کد مطلب: ۸۸۳۶۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راهکار عجیب رئیسی برای حل بحران ناترازی انرژی/ بحران گاز با دستور حل می‌شود؟

راهکار عجیب رئیسی برای حل بحران ناترازی انرژی/ بحران گاز با دستور حل می‌شود؟

در حالی که ایران دومین دارنده منابع گازی در جهان شناخته می‌شود، همچنان با بحران ناترازی انرژی دست و پنجه نرم می‌کند. در چنین شرایطی رئیس دولت سیزدهم به جای ارائه راهکاری برای استفاده از ذخایر گازی، سعی دارد با مقصر جلوه دادن مردم و دولت‌های پیشین، این بحران ر هم با دستور حل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و هنوز رئیس و وزرای کابینه خود را میراث‌دار مشکلات موجود در دولت‌های گذشته می‌دانند و حاضر نیستند قصوری را متوجه خود سازند. حتی اگر عامل تمام مشکلات کنونی دولت‌های قبل باشند، از دولتی که با برنامه 7000 صفحه‌ای روی کار آمد، انتظار می‌رفت پس از گذشت بیش از دو سال از فعالیت خود، حداقل بخشی از مشکلات را حل کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به بحران ناترازی انرژی اشاره کرد.

اکنون اما با نزدیک شدن به روزهای سرد سال، دولت نه‌تنها راهکاری برای عبور از زمستان سخت ندارد، بلکه با حوزه انرژی نیز همچون بازارهای ارز و طلا رفتار می‌کند و سعی دارد با دستور، اتهام‌زنی به دولت‌های گذشته و مقصر جلوه‌دادن مردم صرفاً خود را از بروز بحران‌ها تبرئه کند.

چنانکه روز گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در جلسه شورای‌عالی انرژی دولت خود را وارث ناترازی شدید در عرصه انرژی معرفی کرد و به مدیران زیرمجموعه خود دستور داد با نقش دادن به مردم و استفاده از راهکارهای تشویقی قبل از تدابیر تنبیهی به شکل مؤثرتر و سریع‌تری به اهداف خود دست یابند.

پس از پایان این جلسه بلافاصله رسانه‌های نزدیک به دولت با وعده «گذر از زمستانی سرد» از «دستور رئیسی برای حل ناترازی انرژی» خبر دادند. اما آیا حل بحران ناترازی انرژی با دستور امکان‌پذیر است؟

گفتاردرمانی ادامه دارد

در حال حاضر به نظر می‌رسد دولت رئیسی همچنان به شیوه حل بحران‌ها به روش گفتاردرمانی ادامه می‌دهد؛ چراکه در جلسه مورد اشاره رئیسی با تاکید بر اهمیت مدیریت توأمان مصرف انرژی در کنار مدیریت تولید، به کم‌توجهی به مدیریت مصرف طی سال‌های گذشته اشاره و بر برنامه‌ریزی موثر در این زمینه همراه با نظارت منظم و مستمر بر عملکرد دستگاه‌های مسئول و برخورد با هر گونه کم‌کاری دستگاه‌های مذکور تاکید کرد.

همچنین رسانه‌های دولتی در حالی عملکرد دولت را در حل ناترازی انرژی در سال گذشته موفقیت‌آمیز می‌دانند که هنوز یک سال هم از قطعی گاز صنایع و شبکه خانگی به دلیل برودت هوا حتی در دل پایتخت کشور نمی‌گذرد.

این قطعی گاز در برخی شهرستان‌ها نظیر تربت جام هفته به چند هفته هم رسید. تا جایی که اهالی این شهرستان برای تامین گرما به استفاده از توستر برقی، فر، آتش و پتو روی آوردند و با اوج گرفتن قطعی گاز در تربت جام، وزیر نفت شخصاً به این شهر سفر کرد و دستور پیگیری فوری حل مشکل را داد. اما به گفته اهالی این شهرستان به تجارت‌نیوز حضور او صرفا تشریفاتی بود.

راه حل برای بحران ناترازی انرژی؛ پوشیدن کاپشن و جوراب در خانه!

سال گذشته در اوج سرما و بارش برف، اظهارات جواد اوجی مبنی بر اینکه عامل قطعی گاز و ناترازی انرژی مردم هستند، تحمل شرایط را برای مردم سخت‌تر می‌کرد؛ این در حالی است که تعریف الگوی مصرف برای جلوگیری از قطعی و رفع بحران ناترازی انرژی هم اصولاً بر عهده دولت‌هاست.

از سوی دیگر، کمبود گاز در روزهای سرد همچون سنوات گذشته در بازار انرژی کشور خسارات به بار آورد و بسیاری از صنایع در آستانه تعطیلی قرار گرفتند. با این حال رئیس دولت سیزدهم همچنان با روش دستوری سعی در حل مشکلات دارد و امسال هم در آستانه روزهای سرد دستور داد که از بحران ناترازی انرژی جلوگیری شود.

یکی دیگر از روش‌هایی که گفته می‌شود دولت سیزدهم همچون مدال افتخار به آن نگاه می‌کند و دستاورد می‌داند هم مربوط به تشکیل کارگروه سوخت زمستان است که گفته می‌شود با تشکیل این کارگروه از زمستان سخت سال گذشته جلوگیری شده، اما آمار و ارقام چیز دیگری را نشان می‌دهد. هرچند اوجی تنها راه حل را برای مدیریت بحران گاز مصاحبه‌های متعدد و الزام مردم به استفاده از کاپشن و جوراب در منزل می‌داند.

یکی دیگر از راهکارهای دولت برای حل بحران گاز در سال گذشته تشویق مردم به صرفه‌جویی و استفاده از لباس بیشتر بود علاوه بر این دولت به پلکانی کردن تعرفه‌ها هم روی آورد که این مورد هم برای مردم دردسرهای دوچندانی ایجاد کرد و از برخی استان‌ها گزارش دادند که برای آنها قبض نجومی گاز صادر شده است.

درمجموع به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده باشد که دولت و دولتمردان دست از شیوه دستوری برای حل مشکلات بردارند و برای مردم و مشکلات آنها گام‌های عملی بردارند.

برای اطلاعات بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.