کد مطلب: ۸۹۰۵۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آغاز مازوت‌سوزی پیش از فرا رسیدن روزهای سرد!

آغاز مازوت‌سوزی پیش از فرا رسیدن روزهای سرد!

مازوت‌سوزی در فصول سرد از معضلاتی است که هرساله نفس مردم ایران را تنگ می‌کند، امسال نیز پیش از رسیدن روزهای سرد سال هوای کلان‌شهرها به سمت آلودگی رفته است؛ آیا باز هم پای مازوت‌سوزی در میان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در نیمه دوم سال که کشور وارد فصل سرد می‌شود، با توجه به وارونگی دما، عدم وزش باد و سکون هوا، آلودگی هوا امری طبیعی است اما نه به شکلی که سلامت تمام گروه‌های جامعه را تحت‌الشعاع قرار بدهد.

یکی از نشانه‌های مازوت سوزی در کلان‌شهرها و اکثر شهرهایی که به صنایع و نیروگاه‌ها نزدیک هستد این است که سطح آلایندگی در این شهرها از بقیه نقاط بیشتر است.

با نگاهی گذرا به آمار آلودگی هوا می‌توان دریافت که حجم آلودگی در شهرهای صنعتی به خصوص شهرهای نزدیک به تهران به حدی بالا است که عملا دلیلی به جز مازوت‌سوزی برای آن نمی‌تواند وجود داشته باشد.

مازوت‌سوزی از انکار واقعیت تا آمار‌های متناقض دولت!

به‌رغم بازگشت آلودگی هوا به کلان‌شهرها، معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: از سال ۹۷ تا کنون در نیروگاه‌ها و صنایع استان تهران مازوت‌سوزی نداشتیم و امیدواریم در سال جاری دستگاه‌های متولی تلاش خود را برای تامین سوخت گاز طبیعی نیروگاه‌ها و صنایع انجام دهند.

وی همچنین درباره ضرورت استانداردسازی خروجی دودکش صنایع و نیروگاه‌ها اظهارکرد: این موضوع در قانون هوای پاک پیش‌بینی شده است. بر این اساس در صورتی که واحدهای صنعتی نتوانند از سوخت استاندارد استفاده کنند، باید خروجی دودکش‌های آن‌ها استاندارد شود.

صنعت سیمان تا این لحظه مازوت نسوزانده است

در رابطه با مازوت‌سوزی در صنایع سیمانی هم حمید فرمانی از مدیران ارشد صنعت سیمان هم به تجارت‌نیوز گفت: در سال گذشته صنعت سیمان دچار مشکل شد و در برخی موارد صنایع به خصوص سیمان ناچار به مازوت‌سوزی شدند چراکه از ابتدای آبان ماه گاز صنایع قطع شد و سعی بر تامین گاز خانگی بود.

وی افزود: امسال صنعت سیمان تا به امروز هیچ مازوت‌سوزی نداشته چراکه هنوز محدودیت گازی اعمال نشده است، با این حال صنایع باید برای ورود به فصل سرما آمادگی لازم را برای محدودیت‌ها داشته باشند.

این سخنان فرمانی درحالی است که درحال حاضر آلودگی بسیاری از شهرهارا فراگرفته و برخی مسئولان هم اذعان دارند تعدادی از نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده می‌کنند.

ناترازی مصرف گاز علت اصلی مازوت‌سوزی!

در رابطه با احتمال مازوت‌سوزی در تهران حمیدرضا صالحی به تجارت‌نیوز گفت: زمستان‌ها موضوع وارونگی هوا در ایران وجود دارد و موضوع تازه‌ای نیست، تغییرات اقلیم هم بر شدت آن می‌افزاید اما ایران به دلیل بحران ناترازی گاز ممکن است در زمستان در تامین گاز دچار مشکل شود و صنایع ناچار شوند از مازوت استفاده کنند که مضرات آن هم زیاد است.

وی افزود: بهتر است در اطراف تهران مازوت‌سوزی صورت نگیرد هرچند که ممکن است باد مازوت را به تهران بکشاند، باید تصمیم‌گیری‌ها به سمت و سویی برود  که میزان آلایندگی توسط نیروگاه ها کاهش پیدا کند علاوه براین گاز آنها هم تامین شود 

صالحی تاکید کرد: باتوجه به شرایط آلودگی هوا امکان اینکه مازوت‌سوزی درتهران وجود داشته باشد، بعید نیست.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کیفیت مازوت در ایران به شدت پایین است، گفت: به دلیل کیفیت پایین مازوت، استفاده از آن هم بسیار پرخطر است برهمین اساس هم کمبود و ناترازی در گاز دست مسئلولین را برای سیاست‌های محیط زیستی می‌بندد.

وی اضافه کرد: تصمیماتی که باید در سال های گذشته گرفته می‌شد هنوز هم توسط مسئولان  به تاخیر می‌افتد و هزینه آن هم برای مردم گران تمام می‌شود که مازوت سوزی هم جزئی از آنها است

صالحی خاطرنشان کرد: مسئله سرمایه گذاری در ایران جدی گرفته نمی‌شود و پروژه‌های اقتصادی تعریف نشده است، پروژه‌ها باید توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شوند و دولت باید پای خود را از اقتصاد بیرون بکشد تا ناترازی گاز که بحران مازوت‌سوزی از نتایج آن است؛ رفع شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.