کد مطلب: ۸۸۸۳۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعمیر پالایشگاه پاراگوانا رویای دولت رئیسی برای صادرات نفت به ونزوئلا

تعمیر پالایشگاه پاراگوانا رویای دولت رئیسی برای صادرات نفت به ونزوئلا

خبرگزاری فارس در گزارشی از پالایشگاه پاراگوانا ونزوئلا به عنوان یک فرصت تجاری برای ایران نام برد که بدون برجام می‌تواند صادرات نفت به ونزوئلا داشته باشد. در گزارش پیش رو به بررسی صحت این ادعا پرداخته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته خبرگزاری فارس در گزارشی از پالایشگاه پاراگوانا به عنوان یک فرصت تجاری برای ایران نام برد که بدون برجام می‌تواند نفت را به ونزوئلا صادر کند. این خبرگزاری نزدیک به دولت در این گزارش به اختصار نوشت: «ایران می‌تواند با بازسازی پالایشگاه پاراگوانا ونزوئلا و افزایش صادرات نفت به این کشور به میزان 860 هزار بشکه در روز، رقم صادرات خود را به این کشور بدون احیای برجام به پیش از اعمال تحریم‌ها بازگرداند.».

این خبرگزاری هم‌چنین بازسازی پاراگونا را اقدامی در جهت احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی نامید و آن را به عنوان دستاورد دولت سیزدهم نام برد.

چوب حراج بر طلای سیاه؛ صادرات نفت ایران با تخفیف نجومی!

چند ماهی است که به نظر می‌رسد پروژه جدید رسانه‌های دولتی کم ارزش شمردن برجام و کم اهمیت جلوه دادن روابط بین‌الملل برای ایران است. گویی همه بسیج شده‌اند تا دیواری بتنی دور کشور بسازند و به مردم القا کنند اقتصاد دولت سیزدهم بدون برجام هم پر رونق است.

حال آنکه این ادعا تا چه میزان صحت داشته باشد قابل بررسی است. در واقع هیچ کشوری نیست که ادعا داشته باشد بدون دیپلماسی اقتصادی می‌تواند کشور را اداره کند و در عصر کنونی اصل بر ارتباط مداوم و کارآمد است.

کشورهایی هم که از این اصل دور افتادند سرنوشت خوبی نداشتند مانند روسیه که پس از جنگ اوکراین مورد تحریم قرار گرفت و اکنون در تخفیف‌های نفتی با ایران رقابت می‌کند. برخی از گروه‌های تندرو هم در ایران تحریم را ولی نعمت می‌دانستند که برای آنها هم کاملا روشن است نفت ایران به عنوان یک ثروت ملی اکنون با بیشترین تخفیف به کشور چین فروخته می‌شود.

در رابطه با موضوع تعمیر پالایشگاه فراسرزمینی و اثر آن بر صادرات نفت ایران، هدایت‌ا… خادمی، نماینده مجلس دهم، به تجارت‌نیوز گفت: اگر موضوع برجام برای ایران حل نشود نمی‌تواند با کشورها ارتباط رقابتی و درآمدزا داشته باشد و برای هر فعالیت اقتصادی معمولی به علت عدم اجرای برجام باید چندین برابر هزینه شود. چراکه برای فعالیت‌های اقتصادی ایران باید وارد مسیرهای پنهانی شود.

وی افزود: افرادی که بازسازی یک پالایشگاه در یک کشور محروم را دستاورد می‌دانند احتمالا با معادلات اقتصادی در جهان آشنایی ندارند. البته اینکه مصون از پاسخگویی در برابر اظهارات خود هستند هم بی‌تاثیر نیست، برخی مسئولان در دو سال گذشته اظهاراتی داشتند که دروغ بودن آن هم مشخص شد، اما به هیچ نهادی پاسخگو نیستند.

او خاطرنشان کرد: اگر فرض بر این گرفته شود که یک پالایشگاه توسط ایران تعمیر شود هم دستاورد خاصی نیست. علاوه بر این، در مورد پالایشگاه پاراگوانا مدت زیادی است که صحبت از تعمیر زده می‌شود، اما در عمل اتفاقی رخ نمی‌دهد. هیچ تضمینی وجود ندارد که با تعمیر یک پالایشگاه آن کشور نفت ایران را خریداری کند. ضمن اینکه این پالایشگاه متعلق به ایران نیست. در ثانی ونزوئلا نمی‌تواند قوانین بین‌المللی را زیرپا بگذارد و در ازای تعمیر پالایشگاه نفت ایران که تحریم است را وارد کند.

دولتمردان روی کره مریخ پالایشگاه احداث کنند، اما در ایران نه!

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه دولتمردان به جای ایجاد اشتغال و ساخت پالایشگاه در کشور به فکر ونزوئلا هستند، مطرح کرد: اولویت با ایران است، باید در داخل برای احداث پالایشگاه یا حتی تعمیر آن اقدام شود، چرا برای تعمیر پالایشگاه آبادان سر و دست نمی‌شکنند؟ ونزوئلا برای برخی تندروها ارجح از ایران است. با احداث پالایشگاه در داخل هم ایجاد اشتغال می‌شود و هم اینکه می‌توان نفت خام را به بنزین و گازوئیل تبدیل کرد تا راحت‌تر به فروش بروند؛ چراکه اگر بنزین تولید شود کشورهای همسایه مشتری ایران خواهند شد.

خادمی ادامه داد: گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به دولت و اظهارات برخی تندروها برای پوشاندن ناکارآمدی دولت است. چرا اصرار دارند سرمایه کشور را در آن سوی کره زمین به هدر بدهند، اما در داخل پالایشگاه آبادان تعمیر نشود و 30 درصد مازوت بسوزاند. از زمان زنگنه تعمیر پالایشگاه آبادان شروع شد اما تکلیف آن هنوز نامشخص است.

وی با تاکید براینکه دولتمردان به جای احداث پالایشگاه در کشورهای دیگر به فکر توسعه میادین نفتی و گازی باشند اضافه کرد: هشت ماه از شروع سال می‌گذرد ؛ سهم توسعه میادین مشترک چقدر است؟ عدد آن وحشتناک است،درمیادین مشترک با عراق ایران در حال بازی است اما عراق توسعه دهنده است. درمورد میدان‌های مشترک با عربستان هم شرایط به همین گونه است، احتمالا فردا مسئولین می‌گویند می‌خواهند در کره مریخ پالایشگاه فراسرزمینی بسازند.

خادمی در پایان یادآور شد: وزرای دولت رئیسی از کدام صادرات به ونزوئلا حرف می‌زنند؟ آنها نفت ایران را با 30 دلار تخفیف می‌فروشند. با چنین شرایطی قطعا خریدارانی هستند که بخواهند نفت را رایگان بخرند. مسئولان فعلی برای آیندگان هیچ میراثی باقی نگذاشتند و کشوری که دومین دارنده ذخایر عظیم گازی است امروز به شرایطی رسیده که واردکننده گاز شده است. درحال حاضر هرکسی یک بشقاب را جابه‌جا می‌کند ادعا دارد افتخار آفرینی کرده است.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.