کد مطلب: ۸۹۲۵۹۷

افزایش تقاضا برای خرید نفت ایران

افزایش تقاضا برای خرید نفت ایران

رویترز در گزارشی نوشت؛ با گران شدن نفت ونزوئلا، تقاضا برای نفت با کیفیت‌تر ایران، بالا رفته و قیمت آن افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز،  منابع تجاری می‌گویند، به دنبال گران شدن نفت ونزوئلا، قیمت نفت ایران و روسیه به چین هم افزایش یافته است.

به نوشته رویترز، پس از اینکه آمریکا تحریم‌های ونزوئلا را لغو کرد، قیمت نفت این کشور افزایش یافته و فروشندگان نفت ایران و ونزوئلا نیز قیمت پیشنهادی به چین را افزایش داده‌اند.

معافیت 6 ماهه واشنگتن برای تحریم‌های نفتی ونزوئلا، رقابت بر سر نفت سنگین این کشور را افزایش داده، قیمت‌ها را بالا برده و عرضه به چین را کاهش داده است.  

این امر برخی از پالایشگاه‌های مستقل چینی موسوم به «تی‌پات‌ها» را مجبور کرده است تا به دنبال یک نفت ارزان دیگر باشند که از ایران و روسیه تامین می‌شود و انتظار می‌رود تقاضا در اوایل سال 2024 زمانی‌که پکن یک سهمیه وارداتی سالانه جدید صادر می‌کند، بهبود یابد.

یک تاجر مستقر در چین در این رابطه گفت: «ایران و روسیه زمان خوبی را برای افزایش قیمت انتخاب کرده‌اند که بدون شک به آنها در افزایش درآمدهایشان کمک خواهد کرد.»

به نوشته این گزارش، تخفیف قیمتی برای نفت خام ونزوئلا که به چین ارسال می‌شود طی 2 ماه، از 20 دلار (پایین‌تر از قیمت نفت برنت) به 11 دلار در هر بشکه کاهش یافته است و این امر سبب شد تا تقاضا از سوی «تی‌پات‌ها» کم شود، این درحالی است که پالایشگاه‌های هندی و تجارت‌خانه‌های بین‌المللی نظیر ویتول، گانور و تریفیگورا با برداشته شدن تحریم‌ها، خرید نفت ونزوئلا را از سر گرفته‌اند.

دو منبع آگاه در بازار چین گفتند، تاکنون تنها یک معامله برای تحویل نفت خام ونزوئلا به چین در ماه ژانویه با تخفیف 11 دلار در هر بشکه نسبت به نفت برنت در نظر گرفته شده است.

این درحالی است که میزان تخفیف در ماه گذشته 14 دلار و زمانی‌که تحریم‌های آمریکا هنوز پابرجا بود حدود 20 دلار در هر بشکه بود.

 افزایش خرید نفت خام ایران و روسیه

به گفته تاجران، افزایش قیمت‌ها تقاضا و قیمت نفت ایران را هم افزایش داده است. تخفیف‌های قیمت نفت ایران نسبت به نفت برنت نیز به شدت کاهش یافته و طی 2 ماه، از 13 دلار در هر بشکه به 6 دلار در هر بشکه رسیده است.

ونزوئلا بیشتر گریدهای نفت سنگین ترش از جمله نفت مِرِی و بوسکان به چین ارسال می‌کند. این نفت‌ها در سال گذشته به طور متوسط بیش از 7 دلار در هر بشکه از نفت سبک نیمه ترش ایران و بیش از 10 دلار در هر بشکه از نفت سبک شیرین روسیه (ESPO) ارزان‌تر بود.

به گفته یک تارج چینی دیگر «مردم بیشتر نفت خام ونزوئلا را برای قیمت پایینش انتخاب می‌کردند... پالایشگاه‌های بسیار کمی تمایل داشتند چنین قیمت کمی را برای چنین نفت با کیفیت پایینی بپردازند.»

افزایش قیمت نفت ونزوئلا، خریداران چینی را که با حاشیه سود ناچیز و سهمیه‌های واردات محدود نفت خام دست‌وپنجه نرم می‌کنند، منصرف کرده و آنها را به سمت انواع نفت روسیه و ایران سوق داده است.

یک فروشنده نفت روس گفت: «تقاضا از سوی چین (به حالت قبل) برگشته است. آنها فعالانه ESPO  درخواست می‌کنند و نفت اورال نیز مدنظرشان هست.»

به گفته فروشنده، هزینه‌های بالای حمل‌ونقل در مسیرهای ترانس- پسیفیک نیز سبب شده تا تقاضا برای ESPO افزایش یابد زیرا این نفت از بندر کوزمینو در شرق دور روسیه، در فاصله کوتاهی از چین صادر می‌شود.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.