هر تن فوب برای محموله نیمه دوم اکتبر تا نوامبر ادامه می‌دهند، بدون اینکه هیچ تجارتی به نتیجه نهایی برسد.

صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان (MIS) هنوز بر اساس مناقصه فروش 10 اکتبر برای 30000 تن اوره گرانول، برای ارسال در پایان اکتبر تا نیمه اول نوامبر، پیشنهادی دریافت نکرده است.

آفریقا

در مصر، الکسفرت 6000 تن گرانول را به قیمت 420 دلار/تن فوب در اوایل این هفته برای محموله اکتبر فروخت. تولید کنندگان به طور جداگانه می گویند که پیشنهادات در حال حاضر پایین تر است، با سطوح ذکر شده نزدیک به 400 دلار / تن فوب برای اوره دانه‌ای. محدوده بر اساس تمام قیمت های شنیده شده در بازار است که توسط فروشندگان و خریداران تایید می‌شود.

شرکت NCIC در مناقصه فروش 5 اکتبر خود برای 10000 تن اوره دانه ای برای ارسال در پایان اکتبر هیچ پیشنهادی نداد. تولید کننده ترجیح می دهد منتظر نتایج مناقصه هند باشد.

شرکت NCIC همچنین مناقصه 28 سپتامبر خود را برای مقدار مشابهی لغو کرد، زیرا بالاترین قیمت 420 دلار / تن فوب کمتر از حد انتظار بود. این اولین مناقصه از کارخانه جدید 380000 تن اوره در سال بود.

تولید اوره در مصر با 100 درصد ظرفیت ادامه دارد، اگرچه واردات گاز پس از بسته شدن یک خط لوله کلیدی در دریای مدیترانه به دلیل نگرانی‌های ایمنی در مورد درگیری در خاورمیانه کاهش یافته است.

در حال حاضر گاز کافی در مصر وجود دارد، زیرا فصل مصرف پایین گاز است و دمای هوا پس از تابستان کاهش یافته است. با این حال، تولیدکنندگان می‌گویند که هنوز زود است درباره تأثیر واقعی عرضه گاز بر صنعت کود صحبت کنیم.

در اواسط ماه ژوئیه، دولت مصر از تولیدکنندگان اوره خواست تا تولید خود را تا 30 درصد کاهش دهند تا به دلیل هوای گرم، گاز بیشتری را برای مصرف داخلی مصرف کنند.

تولید اوره ماهانه در مصر حدود 535000 تن است. مصر گاز اسرائیل را از میادین گازی تمار و لویاتان در دریای مدیترانه در سواحل اسرائیل وارد می‌کند.

این واردات به مصر کمک می‌کند تا تقاضای داخلی و صادرات LNG از دو کارخانه مایع سازی خود را تامین کند.

شورون میدان گازی تامار را در 9 اکتبر به دستور وزارت انرژی اسرائیل تعطیل کرد.

گاز میدان تامار عمدتاً برای استفاده از کود نیست، اما قیمت گاز از زمان آغاز درگیری همچنان افزایش یافته است.

منابع محلی گفتند که قیمت گاز در مصر در آخر هفته حداقل 15 درصد افزایش یافته است و نگرانی‌ها در مورد کاهش جریان گاز به مصر و اردن در روزهای آینده افزایش یافته است.

به گزارش رسانه های محلی، توقف عملیات در میدان گازی تامار، واردات گاز اسرائیلی مصر را به حدود 650 میلیون فوت مکعب در روز کاهش داد. لویاتان که بزرگترین میدان گازی کشور است، عملیاتی است.

منبع: کانال تلگرامی بازار نفت، گاز و پتروشیمی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.