کد مطلب: ۸۸۱۱۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

همکاری‌های تجاری ایران و بلاروس افزایش یافت/ سهم بلاروس از تجارت خارجی ایران چقدر است؟

همکاری‌های تجاری ایران و بلاروس افزایش یافت/ سهم بلاروس از تجارت خارجی ایران چقدر است؟

اخبار روزهای گذشته حاکی‌ست که همکاری‌های تجاری ایران و بلاروس افزایش یافته است. به تازگی نیز در ادامه همکاری‌های تجاری، دو کشور تفاهم‌نامه‌هایی را در حوزه نفت و پتروشیمی امضا کرده‌اند. اما سهم بلاروس از تجارت خارجی ایران چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، جواد اوجی، وزیر نفت با آندری ریباکوف، مدیرعامل شرکت دولتی «بل‌نفت‌خیم» بلاروس و همچنین محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری با رومان گولاوچنکو، نخست‌وزیر بلاروس در شهر مینسک تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. در این تفاهم‌نامه درباره صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی تجهیزات نفت، محصولات پتروشیمی مورد نیاز بلاروس، ایجاد همکاری‌ها در زمینه‌های مربوط به فناوری و تهاتر گفت‌وگو شده است. این تفاهم‌نامه در آینده نزدیک اجرایی می‌شود.

افزایش همکاری‌های تجاری ایران و بلاروس

خبرها حاکی از افزایش همکاری‌های ایران و بلاروس است؛ هفته گذشته نیز شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و بلاروس با ریاست «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و با حضور «الکساندر راگوژنیک» وزیر صنعت جمهوری بلاروس، «ایوان اسملگین» معاون وزیر کشاورزی و خواروبار و «دمیتری کالتسوف» سفیر و «دنیس ازدوروف» رایزن بازرگانی این کشور در تهران برگزار شد.

توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های صادرات و واردات محصولات و تجهیزات کشاورزی، ماشین‌آلات معدنی و حمل و نقل عمومی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی و زمینه‌های ورزشی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این نشست میان مسوولان ارشد دو کشور بود.

همچنین، ضیغمی، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در این اجلاس ابراز امیدواری کرد توافق‌های صورت‌گرفته در کمیسیون مشترک ایران و بلاروس منجر به دستیابی به حجم تجاری ۴۰۰ میلیون دلاری دو کشور تا دو سال آینده شود.

روابط تجاری با کشورهای حوزه اوراسیا همواره یکی از پرسودترین مبادلات برای تجار ایرانی محسوب می شود. از طرفی بلاروس به دلیل دارا بودن پتانسیل روابط تجاری در مناطق آزاد و اشتراکات نزدیک سیاسی با کشور روسیه، از مقاصد اصلی به جهت مبادلات با ایران به شمار می رود.

سهم بلاروس از روابط تجاری با ایران چقدر است؟

طبق پیش‌بینی اقتصاددانان، با افزایش تنش‌های سیاسی بین کشورهای روسیه و بلاروس، فرصت مناسبی جهت صادرات نفت ایران به بلاروس فراهم خواهد شد. همچنین با توجه به مشکلات اقتصادی و سیاسی ذکرشده، تمرکز بر صادرات اقلام ضروری به بلاروس با هدف تامین نیاز اصلی بازار این کشور، می‌تواند زمینه رشد روابط تجاری دو کشور را فراهم آورد. به طور کلی می‌توان گفت که توسعه صادرات با بلاروس نیازمند تامل و بررسی دقیق است .

گفتنی است طبق آمارها در 6 ماهه نخست امسال، صادرات ایران به کل کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ۷۶۰ میلیون دلار بوده که سهم بلاروس از این رقم فقط ۹ میلیون دلار است. همچنین کل واردات ایران از کشورهای اوراسیا در مدت یادشده، یک میلیارد و ۲۹ میلیون دلار و سهم بلاروس از این میزان، ۳۷ میلیون دلار بوده است.

همچنین در سال گذشته صادرات ایران به بلاروس و واردات از این کشور به ترتیب ۱۵ و ۴۴ میلیون دلار بوده است. بنابراین در مجموع، طی سال ۱۴۰۱ حجم تجاری ایران و بلاروس ۵۹ میلیون دلار بوده که حالا در بخش دولتی برای افزایش این رقم به ۴۰۰ میلیون دلار و در بخش خصوصی برای رساندن آن به یک میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده است.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.