کد مطلب: ۸۸۱۲۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش صادرات نفت روسیه چه پیامی دارد؟

افزایش صادرات نفت روسیه چه پیامی دارد؟

بازار نفت طی روزهای اخیر نوسانات فراوانی داشته است. علاوه بر جنگ در خاورمیانه، افزایش صادرات نفت روسیه هم از جمله مواردی است که نشان از تغییر و تحول در بازار جهانی نفت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صادرات نفت روسیه در روزهای اخیر افزایش داشته و این موضوع نشان‌دهنده میل این کشور به صادرات بیشتر و شاید تغییر سیاست‌های پیشین است. در مدت هفت روز منتهی به ۱۵ اکتبر، صادرات نفت روسیه افزایش چشمگیری داشته و به بالاترین میزان در سه ماه گذشته صعود کرده است. طبق آمار بلومبرگ، صادرات نفت روسیه اکنون ۳.۵۱ میلیون بشکه در روز است که ۲۸۵ هزار بشکه در روز، بالاتر از هفته منتهی به هشتم اکتبر است.

پیمان‌شکنی نفتی روسیه

میانگین چهار هفته‌ای صادرات روسیه نشان می‌دهد که اکنون ۳.۳۶ میلیون بشکه نفت در روز از بنادر روسیه صادر می‌شود؛ اگر بر اساس آنچه الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده، ۳۰۰ هزار بشکه کاهش روزانه صادرات نفت در نظر گرفته شود، صادرات نفت روسیه از طریق دریا باید حداکثر به ۳.۲۸ میلیون بشکه در روز برسد؛ اما این رقم در حال حاضر با میانگین گفته شده مطابقت ندارد.

در همین حال باید توجه داشت که صادرات بیشتر نفت توسط روسیه و به تبع آن، افزایش درآمد این کشور از محل نفت، نوعی پیمان‌شکنی با عربستان است؛ چرا که میانگین چهار هفته‌ای صادرات نفت روسیه اکنون به بالاترین میزان از ژانویه رسیده است.

سیاست کاهش عرضه نفت از میان خواهد رفت؟

عربستان و روسیه توافق کرده‌اند که عرضه نفت خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ محدود کنند. در همین شرایط، عربستان سعودی عزم خود را در این باره ثابت کرده و طبق جدیدترین آمار، صادرات نفت این کشور در اوت، به پایین‌ترین میزان در ۲۸ ماه گذشته سقوط کرده است. بر همین اساس، گویا عربستان سعودی درباره توافق نفتی خود بدعهدی نکرده و به پیمان خود با اوپک و روسیه وفادار است.

در این میان اما روسیه با افزایش صادرات، راه دیگری را برگزیده و مشخص نیست در آینده تا چه اندازه به سیاست‌های اوپک پایبند بماند. علاوه بر این، عربستان سعودی سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد که آرامکو، در صورت لزوم می‌تواند در مدت چند هفته، تولید نفت خود را افزایش دهد. این شرکت، سه میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد تولید دارد. بر اساس گزارش اویل پرایس، این اظهارات می‌تواند تهدید هم تلقی شود!

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.